A achitat 4000 de euro pentru permis și buletin românesc, dar s-au dovedit a fi false

Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Sculeni România au descoperit asupra cetățean moldovean, două documente cu însemnele autorităților române, care s-au dovedit a fi  false.

Astfel, pe data de 21 august 2023, în jurul orei 12.30, în Punctul de Trecere a Frontierei Sculeni – I.T.P.F. Iași, s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de control pentru trecerea frontierei un bărbat din Republica Moldova, în vârstă de 41 de ani, pasager într-un autocar cu destinația Republica Moldova.

În baza analizei de risc pe linia documentelor de călătorie false sau falsificate, polițiștii de frontieră au solicitat lucrătorilor vamali efectuarea unui control amănunțit asupra persoanei în urma căruia au fost descoperite un permis de conducere și o carte de identitate cu însemnele autorităţilor române.

Având suspiciuni cu privire la autenticitatea documentelor descoperite, polițiștii de frontieră au efectuat verificări suplimentare şi au constatat că acestea nu îndeplinesc condiţiile de formă şi fond ale unora autentice, fiind false. Totodată, colegii noștri au stabilit că bărbatul avea termenul legal de ședere depășit cu 78 de zile, faptă pentru care a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 800 de RON.

Bărbatul a declarat polițiștilor de frontieră că a achiziţionat documentele prezentate la control, în luna martie a acestui an, în timp ce era în municipiul București, plătind suma de 4000 de euro, cu scopul de a obţine un loc de muncă. În cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de fals material în înscrisuri oficiale.

Expresul.md

Culesul nucilor poate deveni fatal. Mare atenție la instalațiile electrice

Lucrările sezoniere de recoltare a nucilor din zona de protecție a rețelelor electrice aeriene aflate sub tensiune sunt însoțite de un pericol extrem de electrocutare.

Analiza circumstanțelor producerii accidentelor de electrocutare ce au avut loc anii trecuți în timpul acestor lucrări desfășurate fie în grup, fie în mod individual denotă faptul că persoanele implicate nu sunt instruite temeinic în materie de securitate electrică, manifestă un comportament imprudent și dau dovadă de exces de încredere în abilitățile proprii, transmite Premier Energy. 

”De obicei, persoanele implicate nu țin cont că se află la distanțe inadmisibile de la părțile conductoare aflate sub tensiune, utilizează diferite țevi, bare metalice sau crengi verzi pentru a scutura nucile, neglijând, astfel, riscul atingerii prin intermediul lor de conductori sau al creării unui arc electric. De asemenea, aceste persoane neglijează umiditatea solului, ploaia sau ceața, care facilitează scurgerea sau transmiterea curentului prin intermediul obiectelor nepotrivite, folosite impropriu în calitate de instrument de lucru”, scriu reprezentanții companiei.

Cauza unui accident cu consecințe grave sau chiar fatale pentru persoanele aflate în acel moment pe copac poate fi și atingerea crengilor verzi sau umede ale copacilor de părțile conductoare ale instalațiilor electrice.

”Cea mai gravă greșeală comisă de către persoanele implicate în aceste lucrări, este să-și concentreze atenția doar asupra culesului nucilor, neglijând pericolul de electrocutare. Atragerea copiilor în aceste activități primejdioase, de asemenea reprezintă un mare pericol care poate conduce la producerea unor accidente grave, chiar la pierderea vieții minorului”, se mai menționează în comunicat.
Reguli de precauție:  

  • nu urcați în pomii prin coroana cărora trec conductorii liniilor electrice aeriene sau care cresc în apropierea acestora;
  • nu folosiți bare metalice sau prăjini umede pentru a scutura nucile;
  • nu urcați pe scări sau schele în apropierea conductorilor instalațiilor electrice;
  • nu aruncați nimic în direcția rețelelor electrice;
  • nu permiteți culesul  fructelor de pe pomii din preajma instalațiilor electrice;
  • nu vă apropiați și nu atingeți  conductorii liniilor electrice, alte echipamente electrice;
  • stați departe și nu atingeți conductorii care atârnă accidental în urma unor intemperii în apropierea instalațiilor electrice;
  • nu vă urcați pe pilonii liniilor electrice aeriene;
  • nu legați animale domestice de pilonii liniilor electrice aeriene;
  • despre orice accident informați imediat operatorul sistemului de distribuție prin intermediul Oficiului telefonic 24 de ore la numărul de telefon 022 43 11 11.

Rețineți:  instalațiile electrice se află permanent sub tensiune și reprezintă un potențial pericol de electrocutare! Respectați cu strictețe regulile de securitate și cereți în acest sens un comportament responsabil de la ceilalți! Astfel vă veți proteja personal și veți feri de posibile pericole persoanele din anturajul dumneavoastră!

 Expresul.md

Campania „Împreună pentru Siguranța Ta” s-a desfășurat și la Ungheni. Subdiviziunile MAI au desfășurat o serie de activități, etalându-și și tehnica din dotare

În după amiaza zilei de 17 august, parcul „Micul Cluj” din Ungheni a fost invadat, la propriu, de copii curioși, dar și părinții acestora. În acea zi, s-a desfășurat campania „Împreună pentru Siguranța Ta”, lansată de către Ministerul Afacerilor Interne.

Astfel că, angajații Inspectoratului de Poliție Ungheni în colaborare cu subdiviziunile Ministerului Afacerilor Interne (MAI), precum și instituții desconcentrate, au desfășurat o serie de activități, etalându-și totodată, și tehnica din dotare. „Îndemn toți cetățenii, reprezentanții autorităților publice locale, dar și a altor instituții ale statului, de a ne fi alături la crearea unui mediu sigur în comunitate”, a răsunat pentru început, îndemnul lui Vasile Burlacu, șef interimar al Inspectoratului de Poliție Ungheni.

Copiii au fost îndemnați să facă un tur pe la standurile instalate în parc și au putut să facă cunoștință îndeaproape cu tehnica din dotare a Inspectoratului de Poliție Ungheni, a Poliției de Frontieră sau chiar să învețe cum se realizează corect o resuscitare cu ajutorul celor de la Serviciul Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească, să discute cu reprezentanții Biroului de Probațiune, dar și să observe îndeaproape cu ce este echipată o autospecială SMURD din cadrul Direcției Situații Excepționale Ungheni.

„Nu este pentru prima dată când particip la astfel de acțiuni, dar, de câte ori nu m-aș uita, oricum îmi este foarte interesant. Am reușit să fac un tur și pot să spun că suntem norocoși că avem astfel de polițiști în societate, care au în dotare tehnică bună și echipamente performante. Mă simt mândru de faptul că în Ungheni avem astfel de polițiști competenți. Eu deja știu că atunci când voi crește mare voi fi polițist”, a menționat Gabriel Guțanu, un copil de 10 ani, prezent la activitate.

De notat faptul că, scopul campaniei este de a preveni infracționalitatea, de a colabora cu societatea civilă, de a asigura respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, precum și consolidarea sentimentului de securitate și încredere în cadrul comunității.

„Încrederea pe care o au cetățeni vizavi de angajații Poliției a ajuns la cote înalte. Oamenii din comunitate au încredere în profesionalismul acestora, mai ales datorită implicării lor active. Campania pe care o derulează poliția este benefică, datorită faptului că cetățenii vor fi mai informați și mai protejați” , a menționat și Dionisie Ternovschi, viceprimarul municipiului Ungheni.

Campania națională, care va dura pe tot parcursul lunii august, prezintă lansarea unui dialog nonformal cu comunitatea pentru a aborda subiectele de interes comunitar și a îmbunătăți colaborarea cu membrii comunității în vederea sporirii sentimentului de siguranță a cetățenilor, precum și de a reduce riscurile de victimizare.

Un reportaj foto puteți vedea pe pagina de Facebook: Expresul

Tatiana Tesliuc

Circa 50.000 de familii din categorii vulnerabile vor primi vouchere pentru electrocasnice

Cel puțin 50 000 de familii din categorii vulnerabile din punct de vedere energetic vor primi vouchere pentru înlocuirea electrocasnicelor vechi cu altele noi. Astfel, se dorește achiziționarea unor aparate electrocasnice mai eficiente din punct de vedere energetic și prin urmare, o reducere a facturilor la energie, scrie diez.md.

Aparatele electrocasnice eligibile Programului de vouchere sunt frigidere, mașini de spălat rufe, aragaze electrice și lămpi LED – cu un consum mai redus de energie.

Conform prevederilor proiectului, voucherul va acoperi 80 % din costul unui aparat mare (frigider, aragaz electric, mașină de spălat rufe) decis în cadrul proiectului. Familia beneficiară va trebui să contribuie cu 20 % din tariful aparatului electrocasnic.

Numărul, valoarea voucherelor și caracteristicile aparatelor electrocasnice eligibile se vor stabil de către Implementator la lansarea Programului de vouchere.

Expresul.md

Accident nocturn la Ungheni. Nimeni nu a avut de suferit

În seara zilei de 20 august, Polițiștii Inspectoratului de Poliție (IP) Ungheni au fost sesizați de producerea unui accident rutier în municipiul Ungheni.

Astfel, s-a stabilit că în municipiul Ungheni, pe strada Romană, un automobil de model Opel care era condus de o șoferiță de 46 ani, a ajuns la intersecția cu strada Decebal, aceasta intenționa să vireze la stînga dar nu a acordat prioritate automobilului care se deplasa din sens opus, de model Mercedes condus de un tânăr de 23 ani. În rezultat automobilele s-au ciocnit frontal fiind proiectate pe acostament.

”Conducătorii auto au fost supuși testului alcoolscopic, rezultatul fiind de 0.00 mg/l în aerul expirat. Persoane traumate nu sunt, accidentul s-a soldat doar cu prejudicii materiale”, a menționat Cristina Vicol, ofițer superior de presă al IP Ungheni.

Pe acest caz polițiștii au inițiat o anchetă pentru stabilirea tuturor circumstanțelor producerii accidentului rutier.

Expresul.md

Polițiștii din Ungheni și Călărași în permanență întreprind acțiuni și operațiuni speciale pentru a combate consumul și traficul ilicit de droguri

Consumul de droguri în Republica Moldova ia amploare. Sursele de livrare a stupefiantelor se multiplică şi diversifică, tot mai multe persoane căzând pradă acestui flagel. Astfel, la Ungheni în evidența medicului narcolog sunt 266 de persoane consumatoare de droguri, iar la Călărași – 91 de persoane. Aceste cifre ne-au fost oferite de către Inspectoratul General de Poliție, prin intermediul platformei Vreauinfo.md. 

Printre altele, raionul Ungheni se află în top 5 regiuni cu cei mai mulți consumatori de droguri, după municipiul Chişinău (8000 persoane), municipiul Bălţi (727 persoane), raionul Anenii Noi (327 persoane) și raionul Ialoveni (312 persoane).
Potrivit Dianei Fetco, şefa Secției Comunicare și Protocol a Inspectoratului General de Poliție, cele mai multe persoane care sunt implicate în schemele cu droguri au vârstele curpinse între 18 şi 24 de ani, dar şi de la 30 de ani în sus, majoritatea fiind la prima abatere.

În această ordine de idei, pe teritoriul municipiului Ungheni activează un program neguvernamental ,,Metadon”, care are un impact pozitiv în reducerea persoanelor ce întrebuințează substanțe narcotice și sunt predispuse de a comite infracțiuni, fiind sub influența acestor substanțe.

„Polițiștii din Ungheni în permanență întreprind acțiuni și operațiuni speciale, care au ca scop combaterea consumului de droguri, traficului ilicit cu substanțe stupefiante și psihotrope, în special celor de origine vegetală, identificarea și documentarea persoanelor care le cultivă ilegal”, se arată în răspunsul oferit de către reprezentanții Inspectoratului General de Poliție prin intermediul platformei.

Fenomenul consumului drogurilor are efecte nu doar asupra sănătăţii consumatorilor, dar şi în întreaga societate. Pe lângă consumatori, există și persoane care comit infracţiuni legate de droguri.

La Ungheni, în în prima jumătate a anului 2023, au fost înregistrate 18 cauze penale și întocmite 35 de procese, conform articolului 85 Cod Contravențional (Procurarea ori păstrarea ilegală de droguri, precursori, etnobotanice şi a analogilor acestora în cantităţi mici sau consumul de droguri fără prescripţia medicului). În perioada analogică a anului 2022, au fost înregistrate 20 de cauze penale și întocmite 25 de procese, conform aceluiași articol.

Pe teritoriul raionului Călărași, în primele 6 luni ale anului curent, au fost înregistrate 2 infracțiuni în baza articolului 217 Cod Penal (Circulaţia ilegală a drogurilor, etnobotanicelor sau analogii acestora fără scop de înstrăinare). Potrivit reprezentanților Inspectoratului de Poliție Călărași, ambele dosare penale la moment sunt în procedură, iar organul de urmărire penală urmează să se expună. De asemenea, în această perioadă au fost înregistrate 3 cauze contravenționale. În perioada analogică a anului 2022, a fost înregistrat un proces verbal în baza articolului 85 Cod Contravențional.

„Activitatea angajaților Inspectoratului General al Poliției este focusată nu doar pe combaterea și prevenirea cazurilor de comercializare a drogurilor, dar şi reducerea numărului de persoane consumatoare de droguri. În acest sens, polițiștii desfășoară în permanență acțiuni de informare și sensibilizare a societății civile cu privire la problema drogurilor în rândurile tinerilor, conştientizarea grupurilor de risc asupra efectelor drogurilor, în general şi a substanţelor noi cu proprietăţi psihoactive, în special şi a modalităţilor sănătoase de petrecere a timpului liber ca alternative la consumul de droguri”, se arată în răspunsul oferit de secția comunicare și protocol al Inspectoratului General de Poliție, prin intermediul platformei Vreauinfo.md.

De menționat că în 2021 au fost descoperite peste 800 de infracţiuni de trafic de droguri, pe tot teritoriul Republicii Moldova. Pedeapsa pentru cei vinovați este închisoarea, de la 7 la 15 ani.

_________________________________________________________________________________________

Acest material este realizat în cadrul campaniei de promovare organizată de către A.O. „Juriștii pentru Drepturile Omului” și este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Britanică și implementat de Internews în Moldova și Freedom House, care are ca scop promovarea dezvoltării mass media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice. Conținutul acestui material nu reflectă în mod necesar viziunea Ambasadei Britanice, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

Trebuie sau nu trebuie să păstrăm medicamentele în frigider

Trebuie sau nu trebuie să păstrăm medicamentele în frigider?! Această întrebare îi frământă pe mulți dintre noi, căci în fiecare casă, există un loc special unde se păstrează medicamentele. Pentru unii, acest loc este dulapul din baie, pentru alții, sertarul de lângă pat, iar pentru unii, frigiderul, transmite unica.md.

1. De ce ar trebui să păstrăm medicamentele în frigider?

Stabilitatea și eficacitatea medicamentelor: Multe medicamente au nevoie de o temperatură stabilă pentru a-și păstra eficacitatea. De exemplu, unele antibiotice sau medicamente biologice pot fi afectate de variațiile de temperatură și umiditate. Frigiderul oferă un mediu controlat, protejând medicamentul de căldură, lumină și umiditate.

Prevenirea deteriorării: Unele medicamente, cum ar fi insulina sau soluțiile oftalmice, pot fi deteriorate dacă sunt expuse la temperaturi ridicate. Păstrarea lor în frigider le poate prelungi durata de viață.

2. Riscurile păstrării medicamentelor în frigider

Expunerea la umiditate: Deși frigiderul poate proteja medicamentele de căldură, poate crește riscul de expunere la umiditate, ceea ce poate afecta integritatea unor medicamente. Accesul copiilor: Frigiderul este adesea la îndemâna copiilor, ceea ce poate crește riscul de ingestie accidentală a medicamentelor. Contaminarea cu alimente: Există riscul ca medicamentele să fie contaminate cu resturi de alimente sau lichide dacă sunt păstrate în frigider.

3. Care medicamente TREBUIE păstrate în frigider?

Există anumite medicamente care trebuie păstrate în frigider pentru a-și păstra eficacitatea. Printre acestea se numără:

  • Insulina: Deși poate fi păstrată la temperatura camerei pentru o perioadă scurtă de timp, este recomandat să fie păstrată în frigider pentru a preveni deteriorarea.
  • Vaccinurile: Majoritatea vaccinurilor trebuie păstrate la temperaturi scăzute pentru a-și păstra eficacitatea.
  • Unele antibiotice: După ce sunt amestecate cu apă, unele antibiotice, cum ar fi amoxicilina, trebuie păstrate în frigider.

4. Care medicamente NU TREBUIE păstrate în frigider?

Multe medicamente nu au nevoie de refrigerare și pot fi afectate negativ de temperaturile scăzute. De exemplu:

  • Medicamentele în formă de tablete sau capsule: Acestea sunt formulate pentru a fi stabile la temperatura camerei și pot fi afectate de umiditatea din frigider.
  • Medicamentele cu un conținut ridicat de grăsimi: Acestea pot deveni prea tari și dificil de administrat dacă sunt păstrate în frigider.

5. Sfaturi pentru păstrarea medicamentelor în frigider

Dacă alegeți să păstrați medicamente în frigider, iată câteva sfaturi:

  • Păstrați medicamentele într-o cutie etanșă, separată de alimente.
  • Etichetați cutia clar pentru a preveni confuziile.
  • Verificați regulat data de expirare a medicamentelor și aruncați orice medicament expirat.
  • Decizia de a păstra sau nu medicamentele în frigider depinde de tipul medicamentului și de recomandările producătorului.

Este esențial să citiți eticheta și să urmați instrucțiunile de păstrare pentru a vă asigura că medicamentele rămân eficiente și sigure pentru utilizare. Dacă aveți îndoieli, consultați-vă farmacistul sau medicul.

Expresul.md

CNAS: Ce trebuie să știți despre indemnizaţia de maternitate

Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) amintește, că conform legislației, indemnizaţia de maternitate se stabileşte de către Casa Națională de Asigurări Sociale, din oficiu, în baza informaţiei din certificatul medical pentru concediul de maternitate, transmis de instituțiile medicale.

”Respectiv, nu este necesară depunerea cererii de acordare a indemnizaţiei de maternitate de către beneficiari și nu este necesară prezentarea certificatului medical pentru concediul de maternitate pe suport de hârtie la subdiviziunile teritoriale ale Casei Naţionale de Asigurări Sociale”, au mai adăugat reprezetații CNAS.

Astfel, certificatul medical pentru concediul de maternitate pe suport de hârtie se prezintă angajatorului, mai indică sursa citată.

Pentru a afla mai multe informații cu privire la stabilirea şi plata prestațiilor sociale accesați AICI.

Expresul.md

Călărășeanul Oleg Chicu a escaladat Muntele Kilimandjaro și a arborat tricolorul românesc printre nori

Oleg Chicu, un tânăr născut la Horodiștea Călărașilor, după 10 ani trăiți în Italia, s-a întors și s-a stabilit cu traiul peste Prut, în România. Revine des acasă, continuând să aducă donații de carte românească pentru bibliotecile din Republica Moldova.

El este și președintele Asociației ”Horodiștea Codrenilor”, activist civic, jurnalist, om de afaceri, ecologist, dar mai ales un unionist înflăcărat, care anul trecut a reușit să instaleze bustul lui Vasile Țanțu în curtea muzeului cu același nume din satul Horodiște.

După ce a luat la pas dealul Bălănești, munții României, dar și pe cei din Italia, Oleg Chicu s-a gândit că vrea să își vadă realizat un vis mai vechi – acela de a explora celebrii munți din Tanzania. A găsit o agenție care organizează astfel de expediții şi așa a început aventura, într-un grup de unsprezece români, printre care cel mai în vârstă membru era o doamnă de 70 de ani, iar cel mai tânăr – un băiat care a împlinit 17 ani chiar în ziua urcării vârfului.

Astfel, la începutul lunii iulie, tânărul pornea într-o călătorie pe cât de curajoasă, pe atât de riscantă. Oleg a escaladat vulcanul Kilimanjaro, cel mai înalt munte al Africii, cu o altitudine de 5895 de metri și s-a întors de acolo nu doar cu amintiri imortalizate pe retina ochiului și în fotografii, dar și cu lecții de viață învățate.

”În Africa, m-am mai pornit odată…cam pe la 11 ani, dar m-am ales doar cu o bătaie bună de la tata. Inspirați de serialul “Aventurile lui Tom Sawyer” și cu o hartă ruptă din manualul de istorie, împreună cu alți 6 prieteni din sat, am hotărât să fugim de acasă. Și nu am ales vreo pădure de prin vecinătate, dar am ales să fugim tocmai în jungla africană. În fine, nu am reușit să ajungem nici măcar până la Chișinău, dar glumele pe seama acestei istorii au ținut în viață acest vis. Acum mă aflu în Africa, la peste 5000 de km de casă, și chiar dacă scopul călătoriei și realitatea este foarte diferită de ce ne imaginam noi în clasa a 4-a, eu mă simt de parcă am dus la bun sfârșit acel plan grandios!”, a scris tânărul pe profilul său de facebook.

Pe lângă curaj și voință, tânărul spune că a fost nevoie de un efort fizic intens, de nopți nedormite, multă oboseală, și durere fizică. ”De la începutul aventurii, ghizii mereu ne-au îndemnat să bem cât mai multă apă, chiar până la 5 litri pe zi. Apa ajută la aclimatizare și la oxigenarea organismului, mai ales că este vorba și de un efort fizic considerabil”. În cea de-a treia zi tânărul a povestit că a făcut și prima aclimatizare mai serioasă, când a ajuns la cota 4600 metri și a resimțit amețeli și dureri de cap. La fel s-a întâmplat și în ziua a șasea, când a trecut de cota 5000 metri și a avut ușoare dureri de cap și îi era somn.

Traseul spre vârful muntelui a fost presărat cu multe provocări: urcări spectaculoase pe pereți înalți, întâlniri cu maimuțele, cu diferite specii de păsări, peșteri bune de vizitat,  timp petrecut în compania localnicilor, dar și priveliști de vis. ”Chiar dacă sărăcia este foarte mare, oamenii de aici te întâlnesc mereu zâmbind și cu tradiționalul salut: Jambo! Hakuna matata!, iar apusul și cerul pe Kilimandjaro sunt spectaculoase! Din păcate pozele nu pot reda realitatea”, spune Oleg Chicu.

Cea mai grea a fost ziua în care grupul a ”cucerit” muntele Kilimandjaro, mai exact vârful Uhuru. ”Am pornit pe marginea craterului, având pe stânga ghețarul, iar pe dreapta “caldera” vulcanului. Din grupul nostru de unsprezece persoane, zece am cucerit vârful Uhuru și o persoană s-a oprit la Stella Point, pentru că statistica arată că doar 80-90% dintre turiști reușesc să ajungă până la final, restul se întorc pe la mijloc. A fost o experiență de neuitat!”, a mai spus tânărul.

Acum Oleg Chicu se pregătește de o nouă provocare – în luna ianuarie va urca pe Muntele Aconcagua, la 6960 de metri altitudine, care este cel mai înalt vârf din America de Sud. Până atunci însă va merge pe muntele Sinai, despre care spune că nu este foarte înalt, ”dar are mai mult o valoare spirituală”.

Tânărul este convins că visele pot deveni realitate, dacă avem curajul să le urmăm, iar orice călătorie te ajută să te descoperi pe tine în primul rând.

Gabriela Boxan

Municipiul Ungheni, marcat de „Capitala Tineretului 2023” și de Zilele orașului. Interviu cu Dionisie Ternovschi, viceprimarul municipiului Ungheni

A devenit deja o tradiție, ca în luna august, atunci când revin acasă și cei plecați departe în lume, municipiul Ungheni să organizeze diverse evenimente, în care să se regăsească oricine, de la mic la mare.
Ce a reușit să facă Primăria până acum și ce urmează? La aceste, dar și la multe alte întrebări, răspunde viceprimarul municipiului Ungheni, responsabil de domeniul social, cultură, tineret și sport, Dionisie TERNOVSCHI.

– Să începem discuția noastră despre… tineri. Se știe că pe 12 august este celebrată Ziua Internațională a Tineretului (ZIT), eveniment marcat anual inclusiv la Ungheni. De data aceasta, însă, a fost altfel.
A fost altfel, dat fiind faptul că municipiul Ungheni este Capitala Tineretului 2023, ceea ce ne onorează, dar și ne responsabilizează. Înainte de a vorbi despre acest eveniment, aș vrea să fac o retrospectivă a tot ce s-a întâmplat de la începutul anului în cadrul Capitalei Tineretului, un program național al Ministerului Educației și Cercetării, finanțat de Agenția Națională pentru Dezvoltarea Programelor și Activității de Tineret. Reamintesc că anual luptă pentru acest titlu numeroase localități, fiind selectată cea care poate convinge mai bine că merită să fie capitala tineretului. Ungheni a fost prima capitală a tineretului, în 2011. A doua oară, titlul ne-a revenit în 2023.

– Dumneavoastră, fiind „motorul” tuturor acțiunilor desfășurate pentru a obține titlul „Capitala Tineretului 2023”, ați putea să ne spuneți și câte ceva din culise?
Să știți că în spatele acestui titlu este o muncă enormă, efectuată de Primăria Ungheni. Pentru a obține titlul de Capitala Tineretului, există diverse formulare, care trebuie completate și depuse la ministerul de resort. A trebuit să venim cu argumente forte de ce anume Ungheniul trebuie să devină Capitala Tineretului 2023. O echipă întreagă de la primărie a lucrat timp de câteva luni bune, adunând informația necesară, generând idei pentru proiecte și eventuale activități, completând formulare, identificând parteneri cu care am putea lucra ulterior. Ne-am ambiționat, ne-am dorit ca acest titlu să revină la Ungheni și am reușit.

– Ca de obicei, Ungheniul nu se dezminte
Așa este. Primăria a continuat să muncească, pentru a identifica organizațiile obștești care să implementeze cele planificate. Am încercat să convingem cât mai multă lume să se implice. În final, au fost selectate trei asociații obștești, care și-au elaborat propriile activități, reieșind din proiectul propus de primărie. Ne-am dorit cu toții ca aceste activități pentru tineret să fie cât mai vizibile și cât mai diversificate, pentru că tinerețe nu înseamnă doar distracție. Este vorba de dezbateri, instruiri, de valorificarea unor mini-granturi pentru realizarea de proiecte și așa mai departe. Suportul acordat de Guvern, de circa un milion de lei, a fost oferit, în totalitate, celor trei asociații obștești selectate: „Alfa Beta”, „Făclia” și Centrul de Dezvoltare Personală.

– Ce s-a realizat până la momentul de față?
Voi începe cu celebrarea Capitalei Tineretului, în luna aprilie, care, de fapt, a fost un eveniment de lansare a Programului la Ungheni. Cred că unghenenii își amintesc acel alai de pe strada Națională, cu majorete, cu foarte și foarte mulți tineri. Evenimentul a continuat până seara la Palatul de Cultură.
Totuși, mult mai importante au fost evenimentele ce au urmat. Voi menționa Târgul locurilor de muncă, instruirile, unde tinerii au învățat cum să elaboreze un proiect, cum să obțină un grant, cum să-și transpună în practică ideile, cum să se asocieze, să-și găsească parteneri. E o adevărată școală, o experiență utilă – așa se educă viitorii oameni de afaceri, viitorii lideri.
La fel de importantă a fost deschiderea hub-ului pentru tinerii antreprenori IDEA. Acest spațiu a fost amenajat urmare a unui sondaj printre tineri, desfășurat anul trecut. Anume ei, în majoritate, și-au exprimat dorința de a avea un spațiu al lor, unde să se adune, să discute, să petreacă timpul util, să se recreeze. Acest spațiu a fost amenajat în incinta Palatului de Cultură, cu intrare separată. Aici este tot de ce au nevoie tinerii pentru studii și divertisment. Amenajarea și dotarea lui au fost posibile, datorită unui suport financiar din partea UNICEF.

– Recent, și-a reînceput activitatea și Centrul municipal de tineret, după o pauză de circa trei ani.
A fost angajată în calitate de directoare a acestui Centru o tânără ambițioasă, Elena Burlacu. Contăm mult pe implicarea ei și sperăm că, în scurt timp, activitatea de aici se va face simțită. Prin intermediul Centrului mizăm să atragem fonduri extrabugetare pentru realizarea de noi proiecte pentru tineri. Cu siguranță, vom face o echipă bună ca, în final, să aibă de câștigat tinerii ungheneni, dar și municipiul Ungheni.

– Punctul culminant, se pare, a fost Ziua Internațională a Tineretului.
Și am demonstrat cum pot fi conjugate eforturile ca să fie organizat un amplu eveniment cu surse financiare reduse, s-a demonstrat cum o asociație obștească (AO „Alfa Beta”) poate să unească în jurul ei parteneri locali și străini, organizații necomerciale, autorități locale și centrale, pentru unul și același scop. Ne bucurăm că la eveniment a participat președintele Parlamentului, Igor Grosu, secretarul de stat de la Ministerul Educației și Cercetării, Sergiu Gurin, directorul Agenției Naționale pentru Dezvoltarea Programelor și Activității de Tineret, Ion Donea. Deși planificase o deplasare de scurtă durată, președintele Parlamentului s-a reținut la noi pentru cinci ore, căci i s-au părut foarte interesante activitățile organizate. În acea zi, am reușit să promovăm Calea Ferată din Moldova, care are nevoie de un re-start, a fost promovată Gara Internațională – circa 250 de tineri din toată țara au venit la Ungheni cu trenul, au vizitat Piața Independenței, au mers în Parcul „Micul Cluj”. I-am văzut implicați în diverse activități. M-am convins că tinerii noștri sunt dornici de a învăța, de a-și dezvolta noi abilități, de a comunica. Am văzut că s-au făcut noi legături între ei. Sloganul regiunii noastre – „Unde ne conectăm” – s-a regăsit perfect în sărbătoarea din 12 august.

– Ce urmează?
Sunt preconizate noi activități, la fel de importante. Va fi anunțat un nou apel de granturi pentru grupurile de inițiativă de tineri. În septembrie, va fi organizată o competiție la hipism, care, cu siguranță, va aduna mii de tineri de peste tot. Ținem mult la acest turneu, care a devenit tradițional la Ungheni. De data aceasta, va fi organizat în cadrul „Capitalei Tineretului 2023”. Ulterior, va avea loc și o Gală a tinerilor, căci avem mulți tineri talentați, inteligenți, activi, care trebuie menționați. Va fi elaborat și lansat un album cu genericul „Ungheni – oraș al tinereții”, ca să ne amintească tuturor despre Capitala Tineretului 2023.

– Ne așteaptă noi zile, la fel de importante, cu multe evenimente frumoase.
Așa este. De Zilele municipiului Ungheni avem o agendă amplă, cu inaugurări de obiective nou-construite sau reconstruite, cu spectacole, festivaluri, târguri etc. Pe 28 august, de hram, așteptăm înalți oaspeți, atât de la Chișinău, cât și din orașele înfrățite. În acea zi, va fi inaugurat Centrul de Informare Turistică, unicul de acest gen din Republica Moldova, cu un sediu autonom, construit de la zero și care va promova tot ce are mai bun regiunea noastră. Construcția lui a fost posibilă, grație Proiectului „Acțiuni durabile pentru creștere economică prin turism”, finanțat de Uniunea Europeană.
Tot datorită acestui proiect, a fost achiziționată o scenă profesionistă, iar unghenenii vor avea posibilitatea s-o admire în zilele cu spectacole de la sfârșitul lui august. Totodată, în Ungheni vor fi instalate 30 de indicatoare turistice, care să-i ajute pe oameni să găsească cele mai reprezentative obiective de importanță istorică, culturală și economică. Noi, cei de aici, suntem deja obișnuiți cu ele și nu le observăm. Cei care ne vizitează, însă, le remarcă. Centrul de Informare Turistică, cu siguranță, le va pune în valoare, la fel cum va pune în valoare și obiectivele economice, industriale. Producătorii locali vor putea să-și expună produsele aici, să ofere cataloage, ca să fie mai vizibili pentru turiști și pentru potențiali investitori.
Am considerat util ca în subsolul acestui centru să amenajăm și grupuri sanitare, un veceu public, de care era nevoie în acea zonă.

– Centrul de Informare Turistică nu va fi unicul obiectiv ce va fi inaugurat pe 28 august.
În acea zi, vom efectua o vizită, cu oaspeții noștri, și pe strada Boico, o stradă reconstruită recent. Nu a fost renovată de 50 de ani, iar acum, grație banilor europeni, a fost posibil acest lucru. Au fost construite aici și parcări, și piste de bicicliști, și trotuare pentru pietoni. E o stradă ce corespunde tuturor rigorilor.

– Tot în acea zi va fi inaugurat și Ghișeul Unic din cadrul Primăriei.
Ghișeul Unic este un alt proiect ambițios al nostru. Și în acest caz, s-a ținut cont de doleanțele cetățenilor, care, la fel ca autoritățile, își doresc o comunicare mai eficientă, o soluționare mai rapidă a problemelor. Iată că acest Ghișeu vine să rezolve toate aceste probleme, iar amenajarea și dotarea lui a fost posibilă, grație Programului „EU4Moldova: regiuni-cheie”. Va fi un spațiu prietenos pentru oameni, unde fiecare va primi informațiile de care are nevoie, va putea depune cereri sau primi actele necesare. Nimeni nu va mai trebui să meargă din birou în birou pentru a-și rezolva problema. Mai mult decât atât, atunci când va fi nevoie, specialiștii primăriei vor coborî la cetățean. Oamenii vor beneficia de toate serviciile într-un singur loc – la Ghișeul Unic.

– Dacă tot vorbim despre Zilele orașului, ce evenimente îi mai așteaptă pe ungheneni?
Sunt programate câteva zile de spectacole, cu participarea artiștilor locali și naționali. Startul va fi dat pe 26 august. Pe 27 august, vom organiza ediția a II-a a Festivalului „UnFolk”, la care se vor aduna interpreți de folk de peste tot. Va fi o seară magică, marca Ungheni. Pe 28 august, începând cu ora 10:00, pe strada Națională, va fi desfășurat un târg al meșterilor populari și producătorilor locali. Spre seară, va fi organizat, în premieră, un alai, care să reprezinte diversitatea oamenilor și activităților din Ungheni, să reprezinte, de fapt, ceea ce suntem noi. Invităm toți doritorii să se alăture. Seara, va fi un concert de zile mari, cu participarea unor artiști din Chișinău.

Opinii / Lucia Bacalu: Ne informăm și apoi vorbim sau Vorbim ca să nu tăcem?

Îmi place să urmăresc ceea ce se mai scrie și se mai postează pe rețelele sociale. În primul rând, pentru că mai afli câte ceva nou, că ești la curent cu ceea ce se întâmplă în localitatea ta, în țara ta, peste hotare – bineînțeles, dacă știi ce pagini să accesezi și cât de credibile sunt acestea.

E foarte important să știi acest lucru, pentru că, rețelele sociale – am zis-o în repetate rânduri – sunt și un fel de mahala, cu tot felul de mătușele, care au auzit ceva pe undeva și, deși nu prea au înțeles despre ce e vorba, se erijează în doamne atotștiutoare.

În doamne atotștiutoare – o spun cu mare-mare regret, se erijează și unele persoane ce muncesc prin țări străine. Vezi Doamne, acestea le știu pe toate. Și-or fi spus în mintea lor: „Ce știți voi aici? Noi venim din țări dezvoltate, cu democrație înaintată, noi știm cum se lucrează acolo și de ce este ordine”. Un singur lucru nu l-au învățat personajele respective acolo unde au ajuns cu traiul și munca: să se INFORMEZE și apoi să VORBEASCĂ.

E vacanță, oamenii revin la baștină și hai să facă ordine: să facă ordine în mahalaua în care au casă, în satul sau orașul de baștină, la primărie, club, între vecini și așa mai departe.
Să nu credeți că e vorba de ordine la propriu. Nici pe departe. Ei vor să facă ordine aruncând cu învinuiri în stânga și-n dreaptă, fără măcar să se informeze de ce se întâmplă ceea ce lor li se pare grav și cine e responsabil.

