Despre calitatea transportului urban de pasageri, în viziunea pasagerilor și a responsabililor

Imagine simbol

De mult timp nu mai este o noutate pentru pasagerii care călătoresc zilnic prin oraș, că starea transportului urban de pasageri necesită vizibil îmbunătățiri semnificative.

Nemulțumirile oamenilor curg gârlă atunci când vine vorba despre starea transportului din oraș sau despre graficul de lucru al acestuia, de cele mai multe ori, fiind nerespectat.

De altfel, și unii administratori de rute, care prestează servicii de călătorie în oraș, susțin că sunt în pierdere, afirmând că prestarea acestui serviciu este nerentabil, ținând cont de scumpirile la întreținerea mijloacelor de transport.

Odată cu scumpirile la carburanți, din data de 14 martie pasagerii sunt nevoiți să scoată din buzunar câte 5 lei pentru pentru o călătorie prin oraș, până atunci fiind 3 lei.

De subliniat că, decizia a fost luată urmare a demersului comun al prestatorilor de servicii de transport urban de călători din Ungheni, prin care au solicitat ajustarea tarifelor, în legătură cu creşterea preţurilor la carburanţi. 

Pe fundalul scumpirilor la transportul urban, pasagerii sunt din ce în ce mai nemulțumiți

O parte din pasagerii care sunt nevoiți să călătorească spre și de la serviciu, sunt indignați de faptul că la orele dimineții, atunci când fluxul de călători este mai mare, sunt nevoiți să se îmbulzească și să se calce pe picioare pentru a ajunge la destinație.

Iar alții sunt nevoiți să aștepte câte jumătate de oră sau poate mai mult la stații, deoarece microbuzele ajung cu mare întârziere. În acest context, irascibilitatea oamenilor crește pe măsură ce asistă la toate aceste nereguli, iar explicațiile din partea responsabililor întârzie să apară.

Denis Pascal, un unghenean, scrie pe o rețea socială, că după ora 19.00, circulația microbuzelor este destul de îngreunată: „Cinci lei… ca după ora19.00 să aştepți două-trei ore până apare vreun microbuz obosit. Măcar faceți un grafic stabil care să fie respectat şi să mai duceți din ele la fier vechi, să aduceți altele in schimb”.

Și Tatiana Cojocaru consideră că lipsa de organizare este problema cea mai acută în ceea ce privește transportul urban. „Noi așteptăm o oră ruta 5, care se întâmplă să meargă din 30 în 30 minute, iar dimineața copiii întârzie la școală. Fier uzat, nu microbuze. Periculoase pentru oameni și pentru mediu”, afirmă dânsa.

„Unica ce-i interesează pe cei cu transportul urban este mărirea prețului. Câte discuții despre acest transport, că e murdar, nu sosește la timp, niște rutiere (n. red. microbuze) vechi, că îți e silă să stai în ele, lumea în picioare, ar trebui să știe și de bilete de control… Nu s-a luat nici o măsură din partea autorităților… Acum, hopa, mărirea prețului…” scrie Valentina Jitoreanu.

Tatiana, o tânără mămică din Ungheni, susține că nu de puține ori a avut situații în care, copilul era nevoit să aștepte, la orele dimineții, sosirea microbuzului, care de cele mai multe ori, nu își respecta graficul de lucru.

Însă, în ceea ce privește majorarea taxei pentru o călătorie, e conștientă că prețul nu putea rămâne neschimbat, atât timp cât se atestă o creștere semnificativă la carburanți. Totuși, necătând la acest aspect, crede că administratorii rutelor de transport urban ar trebui să ofere și servicii corespunzătoare pentru a fi transportați pasagerii în siguranță.

A fost inițiată și o petiție online pentru reformarea transportului urban.

Ce spun autoritățile

Potrivit autorităţilor municipale schimbarea transportului public urban este foarte complicată, întrucât acest domeniu nu e de stat, dar este unul privat. „Noi am reușit să obținem, de la partenerii noștri de dezvoltare, resurse financiare pentru amenajarea infrastructurii de transport, ceea ce e deja bine. Avem și o idee de parteneriat public-privat, la care lucrăm. Nu e simplu deloc. Sunt foarte multe probleme în acest domeniu, dar, cu timpul, vor fi soluționate”, au declarat acestea

Ce au de spus responsabilii

Ion Vrabie, inginer mecanic la o firmă de transport din Ungheni, spune că, deși prețul a fost majorat, însă, într-un timp relativ scurt, lucrurile nu se pot schimba. Este necesar mai mult timp, și deja preconizează că, începând din vară, întreprinderea să achiziționeze 4-5 unități de transport noi, iar cele care sunt în circulație să fie întreprinse lucrări de reparație. „Din prima zi, de când s-au majorat tarifele, nimeni nu o să poate schimba lucrurile, acestea se vor face treptat. Până acum, întreprinderea a lucrat în minus, iar de investiții la transport nici nu se discută, deoarece nu a fost posibil financiar. Uneori, cu greu facem față de a achita salariile șoferilor”, spune Ion Vrabie.

Potrivit inginerului-mecanic, starea tehnică a microbuzelor rămâne a fi satisfăcătoare, fiind îngrijite în măsura posibilităților.

De asemenea, dacă la aspectul exterior, Ion Vrabie afirmă că vehiculele sunt deteriorate, atunci în interior, dânsul punctează că și unii pasageri, care sunt certați cu bunul simț, deteriorează scaunele și husele intenționat, lăsând în urmă dezordine. „Consider că și pasagerii ar trebui să-și revizuiască conduita în mijlocul de transport, iar la capitolul educație trebuie să mai lucrăm, deoarece ne întâlnim cu tot felul de lume”, spune el.

În prezent, Ion Vrabie afirmă cu certitudine că mijloacele de transport pe care le are în gestiune, sunt sigure din punct de vedere tehnic. Întrebat fiind ce soluție va întreprinde pentru a fluidiza fluxul de pasageri la orele de vârf, Ion Vrabie susține că pe unele rute mai aglomerate, se pun  microbuze suplimentare.

Totodată, inginerul – mecanic spune că nu doar la capitolul microbuze întâmpină probleme, ci și cu șoferii, care sunt în vârstă. „Doar doi șoferi sunt de până la 50 de ani, ceilalți sunt peste această vârstă. Degrabă nici șoferi nu o să avem, deoarece tinerii nu prea sunt dornici să lucreze”, a conchis dânsul.

Tatiana Tesliuc


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *