Două întreprinderi sociale din Ungheni vor implementa inițiative comunitare cu ajutorul UE

Trei întreprinderi sociale din regiunile Ungheni și Cahul vor beneficia de granturi în valoare totală de până la 60 de mii de euro, oferite de Uniunea Europeană, în cadrul programului „EU4Moldova: Regiuni-cheie”. Acesta este implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) şi Fondul Naţiunilor Unite pentru Copii (UNICEF), transmite MOLDPRES.

Astfel, la Ungheni va fi dezvoltat magazinul online www.3debine.md și va fi amenajată o sală pentru activități sportive incluzive iar în Cahul vor fi oferite cursuri educative și de dezvoltare personală în cadrul unui Centru de IT și robotică pentru copii.

„Prin sprijinul financiar oferit de Uniunea Europeană, contribuim la dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor sociale din regiunile Ungheni și Cahul. Granturile oferite, alături de cele puse la dispoziție până acum în cadrul Programului nostru UE4Moldova: Regiuni-cheie, susțin dezvoltarea economică locală și națională, prin crearea de noi locuri de muncă. Vom continua să sprijinim cetățenii Republicii Moldova în realizarea obiectivelor de integrare deplină în Uniunea Europeană”, a declarat Jānis Mažeiks, șeful Delegației Uniunii Europene la Chişinău, la ceremonia de înmânare a certificatelor de grant, desfășurată ieri.

„Potrivit statisticilor naționale, IMM-urile reprezintă 98% din totalul afacerilor și au oferit peste 60% din locurile de muncă din țară. PNUD va continua să sprijine antreprenorii din regiunile Ungheni și Cahul și din întreaga țară. Suntem inspirați de angajamentul și tenacitatea dumneavoastră de a investi eforturi în crearea de noi locuri de muncă și atragerea de investiții, pentru a contribui la reziliența economiilor locale”, a estimat Andrea Cuzyova, reprezentant rezident interimar al PNUD Moldova.

Programul „EU4Moldova: Regiuni-cheie” (2019-2024) susține dezvoltarea social-economică inteligentă, incluzivă și durabilă în regiunile Cahul și Ungheni, pentru a asigura cetățenilor o calitate mai bună a vieții. Programul are un buget total de 23 de milioane de euro, este finanțat de Uniunea Europeană și implementat de PNUD şi UNICEF.

VIDEO / Câtă încredere au oamenii în Judecătoriile de la Ungheni, Bălți și Edineț. Vezi rezultatele unui sondaj recent

În medie, jumătate din justițiabilii care au călcat pragul judecătoriilor din Ungheni, Bălți și Edineț au încredere în sistemul judecătoresc, aproape 82%  consideră că nivelul de pregătire al angajaților este unul satisfăcător, iar peste 90 la sută dintre oameni sunt mulțumiți de condițiile de acces și de așteptare în cadrul celor trei instanțe judecătorești. Așa arată rezultatele unui sondaj realizat în cadrul Proiectului „Instanțe Judecătorești Model”.

Scopul sondajului a fost de a evalua gradul de satisfacție a justițiabililor privind activitatea instanțelor de judecată care sunt parte a Proiectului USAID Moldova „Instanțe Judecătorești Model”. Datele au fost colectate în perioada 6 octombrie – 29 noiembrie 2022, în rândul a peste 700 de justițiabili care au interacționat cu aceste instanțe.

Iar cei peste 100 de justițiabili care au participat la sondajul desfășurat în cadrul Judecătoriei Ungheni au răspuns la 35 de întrebări. La capitolul încredere în sistemul judecătoresc și actul de justiție afirmativ au răspuns 61 la sută. 68% dintre oamenii intervievați au declarat că judecătorii sunt imparțiali, iar 97 la sută au afirmat că sunt satisfăcuți de condițiile din instanță.

Pentru ași îmbunătăți rezultatele angajații Judecătoriei Ungheni vor lucra mai mult la capitolul transparența actului de justiție și comunicarea cu publicul.

„61% susțin că au multă încredere în sistemul judecătoresc. Pentru noi este  o cifră bună. Vom lucra mai mult pentru transparență. De fapt, problema nu este în faptul că nu este încredere în sistemul judecătoresc, dar așa se percepe. Trebuie să fim mai transparenți, să fim comunicabili cu justițiabilii și cred că această încredere o să sporească.”, a menționat Dumitru Racoviță, judecător la Judecătoria Ungheni.

Potrivit sondajul desfășurat în cadrul Judecătoriei Bălți, 69% dintre respondenți consideră că judecătorii sunt imparțiali. Studiul mai arată că 44 la sută dintre justițiabili au încredere în sistemul judecătoresc. 72% sunt de acord că instanța de judecată slujește interesului public.

„Avem un singur capitol la care cifrele lasă de dorit și anume justițiabilul ne-a oferit cel mai mic scor la capitolul durata examinării cauzelor. Aici justițiabilii în mare parte au considerat că ședințele de judecată în mare pate se desfășoară într-un termen mediu sau chiar lent. Foarte multe ședințe sunt amânate pe motiv că, fie că din lipsă de timp, fie că din lipsa surselor financiare sau nu sunt acasă, justițiabilii, deși au obligația, nu se prezintă în ședința de judecată”, a spus Ion Pîcaleu, președintele Judecătoriei Bălți.

În cadrul sondajului desfășurat la Judecătoria Edineț s-a constatat că 60 la sută dintre justițiabili au un nivel ridicat de încredere în sistemul judecătoresc. 77% dintre aceștia consideră că instanța de judecată slujește interesului public, este echitabilă și transparentă, iar 75% din respondenți au declarat că judecătorii sunt imparțiali. 80 la sută din justițiabilii care au participat la sondaj au obținut ușor informațiile necesare privind drepturile justițiabililor, iar 87% au fost deserviți în mai puțin de 15 minute.

„Ni s-a părut că este un rezultat ok și ne-a făcut  să optăm, să tindem la un rezultat încă mai mare. Justițiabilii prezentându-se la instanță, interacționând cu colaboratorii instanței au primit o satisfacție mai mare de 80%. Accesibilitatea hotărârilor de judecată care se pronunță pe instanță tot este mai  mare de 80%.”, a spus și Lilia Țurcan, președinte interimar, Judecătoria Edineț.

Găsiți mai multe informații despre rezultatele acestui sondaj pe pagina web a Judecătoriilor Bălți, Edineț și Ungheni la rubrica „Informații de interes public”, categoria „Ghiduri”.

Opinii / Lucia Bacalu: „De ce să nu stai relaxat și să te bucuri de un spectacol?”

Niciodată nu am înțeles de ce trebuie să vii cu copiii la spectacolele pentru maturi. Să arăți că-ți pasă de cultură și vii cu riscul de a nu-ți mai ticni acel spectacol? Or, copiii sunt copii. Niciunul, oricât de cuminte ar fi, nu va sta neclintit o oră sau două până mama cu tata se delectează acultând interpreții îndrăgiți.

Și atunci începe „festivalul”. Copilul, bineînțeles, se plicitisește. La început, se foiește, apoi țipă, plânge, se ridică în picioare, sare și tot așa mai departe. După aceea mai vrea la veceu, mai vrea apă, i se face foame. Și, în mijlocul spectacolului, începe să iasă ba mama sau tata cu copilul, ba ambii părinți părăsesc sala, văzând că odrasla lor nu mai are puteri să stea cuminte și să asculte nu știu ce sunete stranii pentru el. Deschid ușa de la sala de spectacole unul după altul. Se aude ba un scârțâit, ba alte sunete specifice și deranjante pentru cei rămași în sală.
Nu știu ce cred alții, dar pentru mine un astfel de comportament înseamnă lipsă totală de respect pentru oamenii care au venit la spectacol, dar și pentru artiștii din scenă.

Dacă pe acești părinți iubitori de cultură nu-i interesează acest fapt, măcar ar trebui să-i intereseze propriul copil, care, tam-nisam, a ajuns într-un spațiu străin, întunecat, cu foarte multă lume (cineva dintre spectatori ar putea fi răcit, iar virușii, se știe, circulă și se lipesc în mod special de cei mici); cu reflectoare de diferite culori, care, uneori pot să te orbească; cu sunete date la maximum.
Crede oare cineva că toate aceste lucruri îi fac bine unui copil de trei-patru ani și chiar mai măricel? Crede oare cineva că astfel acest copil va îndrăgi sălile de spectacole? Se gândește oare acel părinte la suflețelul copilului său, la starea lui de spirit după o asemenea „excursie” într-o sală de spectacole?

Cineva ar putea să spună că nu are cu cine își lăsa copilul, că un copil nu ar trebui să fie o piedică în calea sa spre culturalizare. Așa e. Dar nici să-ți bați joc de copil, târându-l la un spectacol unde se va plictisi, nu cred că e o soluție bună. Mai ales că, aducându-l în acea sală, îl stresezi, îl traumatizezi.

Sunt, la ora actuală, atâtea spectacole pentru copii, reprezentații de circ, distracții cu tot felul de clovni. Acolo trebuie să meargă un părinte responsabil cu copilul său. Nu la Adriana Ochișanu sau la Carla’s Dreams, oricât de mult i-ar plăcea acelui părinte un artist sau altul.
„Dacă am un copil, trebuie să stau închis în casă?”, vor reproșa unii. Nu. Dar nici să-ți iai după tine copilul pe la tot felul de sindrofii nu e cazul. Uneori, mai trebuie să facem și unele sacrificii de dragul copilului. Să vedeți cât de repede crește și cât timp veți mai avea să mergeți la orice fel de spectacole, în călătorii, la nunți și cumetrii.

Uneori, mi se creează impresia că unii părinți, neavând cu cine-și lăsa copilul în acel moment, vin la spectacole doar să facă niște poze, să filmeze artiștii de pe scenă ca să se mai laude cumetrilor unde au fost.

Apropo, filmatul și fotografiatul la spectacole, dacă nu ești obligat în virtutea meseriei pe care o ai, e un alt lucru pe care nu-l înțeleg. De ce să nu stai relaxat și să te bucuri de spectacol? De ce trebuie neapărat să-ți scoți telefonul și să filmezi, din moment ce poți accesa în internet orice dorești și să asculți de dimineață până seara ceea ce-ți place.

Așa și trăim. Se pare că va mai trece mult timp până vom înțelege lucruri simple, care, pentru a fi respectate, necesită doar… bun-simț.

Un procuror din Călărași este trimis pe banca acuzaților

Un procuror din Călărași este învinuit de corupere pasivă, astfel că Procuratura Anticorupție a trimis în instanța de judecată pentru examinare în fond, a cauzei penale.

Potrivit realitatea.md, cauza penală a fost inițiată în luna decembrie a anului 2022, de către Procurorul General interimar, pe faptul acțiunilor procurorului în Procuratura raionului Călărași, manifestate în pretinderea mijloacelor bănești în schimbul susținerii cererii de reabilitare a unui condamnat, aflată spre examinare pe rolul instanței de judecată.

„Procurorul, urmărind scopul neîndeplinirii acțiunilor în exercitarea funcției sale, manifestate prin neatacarea cu recurs a încheiereii Judecătoriei Strășeni, sediul Central din 8 decembrie 2022, prin care s-a admis cererea denunțătorului, privind reabilitarea judecătorească și anularea antecedentelor penale, a pretins de la acesta, pentru sine, bani ce nu i se cuvin, în suma de 300 Euro”, spun responsabilii.

Mijloacele bănești în sumă de 300 euro au fost transmise procurorului la 9 decembrie 2022, sub controlul organului de urmărire penală a Centrului Național Anticorupție, acesta fiind reținut în flagrant.

Învinuitul nu și-a recunoscut vina, iar cauza penală a fost trimisă pentru examinare în fond în Judecătoria Strășeni, sediul Călărași.

Pentru infracțiunea comisă el riscă pedeapsă sub formă de închisoare de la 7 la 15 ani cu amendă în mărime de la 400 000 la 500 000 lei şi cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii publice sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 10 la 15 ani.

În primele două luni ale anului 2023, în regiunea Sculeni au fost înregistrate 11 infracțiuni

În cadrul ședinței Consiliului Consultativ, care s-a desfășurat în premieră la Sculeni, Vasile Burlacu, șeful interimar al Inspectoratului de Poliție a adus la cunoștință despre situația criminogenă în regiunea Sculeni.

Astfel, potrivit lui, în lunile ianuarie și februarie, din numărul de 70 de infracțiuni înregistrate în raionul Ungheni, 11 au fost comise pe teritoriul sectorului de poliție Nr. 2 – regiunea Sculeni.

De menționat că, administrativ, Inspectoratul de Poliție este constituit din cinci Sectoare de Poliție. Sectorul Nr. 2 îl constituie regiunea Sculeni, în componența căruia intră primăriile comunelor Petrești, Cioropcani, Buciumeni și respectiv, Sculeni.

Potrivit lui Vasile Burlacu, șeful interimar al Inspectoratului de Poliție, după categoriile de infracțiune, două au fost comise contra patrimoniului, se are în vedere 2 acțiuni de furt, una înregistrată în satul Sculeni și alta în satul Cioropcani, 2 infracțiuni contra famililei și minorilor, ambele fiind înregistrate în comuna Petrești (un caz de violență în familie și cel de-al doilea caz, de exercitare necorespunzătoare a obligațiilor părintești), 2 infracțiuni contra sănătății publice și convețuirii sociale (privind circulația ilegală a drogurilor), ambele fiind în satul Sculeni. Patru infracțiuni contra domeniului transportului, este vorba despre 3 cazuri de conducere în stare de ebrietate și un accident rutier soldat cu deces în satul Blîndești. De asemenea, a fost înregistrat și un caz de fals în acte publice în Primăria comunei Cioropcani. De notat că, în Primăria Buciumeni, în cele două luni ale anului 2023, nu a fost înregistrată nici o infracțiune.

Rodica Stratan, directoarea Centrului de zi „Dorința”: „Cea mai mare problemă a Centrului este cea financiară”

Centrul de zi pentru copii și tineri „Dorința” din orașul Călărași a împlinit 20 de ani de la fondare. Peste 200 de copii și tineri cu nevoi speciale și dizabilități au beneficiat de serviciile centrului. Unii au reușit să se integreze în societate, alții încearcă încă să o facă.  Ne-am dorit să facem o retrospectivă a acestor ani, în care centrul a avut rezultate remarcabile. Iar Rodica Stratan, directoarea centrului, ne va spune ce s-a schimbat în comunitate odată cu înființarea acestui centru.

– Sunt 20 de ani de activite…

Da, pentru Organizația noastră, 20 de ani sunt destul de mulți pentru că, într-adevăr, au fost ani și mai ușori, și mai dificili dar de fiecare dată am reușit să facem față problemelor. Atât noi, angajații, cât și beneficiarii noștri am obținut rezultate foarte bune. Am rezistat toți acești 20 de ani și sper că, încă mulți ani înainte, să rezistăm pentru că suntem utili pentru acești copii și tineri cu dizabilități, pentru că au nevoie de noi și serviciile noastre și beneficiarii noștri, dar și familiile lor.  Ne dorim o integrare a acestor copii și tineri, de altfel și misiunea centrului este ca toții beneficiarii să fie integrați în societate.

– Cum s-a schimbat viața copiilor care frecventează centrul de zi, dar și a familiile lor?

Avem beneficiari care sunt încă de la început, de când s-a deschis centrul, atunci erau copii, acum sunt tineri deja. Unii au absolvit gimnaziul, alții au îmbrățișat o profesie și acum le este mai ușor să se integreze în societate. În urma proiectelor implementate și a trainingurilor desfășurate, unii au reușit chiar să-și deschidă și o mică afacere la domiciliu. Acum suntem în proces de a oferi câteva granturi pentru tineri din categoria NEET. Va fi un suport și un venit sigur atât pentru ei, cât și pentru familiile lor.

– Câți beneficiari a avut Centrul de-a lungul acestor ani?

Din anul 2012 am început să oferim servicii și până la moment, prin centrul nostru au trecut peste 200 de copii și tineri. La moment avem 40 de copii cu vârsta între 3 și 18 ani și 25 de tineri cu vârsta de la 18 ani 35. Desigur că numărul beneficiarilor este în permanentă schimbare, deoarece unii care au atins rezultatele planificate sunt încadrați în instituțiile de învățământ și în comunitate, apoi vin alții noi…

– Dacă e să vorbim despre proiecte, care a fost cel mai de impact proiect implementat de „Dorința”?

Toate proiectele pe care le implementăm sunt direcționate către integrarea beneficiarilor în comunitate. În 2009 noi am fost primii din raion care am integrat copiii în școala din comunitate, am adaptat instituțile la care mergeau acești copii: am construit rampe de acces, am adaptat blocul sanitar. Mai târziu a apărut legislația în care toate aceste detalii erau necesare în fiecare instituție de învățământ. Specialiștii noștri merg acasă doar la copiii cu grad de dizabilitate sever, care nu se pot deplasa la centru.

– De altfel, care sunt cele mai frecvente probleme de sănătate cu care se confruntă beneficiarii?

Problema principală este însăși dizabilitatea severă sau medie. Dar dacă e să vorbim la general, avem și copii cu paralizie cerebrală infantilă, distrofie musculară, down, autiști, retard mintal, etc.

– Apropo, spuneați că tinerii sunt ajutați să se reintegreze în societate. Cum o faceți?

Avem la moment un proiect european în derulare în care am încadrat 40 de tineri cu dizabilități. Aceștia beneficiază de o serie de instruiri și masterclass-uri cu tinerii care și-au înființat afaceri, ulterior fiind încurajați să aplice la un concurs de granturi pentru a beneficia de 2.000 de euro ca să-și deschidă o mică afacere la domiciliu sau în comunitatea unde se află. Am primit șapte planuri de afaceri destul de bune și urmează ca ei să-și aleagă echipamentele pentru a le putea cumpăra. Cei care nu au aplicat pentru acest concurs, sunt instruiți de către specialiști și o pot face pe viitor, pentru că sunt o mulțime de astfel de proiecte întru susținerea tinerilor.

– Sunteți unica instituție de acest gen în raion și probabil și provocările au fost mari. Care este conlucrarea cu autoritățile publice locale? Ați avut susținerea lor încă de la început?

La început nu am avut nicio susținere, dar din 2006 avem încheiat primul acord de colaborare cu Consiliul raional Călărași care la fiecare 5 ani este prelungit cu succes. Conform acordului, Consiliul raional susținea în primii ani activitățile noastre cu 5% – 7%, dar acum ne susține cu aproape 30%.  Este un indicator foarte bun pentru organizația noastră deoarece proiectele pe care le accesăm sunt pe perioadă mai scurtă și nu putem vorbi niciodată de o sustenabilitate a tuturor activităților, dar fondurile pe care le primim de la Consiliul raional este ca o pârghie de menținere a câtorva specialiști. Și grație acestor fonduri putem să menținem câțiva specialiști până la găsirea altor donatori și finanțatori. Iar primăria orașului Călărași ne achită serviciile comunale.

– Care sunt problemele cu care se confruntă centrul de cele mai multe ori și de unde atrageți resurse financiare pentru a asigura cheltuielile centrului care sunt destul de mari?

Problemele cu care se confruntă centrul sunt de tip financiar. Pentru a menține centrul și serviciile centrului, trebuie să avem specialiști. Iar acestora trebuie să le achităm salarii. Plus, mai avem nevoie de a acoperi și cheltuielile adminstrative. De aceea, unica soluție e să aplicăm la cât mai multe proiecte. Proiectul pe care îl avem acum în derulare e până în vară și noi deja trebuie să ne gândim la noi proiecte. Dar ne-am propus ca anul acesta să trecem acreditarea serviciilor și după ce vom trece această acreditare sperăm că vom putea accesa alte fonduri.

– Cât de mare sau mică este echipa cu care lucrați și ce servicii oferiți beneficiarilor?

Deci la moment suntem în echipă nouă persoane, iar serviciile pe care le oferim sunt de  abilitare și recuperare, cum ar fi: kinetoterapie, terapie ocupațională, educațională, logopedie, psihocorecție.

– Reieșind din comportamentul față de persoanele cu dizabilități, ce etape urmează să treacă societatea pentru că a toleranța să devină o normă?

Cred că acest lucru trebuie să înceapă încă din frageda copilărie, unde copiii știu să se ajute, știu să să se joace împreună. Dar chiar și așa, stereotipurile încă mai persistă, din păcate, în societatea noastră. Este mult mai ușor să integrezi un copil cu nevoi speciale în instituție de învățământ, decît un tânăr în câmpul muncii. Am avut cazuri când o beneficiară de-a anostră a făcut un stagiu profesional la un magazin, după care angajatorul a zis că nu vrea să angajeze o persoană cu dizabilități la muncă. Mai avem de lucrat la acest capitol.

Mai multe detalii puteți audia în Podcastul ExpresPlus. 

DOC/ Satul Măcărești devine a cincea localitate care are drapel și stemă

Satul Măcărești are drapel și stemă. Decretul președintei Republicii Moldova, Maia Sandu, privind înregistrarea stemei și drapelui satului Măcărești în Armarialul General al Republicii Moldova a fost semnat la 23 martie 2023.

Stema satului reprezintă un câmp de azur, un leu de aur, limbat și unghiat roșu, ducând în laba dreaptă anterioară un cocostârc natural. Scutul timbrat de o coroană sătească de aur.

Drapelul reprezintă o pânză pătrată albastră, care poartă în mijloc un leu galben, limbat și unghiat roșu, ducând în laba dreaptă anterioară un cocostârc natural.

Simbolurile satului Măcărești au fost elaborate de istoricul Silviu – Andrieș Tabac și pictorul Mariana Șlapac.

Inițiativa ca satul Măcăreși să aibă stemă și drapel aparține primarului suspendat, Sergiu Manciu, care s-a adresat istoricului unghenean Corneliu Prepeliță. „Stema și drapelul este cartea de vizită a unei localități”, a scris istoricul pe facebook.

Potrivit lui Corneliu Prepeliță,  din acel moment a avut câteva deplasări în localitate, urmate de discuții, studii realizând Chestionarul heraldic necesar ca punct de pornire, care a fost transmis Comisiei Naționale de Heraldică.

Astfel, satul Măcărești devine a cincea localitate din raionul Ungheni care are stemă și drapel, după orașele Ungheni și Cornești și satele Cornova și Costuleni.

 

Noi oportunități de educație financiară pentru tinerii din Ungheni

În municipiul Ungheni va fi deschis, în acest an, un hub al antreprenoriatului – IDEA HUB. Este vorba de un spațiu prietenos pentru tinerii interesați de educația financiară, de orientarea în carieră, participarea civică etc., în cadrul Proiectului „Huburi antreprenoriale pentru pace”, implementat de UNICEF Moldova și UK Aid, în parteneriat cu Centrul de Instruiri și Resurse „Pro Bono”.

Hub-ul va fi amenajat și dotat cu echipamentul necesar, cu mobilier, cu tot de ce e nevoie pentru ca tinerii să se simtă bine aici.
Deja au început activitățile de informare despre serviciile și programele ce urmează să fie implementate de hub. La Ungheni, reprezentanți ai Centrului „Pro Bono” au discutat cu elevi din liceele „Mihai Eminescu”, „Vasile Alecsandri”, „Gheorghe Asachi” despre antreprenoriat, orientare în carieră și importanța acestora în rândul tinerilor. A fost lansată și pagina de Facebook IDEA HUB Ungheni, unde cei interesați vor găsi toate informațiile despre acest hub.

De notat că, pe lângă Ungheni, hab-uri ale antreprenoriatului vor fi deschise la Varnița, Căușeni și Chișinău.

În orașul Călărași au demarat lucrările de construcție a unui complex sportiv de amploare

Locuitorii orașului Călărași vor avea în curând un complex sportiv modern, unde vor putea face mișcare în aer liber. Lucrările sunt deja în toi, iar autoritățile speră că, în scurt timp, un teren degradat va deveni de nerecunoscut.

 Mai exact, un stadion deteriorat din preajma Școlii Primare și a Liceului Teoretic „Mihail Sadoveanu” va fi transformat într-un teren de multi-sport, unul mini-fotbal și altul de volei. Potrivit Liliei Rață, specialist în atragerea investițiilor la Primăria orașului Călărași, proiectul este finanțat în cadrul Programului guvernamental „Satul European” și are o valoare de 5 milioane 467 de mii de lei.

„Este un proiect foarte așteptat de instituțiile de învățământ din vecinătate, care la moment nu au terenuri de sport pentru a desfășura ore în aer liber în perioada caldă a anului. Totodată și comunitatea care lociește în preajmă așteaptă să vină aici să practice sportul. Sperăm că în următoarele trei luni proiectul va fi implementat cu succes”, a declarat Lilia Rață.

Localnicii spun că abia așteaptă ca acest complex să fie construit ca să poată veni aici să practice sportul. Radu Zamfir este tată a trei copii și spune că la moment, în vecinătate, nu există vreun spațiu sigur în care să-și lase fii să se joace în voie cu mingea. „Mă bucur că va exista o asemenea oportunitate de a face sport în zona în care locuim. E binevenit un asemenea proiect, mai ales că nu este nevoie de contribuția comunității, iar banii astfel economisiți vor putea fi direcționați spre alte proiecte necesare pentru dezvoltarea orașului”, ne-a spus Radu Zamfir.

La rândul său, Valeriu Dodon, profesor de sport la Liceul „Mihail Sadoveanu”, spune că până acum instituția nu a avut un stadion unde s-ar putea ține orele de educație fizică.  „Cred că noul complex este unul foarte binevenit pentru oraș. Este poate cea mai potrivită alternativă pentru elevi de a lăsa telefoanele deoparte și de a duce un mod sănătos de viață. Din păcate la moment nu avem prea multe oportunități pentru tineri în oraș, așa că ne dorim ca proiectul să fie dus până la capăt cu succes”, a punctat Valeriu Dodon.

La finalul lucrărilor se va aproba și un regulament de activitate și de durabilitate a investiției, unde vor fi trecute toate detaliile legate de exploatarea complexului sportiv.

Autoritățile promit că vor valorifica la maxim terenurile, inclusiv prin organizarea pe acest loc a mai multor evenimente dedicate sportului.

Doina Chicu

 

Cetățenii asigurați vor avea undă verde la medicii specialiști fără bilet de trimitere de la medicul de familie

Cetățenii asigurați vor putea beneficia de consultațiile medicilor specialiști de profil fără bilet de trimitere eliberat de medicul de familie, dar și de mai multe servicii medicale gratuite, majoritatea de înaltă performanță. Extinderea volumului de investigații și alte modificări la Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală au fost aprobate de Guvern, la propunerea Ministerului Sănătății.

Astfel, persoanele asigurate vor avea acces la consultațiile medicilor specialiști de profil, din spitalele raionale și municipale, și inclusiv vor putea fi internați, fără trimitere de la medicul de familie. Respectiv, se exclude necesitatea programărilor suplimentare, îndreptărilor neargumentate pentru investigații de laborator și instrumentale, acestea fiind realizate de medicul care trimite pacientul pentru spitalizare.

Totodată, urmare a modificărilor la program, pacienții cu tumori benigne vor beneficia gratuit, la fel ca și cei cu maladii maligne, de intervenții de reabilitare funcțională, estetică și psihologică. Persoanele vor fi asigurate cu proteze și implanturi, dar și consumabilele necesare pentru substituirea defectelor de țesut.

La fel, programul a fost completat cu o serie de servicii medicale noi, în scopul depistării precoce a unor boli, stabilirii conduitei de tratament și reabilitare, cele mai multe fiind de înaltă performanță. Astfel, în premieră prin sistemul de asigurare obligatorie de asistență medicală, va fi oferit acces la servicii de asistență medico-genetică, pentru identificarea timpurie a maladiilor congenitale, dar și la imunofenotipare prin citometrie în flux. De asemenea, a fost extinsă categoria pacienților care pot beneficia de tomografie cu emisie de pozitroni – tomografie computerizată (PET-CT), pentru detectarea tumorilor primare necunoscute, stadializarea procesului malign și evaluarea răspunsului la tratament.

Anterior, pentru efectuarea acestor investigații, persoanele erau nevoite să plece în străinătate, dar odată cu dotarea instituțiilor cu echipamente medicale și acoperirea costurilor pot fi realizate gratuit în țară. Totodată, a fost extins spectrul de servicii de investigare şi examinare molecular-genetice, investigații de radiodiagnostic, investigații de medicină nucleară, dar și de endoscopie diagnostică, curativă şi operatorie.

De asemenea, persoanele asigurate vor avea acces la investigații noi pentru determinarea parametrilor imunologici şi examinări imunohematologice, investigații ecografice, ecoencefalografie, etc. În total, în Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală au fost incluse 46 de servicii medicale noi, care sunt gratuite pentru persoanele asigurate.

Expresul.md

Proiectul social „Dar din Dar” a ajuns la ediția a II – a

Garderoba socială „Dar din Dar”, organizată de Centrul Cultural Multifuncțional „Regina Maria” din Ungheni, a revenit în ajunul sărbătorilor pascale. Ediția din acest an a fost realizată în parteneriat cu JCI Ungheni. „Avem același scop – de a oferi ajutor material pentru cei care au nevoie de el, de aceea ne-am gândit că putem să organizăm acest eveniment împreună. Ne-am mobilizat și am creat 3 puncte de colectare a hainelor în oraș, după care le ducem la Centru Cultural Multifuncțional „Regina Maria”. La moment se mai colectează haine”, a menționat Ecaterina Moraru, președinta JCI Ungheni.

Blugi, pulovere, scurte, tricouri, sacouri, rochii, încălțăminte, haine pentru copii de toate vârstele, jucării și multe altele sunt depozitate cu grijă și aranjate de către angajații Centrului pe suporturi improvizate. „Să îmbraci o haină de la mâna a doua nu este o rușine. Mai ales că hainele care sunt aduse, sunt destul de îngrijite, unele din ele au fost aduse chiar cu etichetă. Astfel de activități trebuie desfășurate cât mai des, mai ales în diferite sezoane ale anului, pentru că sunt persoane care chiar au nevoie”, a menționat Aliona Leșanu, directoarea Centrului.

Potrivit ei, la ediția de anul trecut, peste 600 de persoane s-au numărat printre beneficiarii garderobei, iar organizatorii speră că numărul beneficiarilor va fi mult mai mare în acest an. „Sperăm că vom fi auziți mai bine, mai ales acum, când ne-am unit, și vom putea oferi suport material la mai mulți beneficiari”, a conchis Ecaterina Moraru.

De la deschiderea acesteia, pe 13 martie, au putut beneficia de articole vestimentare peste 40 de persoane. „În intervalul 1 – 10 martie, am început colectarea hainelor, iar pe 13 am anunțat întreaga comunitate despre garderoba socială. Am pus la dispoziție unica noastră sală, în care desfășurăm diferite activități, spectacole. Am avut beneficiari chiar din prima zi, au venit și refugiați”, a spus și Aliona Leșanu, directoarea Centrului.

În aceeași ordine de idei, Aliona Leșanu afirmă că lumea este foarte receptivă și continuă să aducă articole vestimentare. Astfel, Garderoba Socială va fi deschisă până la sărbătorile pascale.

Tatiana Tesliuc

DOC / Mai multe străzi din Călărași au beneficiat de modernizare a sistemului cu apă și canalizare

În orașul Călărași a fost finalizat un proiect de îmbunătățire a serviciilor de aprovizionare cu apă și canalizare. Pe 27 martie, la primăria localităţii, a avut loc o şedinţă de bilanț şi evaluare a lucrărilor efectuate.

Participanții la întrunire au discutat despre măsurile de asigurare a durabilității investițiilor. Astfel, specialiștii Agenţiei de Dezvoltare Regională (ADR) Centru vor monitoriza proiectul în decurs de cinci ani din momentul semnării actelor de transmitere ce atestă costul investițional al bunurilor, lucrările și serviciile achiziționate.

„Grație acestui proiect, la Călărași au fost reabilitate și extinse rețelele de apeduct, 15,9 km și canalizare, 4,9 km. Prin cele 875 de branșări la apa potabilă și 234 de racordări noi la sistemul de canalizare, 14000 de locuitori ai orașului au parte de servicii publice îmbunătățite”, indică ADR Centru.

Totodată, cu sprijinul Ministerului German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ), Î.M. „Gospodăria comunal locativă Călărași” a beneficiat de un suport financiar în valoare de circa 30.000 euro, care include: un laborator dotat cu echipament pentru monitorizarea calității apei, echipament pentru detectarea scurgerilor de apă, personal dotat cu îmbrăcăminte și echipamente de protecție. Specialiștii ÎM au fost instruiți cum să gestioneze diverse aspecte legate de managementul calității, planificarea afacerii, relații cu clienții și extinderea în continuare a serviciilor către comunele învecinate.

Valoarea totală a proiectului „Îmbunătățirea serviciilor de aprovizionare cu apă și canalizare în orașul Călărași” este de cca 1,5 mil. euro, dintre care  cca 1,4 mil. euro – oferiți cu titlu nerambursabil de Uniunea Europeană, și circa 174 mii euro – contribuția Primăriei Călărași.

Măsura investițională „Îmbunătățirea serviciilor de aprovizionare cu apă și canalizare în orașul Călărași” a fost finanțată de UE și implementată de ADR Centru și proiectul „Modernizarea Serviciilor Publice Locale în Republica Moldova”.

Lista străzilor unde a fost dat în exploatare sistemul de canlizare.
Sursa foto: Primăria Călărași

VIDEO / Cum îți rezolvi o problemă în instanța de judecată

Deși prima interacțiune cu o instanță de judecată ar părea a fi dificilă pentru majoritatea oamenilor care nu au nicio tangență cu domeniul jurisprudenței, lucrurile se pot simplifica și deveni mult mai accesibile după consultarea Ghidului Practic pentru Justițiabili.

Ghidul te va ajuta să navighezi simplu prin lumea complexă a legilor și procedurilor judiciare. Fiecare capitol ilustrează situații în care ai putea ajunge, precum și explică pașii legali pe care îi poți urma pentru apărarea drepturilor tale în instanța de judecată.

Ghidul începe cu o introducere în terminologie. Mai exact, cine sunt cei care participă într-o ședință de judecată, care este rolul fiecărei participant, dar și care sunt etapele desfășurării unui proces de judecată.

De asemenea, din ghid poți afla ce este o cerere de chemare în judecată, taxa de stat sau o citație, care este funcția procurorului și a avocatului, sau cine este pârâtul și reclamantul într-un proces de judecată, cine este inculpatul, victima sau martorul.  

Pentru a înțelege mai bine ce trebuie să faci pentru ați rezolva o problemă de natură juridică ghidul conține mai multe exemple relatate de autori în șase istorioare, care vin să explice cum trebuie să acționeze un justițiabil fie când i-a fost lezat un drept prevăzut de Codul Civil, sau ce faci atunci când ești implicat într-un proces de judecată și nu ai fost invitat la ședință. Tot aici, găsești informații despre cum poți apela după ajutor dacă nu ești de acord cu un act sau o decizie a unei autorități publice, ești victimă a unei infracțiuni sau în privința ta a fost întocmit un proces-verbal contravențional.

Pentru cei care vreau să afle mai multe informații la temele abordate, în ghid pot găsi o mulțime de coduri QR, care o dată scanate, îți oferă mai multe detalii și explicații.

Ghidul a fost elaborată cu sprijinul poporului american, în cadrul Proiectului USAID Moldova „Instanțe Judecătorești Model”.

O nouă abordare a achizițiilor publice la Spitalul Raional din Ungheni, datorită unui proiect ce va fi realizat în anul 2023

Asociația Obștească „Ecologie pentru Sănătate” va realiza, în anul curent, un proiect important  de control civic, care vizează o instituție medicală din municipiul Ungheni. Proiectul se numește „Monitorizarea achizițiilor publice, realizate de către IMSP Spitalul Raional Ungheni pentru creșterea gradului de transparență și reducerea/ prevenirea riscurilor de corupție” și va fi implementat în cadrul proiectului „Consolidarea Statului de Drept și a Mecanismelor Anticorupție în Republica Moldova”, cofinanțat de Uniunea Europeană și Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ).

„Până la momentul de față, nici o organizație neguvernamentală nu a participat niciodată la monitorizarea achizițiilor publice de către Spitalul Raional Ungheni. Informându-ne despre multiplele nereguli în efectuarea achiziţiilor publice în Republica Moldova, ne-am propus să contribuim la asigurarea desfăşurării evaluării riscurilor de corupţie în cadrul acestei unități sanitare prin instruire şi consultare, monitorizare şi analiză a procedurilor de achiziții publice”, a menționat Rodica Guțu, președinta AO „Ecologie pentru Sănătate”, manageră de proiect.

„Implicarea activă în promovarea intoleranței publice la corupție și sprijinirea eforturilor anticorupție din Republica Moldova este un scop statutar al Asociației noastre”, a mai punctat dânsa.

Pentru a atinge scopul propus, Asociația Obștească „Ecologie pentru Sănătate” o va avea ca expertă în monitorizare pe Alina Florentina Săracu, doctor la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Facultatea Transfrontalieră, cu experiență de evaluator în Comisia de Evaluare a Cabinetelor Medicale de Medicină de Familie si a Cabinetelor de Specialitate din România, în Comisia de Supraveghere a Programelor de Sănătate etc. Astfel, monitorii locali vor fi ghidați în activitatea lor și vor avea parte de un schimb de bune practici privind monitorizarea achizițiilor publice.

În ceea ce privește monitorizarea propriu-zisă a achizițiilor publice la Spitalul Raional din Ungheni, monitorii vor stabili gradul de transparență și eficiența achizițiilor publice, vor examina planurile de achiziții publice pentru anii 2022-2023, vor analiza corectitudinea anunțurilor de achiziții publice, vor studia rapoartele de achiziții publice din 2022 ca ulterior să vină cu unele recomandări pentru a îmbunătăți unele procese sau practici.

Totodată, pentru a identifica riscurile de corupție în domeniul asistenței medicale, eventuale  conflicte de interese în achiziționarea bunurilor/ dispozitivelor medicale, va fi efectuat și un sondaj între pacienți, agenți economici și angajați ai spitalului.

Informația privind rezultatele sondajului va fi făcută publică prin intermediul paginii web a Spitalului Raional, a paginiii de facebook a Asociației și prin mass-media.

Asociația „Ecologie pentru Sănătate” își propune de asemenea, prin intermediul acestui proiect, să elaboreze și să editeze 300 de broșuri, patru articole de presă, două podcasturi, spoturi video, astfel ca informațiile despre activitățile prevăzute de proiect, despre achizițiile publice de la Spitalul Raional din Ungheni să ajungă la un număr cât mai mare de populație, căci informarea este o verigă importantă în promovarea corectitudinii și transparenței achizițiilor publice. De aceea un obiectiv al proiectului este și revizuirea și dezvoltarea paginii web a Spitalului Raional Ungheni, unde doritorii: pacineți, angajați ai instituției, locuitori ai raionului Ungheni etc., să poată găsi toată informația de care au nevoie în ceea ce privește, în mod special, achizițiile publice.

„Ne dorim ca acest proiect să contribuie la o tansparență maximă a achizițiilor publice la Spitalul Raional din Ungheni, dar și să reprezinte o bună practică pentru alte instituții publice și agenți economici din Ungheni și – de ce nu – din Republica Moldova”, a afirmat Rodica Guțu.


Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului „Consolidarea Statului de Drept și a Mecanismelor Anticorupție în Republica Moldova”, cofinanțat de Uniunea Europeană și Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ).

Partener al proiectului în Ungheni este AO „Ecologie pentru Sănătate”, care implementează proiectul „Monitorizarea achizițiilor publice, realizate de către IMSP Spitalul Raional Ungheni pentru creșterea gradului de transparență și reducerea/ prevenirea riscurilor de corupție”.

 

VIDEO / Partajul averii după divorț

În timpul divorțului sau imediat după ce foștii soți s-au separat, de cele mai multe ori se pune problema partajului, adică împărțirea averii comune, sau cum spune legea a proprietății în devălmășie. Aceasta este o procedură prin care soții sau foștii soți separă proprietatea lor comună, dobândită în timpul căsniciei. Bunurile mobile sau imobile, care reprezintă proprietatea comună sunt partajate în cote egale doar între cei doi soți, fără a fi implicați copiii acestora.

Soții au două căi prin care ar putea să-și împartă averea: calea amiabilă,  când cei doi ajung la un numitor comun despre cum vor împărți bunurile și merg la un notar, unde întocmesc un contract de partaj și calea judiciară, când nici unul nu cedează. Atunci se depune o cerere privind partajarea averii în instanța de judecată.

Contractul de partaj la notar poate fi întocmit atât în timpul căsătoriei – în procedura de divorț, sau după desfacerea căsătoriei, important este că trebuie să existe un acord din partea celor doi.

„Pentru a încheia un contract de partaj, e necesar să identificăm persoanele, acestea sunt actele de identitate. Desigur că trebuie să confirmăm că aceste bunuri au fost dobândite în timpul căsătoriei, respectiv vom avea nevoie de certificat de căsătorie, actele de proprietate. La notar de obicei se solicită să avem partajate bunurile înregistrate în registre de publicitate, este vorba de bunuri imobile, autoturisme, de obicei, dar pot fi și bunuri mobile. Pot fi partajate nu numai bunuri, dar și drepturi, inclusiv pot fi partajate și pasive, nu numai active, adică datorii, spre exemplu un credit bancar.”, spune notara Svetlana Dimitriu.

Potrivit legii, valoarea bunului este stabilită de către un expert. Pentru ca bunul să fie evaluat soții, sau unul dintre aceștia semnează un contract cu evaluatorul, sau în cazul în care partajul se face pe cale judecătorească evaluarea bunurilor comune se face în urma emiterii unei încheieri de către organul de drept. Bunurile dobândite în căsătorie dar scrise doar pe unul dintre soți, la fel sunt supuse partajului.

„Sunt trei metode pentru determinarea valorii de piață, în dependență de bunul care urmează a fi evaluat, evaluatorul examinează particularitățile individuale ale bunului, caracteristicile necesare și piața respectivă a acestor bunuri. În baza volumului de informație acumulat, el decide care din aceste trei metode le va aplica și va da cel mai corect și obiectiv rezultat.” Spune Ion Tașcu, șeful secției Servicii de expertiză, certificare și suport în afacere la Camera de Comerț și Iindistrie, filiala Bălți.

Partajarea averii în instanța de judecată este un proces de lungă durată care implică mai mult timp și resurse.  „Este o situație mult mai complicată atunci când se solicită partajarea bunurilor în natură. Unde instanța de judecată urmează să emită o încheiere cu privire la dispunerea unei constatări de către un specialist în domeniu. Sunt situații diferite, în cazul în care sunt mai multe cereri din partea ambilor soți de atribuire a bunului, în situația dată, dacă nu este un acord între ei, bunul poate fi scos la licitație, vândut bunul la licitație.”, a explicat Alexandru Roșca, judecător la Judecătoria Bălți.

Nu toate bunurile soților sunt proprietate în devălmășie a acestora. Conform Codului familiei, bunurile care au aparţinut fiecăruia dintre soţi până la încheierea căsătoriei şi bunurile primite în dar, obţinute prin moştenire sau în baza altor convenţii gratuite de către unul dintre soţi în timpul căsătoriei, sunt proprietate personală a fiecăruia dintre soţi. Lucrurile de uz personal, îmbrăcămintea, încălţămintea şi alte obiecte, cu excepţia bijuteriilor de preţ şi altor obiecte de lux, sunt proprietate personală a soţului care le foloseşte, indiferent de timpul şi modul de dobândire.

„Am avut în procedură o situație destul de complicată, MUSCĂ este situația atunci când se pretinde că un bun imobil sau mobil ar fi fost procurat în timpul concubinajului, înregistrat doar pe una din părți, iar ulterior se vine cu o acțiune în instanța de judecată pentru constatarea concubinajului dintre soți și se încearcă de a proba faptul că bunul respectiv totuși ar fi fost procurat în timpul concubinajului, din surse comune.”, a mai adăugat judecătorul.

În cazul în care unul dintre soți nu a avut un venit propriu în perioada căsătoriei dar s-a ocupat de gospodărie, educația copiilor sau din alte motive întemeiate nu avea o sursă de venit, dreptul la proprietate în devălmăşie se extinde şi asupra lui.

 

Printre laureații Premiului Culturii se regăsesc și două unghenence

Ministerul Culturii și-a desemnat laureații – personalități care și-au dat aportul la dezvoltarea culturii naționale și promovarea creațiilor artistice autohtone.

Printre laureați se regăsesc și două unghenence. Este vorba de Radmila Popovici, poetă, scriitoare și textieră, originară din satul Florițoaia Veche și Ecaterina Maler, bibliotecară la biblioteca publică din Hristoforovca.

Radmila Popovici a primit premiul Constantin Stere în domeniul literaturii, iar Ecaterina Maler a primit premiul Ion Madan în domeniul biblioteconomic și bibliografic.

„Întotdeauna m-am exprimat că, pentru mine, un premiu este asemeni oamenilor deosebiți pe care mi-i aduce în calea mea poezia și textele cântate. Astăzi trăiesc o experiență pe care omul o poate trăi doar o dată în viață, sau niciodată”, a spus Radmila Popovici de pe scenă, imediat ce i-a fost înmânat premiul.

Ecaterina Maler de 8 ani este angajată ca și bibliotecară și spune că se simte onorată, dar şi plăcut surprinsă de acordarea acestui premiu „Dedic acest premiu tuturor bibliotecarilor care țin pasul cu provocările şi inovațiile zilei de astăzi, care aduc schimbări în comunitățile lor şi care pun mereu în capul mesei – Măria Sa, Cartea”, a menționat ea, mulțumind tuturor celor care sau ajutat-o în activitatea ei de bibliotecară.

Menționăm că pe 27 martie a avut loc festivitatea de înmânare a premiilor Ministerului Culturii pentru anul 2022, ediția a 10-a.

Prezent la eveniment a fost și prim-ministrul Dorin Recean care a apreciat munca celor care aduc o contribuție semnificativă patrimoniului cultural nmenționând, totodată, importanța industriilor creative și culturale care pot deveni motoare puternice ale economiei. „Cultura și oamenii care o promovează joacă un rol determinant în reziliența noastră socială. De aceea, vă îndemn să muncim împreună pentru a avea o cultură cât mai bogată, care să creeze un mediu prielnic dezvoltării societății noastre. Dincolo de faptul că ne creează identitatea și ne face mai bogați, cultura ne ajută să rezistăm în fața amenințărilor și influențelor negative din exterior”, a spus premierul Dorin Recean.

La rândul său, ministrul culturii, Sergiu Prodan, a subliniat că premiile acordate reprezintă aprecierea eforturilor de promovare a spațiului cultural românesc. „Investiția în domeniul culturii este cea mai de perspectivă investiție în viitor, pentru că doar o societate cultă poate crea bunăstare în țara sa”, a menționat ministrul Sergiu Prodan.

Premiile Ministerului Culturii în domeniul culturii se acordă anual pentru produse de creaţie şi inovaţii artistice care au un impact semnificativ asupra patrimoniului cultural naţional şi internaţional, au obținut aprecierea societăţii şi au contribuit la promovarea culturii naţionale.

În cadrul celei de-a zecea ediții a Galei Premiilor anuale în domeniul Culturii, au fost premiate 34 de persoane, la 14 categorii.

Menționăm că anul trecut Aliona MAnciu de la BPR „Dimitrie Cantemir” a primit premiul Ion Madan în domeniul biblioteconomiei și Silvia Zagoreanu, fosta directoare a Palatului de Cultură a primit premiul „Alexandru Fedco” – pentru cel mai bun manager al instituției de cultură la nivel local. 

Radmila Popovici. Sursa foto: Facebook / Radmila Popovici

Centrul Stomatologic raional din Ungheni a fost dotat cu echipamente dentare de ultimă generație

Cooperarea Germană susține comunitățile locale și contribuie la îmbunătățirea calității serviciilor medicale.

Recent, Centrul Stomatologic Raional din Ungheni a fost dotat cu echipamente dentare de ultimă generație. Printre acestea se numără: ortopantomograf de ultima generație, sistem radiografic intraoral, un autoclav și 6 scaune stomatologice cu echipamente dentare.

Potrivit medicilor de la Centrul Stomatologic, echipamentele vor spori accesul la tratamentul stomatologic atât a categoriilor social-vulnerabile de populație, cât și a persoanelor strămutate temporar din Ucraina. Totodată, acesta va contribui la ameliorarea sănătății orale și îmbunătățirea calității vieții populației prin eficientizarea măsurilor de prevenire primară și secundară a afecțiunilor stomatologice și a metodelor de tratament.

Echipamentul a fost procurat în cadrul proiectului „Suport comunităților moldovenești în găzduirea refugiaților ucraineni”, finanțat de Ministerul Federal German pentru Cooperare și Dezvoltare și implementat de GIZ Moldova.

 

Elevii de la Colegiul de Medicină din Ungheni au spus „Da, putem învinge tuberculoza!”

De ziua internațională a combaterii tuberculozei, care s-a sărbătorit pe 24 martie, un grup de elevi – voluntari de la Colegiul de Medicină din Ungheni s-au implicat în activități de informare, cu genericul „Da, putem învinge tuberculoza!”.

„Ne dorim, prin această campanie, să informăm despre această maladie mai multe categorii de oameni. Este binevenit să implicăm elevii de la Colegiul de Medicină în astfel de campanii de informare, mai ales că, peste un an, aceștia vor merge în activitatea practică”, a spus Aurica Pancu, director adjunct instruire practică la Colegiul de Medicină Ungheni, după care a mai adăugat: „Dacă ei își vor forma de pe acum deprinderi de promovare a modului sănătos de viață, atunci când vor practica, vor fi mai eficienți, deoarece o să aibă anumite abilități deja formate pentru a informa și a preveni anumite maladii, printre care și tuberculoza”.

Câțiva elevi – voluntari au mers la serviciul ftiziopulmonologic, unde li s-au explicat pașii care se realizează în lucrul cu pacientul bolnav sau suspect la tuberculoză. „Tuberculoza este o boală socială, iar toată societatea ar trebui să fie implicată în lupta cu această maladie. De noi, sistemul medical, depinde în jur de 20% eradicarea acestei maladii!, le-a spus Lidia Crăciun, medic coordonator al serviciului de pneumoftiziatrie, după care a mai continuat: „Posibilități de a pune un diagnostic corect noi avem. Important este ca pacientul să se adreseze la timp și să urmeze tratamentul prescris în mod conștient. Dacă timp de două săptămâni, pacientul primește tratament, el devine necontagios pentru cei din jur. Un bolnav de tuberculoza nedepistat și netratat la timp, infectează în jur de 10 – 15 persoane sănătoase în decurs de un an”.

Îmbrăcați cu tricouri pe care erau imprimate imagini sugestive și înarmați cu eco – torbe pe care era inscripționat mesajul – „Da. Putem învinge tuberculoza!”, dar și cu multe materiale informative, voluntarii au distribuit și au transmis informații importante despre această maladie pacienților care veniseră în acea zi la cabinetul medicilor de familie din cadrul Centrului de Sănătate. „Este important de realizat astfel de activități de informare, deoarece aducem la cunoștința oamenilor despre căile de transmitere, simptomele tuberculozei, dar și unde se pot adresa pentru a li se efectua investigații. Consider că, noi, tinerii suntem acei care putem transmite informații comunității despre specificul acestei boli și să promovăm un mod de viață sănătos”, a menționat o voluntară.

Ulterior, o parte din voluntariuau mers și la Spitalul Raional și au discutat cu pacienții internați în secții. „Am ascultat informațiile aduse de către eleve, ar fi bine ca să fie cât mai des astfel de vizite pentru a aduce la cunoștința pacienților și alte aspecte, un exemplu ar fi alimentația corectă”, ne-a spus o pacientă.

Voluntara Magdalena Nesteriuc a menționat că după discuțiile cu pacienții internați că, a observat că oamenii au tendința să vadă tuberculoza ca fiind una rușinoasă: „Noi, viitorii absolvenți ai Colegiului de Medicină, avem datoria de a promova faptul că această boală se tratează gratuit și, indiferent de statutul social și vârstă oricine se poate infecta cu microbul tuberculozei”, îndemnând totodată oamenii să se adreseze la medic atunci când obesrvă anumite simptome: tusea cronică, cu striuri de sânge, spută, febră, oboseală cronică, transpirația nocturnă și scăderea în greutate.

Activitățile de informare au fost organizate de către Colegiul de Medicină în parteneriat cu Centrul de Sănătate și Spitalul Raional Ungheni.

O galerie foto puteți vedea pe pagina de Facebook a Expresul-ui


Tuberculoza se tratează!

Este important de menționat că tuberculoza se tratează cu succes, iar în Republica Moldova tratamentul acestei boli este gratuit pentru toate persoanele, inclusiv a persoanelor care nu au asigurare medicală.

Semne care arată că o persoana are tuberculoză: tuse ( mai mult de 3 săptămâni ); dureri toracice; expectorație cu sânge; febră; transpirație abundentă; scădere în greutate.

Cele mai expuse îmbolnavirii sunt persoanele  care fac abuz de alcool, droguri, persoanele care suferă deja de boli grave precum cancerul, HIV/Sida, persoanele care trăiesc în condiții precare de viață. ”Diagnosticul de tuberculoză este stabilit doar de medicul specialist. Modalitați principale de diagnostic sunt radiografia pulmonară și evidentierea bacililor în spută prin examen microscopic al culturii”, a subliniat Lidia Crăciun.

Cum se transmite tuberculoza

Tuberculoza se transmite de la o persoană infectată prin particulele de aer. Acestea sunt picături de salivă atât de mici că pot fi văzute doar la microscop. Aceste picături infecțioase ajung în aer atunci când persoanele care au tuberculoză tușesc, strănută, râd, strigă, cântă, etc. Aici trebuie să menționăm că unul dintre simptomele comune  ale tuberculozei este tusea persistentă. Aceste picături eliminate de la persoana infectată rămân suspendate în aer timp de câteva ore. Transmiterea are loc atunci când o persoană inhalează aceste mici nuclee. Ele trebuie să ajungă la persoana sănătoasă și apoi, prin gură sau prin căile nazale, se deplasează în tractul respirator superior. După aceea ajung la bronhii și în cele din urmă la plămâni și alveole. Plămânii sunt cel mai afectați, dar tuberculoza se poate forma și în alte organe.

Cum nu se transmite tuberculoza

Folosirea veselei unei persoane infectate este periculoasă și poate duce la infectare . Literatura de specialitate ne spune că infectarea cu bacteria care provoaca tuberculoza (Mycobacterium tuberculosis) are loc doar prin transmiterea aeriana cu aerosoli , nu prin contactul la suprafată . Aceasta înseamnă că atingerea unei suprafețe infectate nu va duce , în mod normal, la infectarea unei persoane sănătoase .

Cu cât vă aflați mai mult timp în preajma unei persoane infectate care vorbește , cu atât mai mare este riscul de infectare. Dacă vă aflați mai mult timp lângă o persoană infectată într-o locație slab ventilata , dacă aveți imunitatea scăzută , aceștia sunt factorii care vă cresc riscul de infectare .

Potrivit specialiștilor de la Centrul Ftiziopulmonologic din Ungheni, îmbolnavirea este prevenită prin :

  • Vaccinare cu vaccinul BCG ( bacilul Calmette- Guerin)
  • Control medical periodic
  • Respectarea normelor de igienă.

 

Azi, 28 martie, va avea loc un fenomen astronomic care se întâmplă destul de rar

Azi, 28 martie 2023, va avea loc un fenomen astronomic care se întâmplă destul de rar: cinci dintre cele opt planete ale sistemului solar – Jupiter, Mercur, Venus, Uranus şi Marte –  vor fi vizibile împreună, aliniate pe cerul nopţii, scrie realitatea.md cu referire la mediafax.ro.

Acestea vor putea fi văzute după apusul soarelui, în toate colţurile lumii, Doar că doar Jupiter, Venus şi Marte vor fi uşor de văzut, Mercur şi Uranus vor necesita un telescop.

Alte alinieri planetare vor mai avea loc pe 11 aprilie şi pe 24 august 2023. Iar pe 17 iunie 2023, va putea fi observată şi alinierea dintre planetele Mercur, Uranus, Jupiter, Neptun şi Saturn.

Mercur este cea mai mică şi cea mai apropiată planetă de Soare din Sistemul Solar. Are o atmosferă foarte subţire şi o suprafaţă plină de cratere. Venus este a doua planetă de la Soare şi este adesea numită sora geamăna a Pământului, deoarece are o dimensiune şi o densitate similare cu ale acestuia. Marte este a patra planetă de la Soare şi este cunoscută ca Planeta Roşie, datorită culorii sale date de oxidul de fier prezent pe suprafaţa sa. Jupiter este cea mai mare planetă din Sistemul Solar şi a cincea de la Soare. Este o planetă gigantică gazoasă, formată în mare parte din hidrogen şi heliu. Uranus este a şaptea planetă de la Soare şi a treia ca mărime din Sistemul Solar. Este o planetă gigant de gheaţă, formată în principal din apă, amoniac şi metan.

 

 

 

Patru mistreți morți au fost găsiți în pădurea de la Valea Mare, în apropierea râului Prut

Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor anunță că, în apropierea  râului Prut au fost depistați patru porci mistreți morți. Astfel că în probele recoltate a fost confirmată prezența virusului pestei porcine africane.

„Pe teritoriul Republicii Moldova a fost confirmat prezența virusului pestei porcine africane în probe recoltate de la 4 cadavre de mistreţi, găsiți morți în trupul de pădure al localității Valea Mare, raionul Ungheni, în proximitatea râului Prut”, se arată în nota informativă.

Responsabilii spun că în focare se efectuează controlul rezervoarelor faunei sălbatice, sunt introduse măsuri de carantină în focar, sunt stabilite zona de protecție și zona de supraveghere.

Tot în acest context ANSA reamintește că, mișcarea porcilor din exploatațiile nonprofesionale către abatoare, puncte de sacrificare, târguri de animale, precum și plasarea pe piață a produselor și subproduselor parvenite de la acestea este restricționată.

Reamintim că la Costuleni a fost stabilită carantină de pestă porcină africană.