Mi se lăuda, chiar recent, o persoană din acea categorie cum l-a pus la punct pe primarul din satul ei natal, cum i-a pus la punct pe vecini săi, care – așa crede ea – sunt niște nătărăi. Cică, bunelul ei, cândva, a săpat o fântână, iar oamenii au folosit și continuă să folosească apa din acea fântână. Frumos și lăudabil. Fântâna continuă să fie îngrijită, doar că persoana respectivă, venind în sat, a văzut lângă ea un cârd de gâște. Da, în Italia sau Marea Britanie nu vezi nicăieri, nici lângă un izvor, gâște sau alte păsări ori animale păscând sau adăpându-se. În satele noastre, mereu așa a fost. Nu știu dacă e bine sau rău. S-o spună specialiștii din
medicina preventivă.

Ceea ce vreau să zic e că-i foarte trist că persoane ce au ales să plece uită de unde au pornit și vor cu tot dinadinsul să le demonstreze celor de acasă cât sunt de răi și proști. Dacă ați ști cu câtă mândrie îmi povestea cum a venit la primărie și ce i-a spus primarului, cum i-a spus și cum l-a făcut pe acesta să nu mai aibă nici o replică.

„Dar oare primarul trebuie să se ocupe de fiecare gâscă ce paște pe la vreo fântână?”, am întrebat-o. S-a uitat cu un fel de nedumerire și a răspuns cu un zâmbet ironic în colțul gurii: „Primarul e gospodarul satului, primarul răspunde de tot și de toate”.

„Da oamenii satului nu au nici un fel de responsabilități? Oare chiar trebuie numai să ceri, fără a da nimic în loc? Așa e în străinătate, acolo de unde veniți?”. Nu a răspuns.

Sau pe rețelele sociale. Fac ce fac unii și tot postează fotografii ba cu o groapă, ba cu o creangă ruptă, ba cu niște gunoi aruncat la nimereală și, neapărat urmează comentariul: „Primăria, rușine!”. De fiecare dată mă întreb: „Oare de ce trebuie să-i fie rușine primăriei?

Că mai avem, din păcate, cetățeni iresponsabili, care aruncă gunoiul unde le poftește inima? Că bugetele locale sunt extrem de mici și că banii nu ajung pentru mare lucru, iar echipele ce lucrează în primării muncesc, în mare parte, peste program, încercând să atragă investiții extrabugetare, să rezolve, atât cât se poate, problemele cu care se confruntă localitatea și oamenii săi?

Nu sunt și nu vreau să fiu avocatul nimănui, dar nu cred nici în ruptul capului că stă undeva vreun primar cu fundul pe sacul de bani și, pur și simplu, nu vrea să lucreze, să repare drumuri, grădinițe, să construiască apeducte și rețele de canalizare, să organizeze sărbători frumoase, să susțină financiar vreo echipă de fotbal și așa mai departe.

Nu zic că nu trebuie de criticat. Dar, înainte de a critica, de ce să nu te informezi?

logo pin

”Idei în Ecuație” cu Bianca Cigoreanu, adolescenta care nu pierde, niciodată, timpul în zădar

În lumea vibrantă a adolescenței, se regăsește și un spirit tânăr cu pasiuni fără margini. Printre cărți și caiete, Bianca Cigoreanu, elevă în clasa a XI-a la Liceul Gheorghe Asachi din Ungheni, își croiește și drum spre tot ce e frumos: arta.

Creativitatea ei nu are limite: îi place să scrie poezii și unoeri să le pună pe note muzicale, să cânte la pian, cântă și într-o trupă nou formată din Ungheni, îi place să asculte muzică clasică, să citească cărți bune. Ba mai mult, puținul timp pe care îl are, încearcă să și-l ocupe cu activități care îi aduce plăcere. Nu pierde niciodată timpul în zădar.

Ea nu este doar o elevă sau o artistă, ci un amestec fascinant de curiozitate și expresie. Prin simpla ei prezență, inspiră pe cei din jur să abordeze viața cu entuziasm și creativitate.

Haideți să o cunoaștem pe Bianca Cigoreanu și să vedem cum toate aceste acțiuni pe care le întreprinde și toate aceste activități în care este implicată, au ajutat-o. Și o mai ajută….

– Te-ai implicat și încă te mai implici în activități extrașcolare. Cum crezi că acestea te-au ajutat în dezvoltarea ta personală?

Consider că au avut un impact foarte mare asupra modului în care eu îmi organizez timpul, fiindcă sunt implicată în foarte multe activități și sunt momente când pot să se suprapună. Și, totodată, consider că au contribuit și la faptul ca numele meu să se răspândească cumva prin oraș și să fiu cunoscută, mi-au dezvoltat diferite abilități, cum ar fi faptul de a vorbi în fața unui public, de a mă descurca în diverse situații, de a nu-mi fi frică și de a acționa.

– Pe lângă activitățile în care te implici, ești și o fire creativă: cânți la pian, scrii poezii. Ce te-a inspirat să începi să scrii poezii?

Deci cumva, nu am fost inspirată să scriu poezii. Faptul cu creația a început încă de la grădiniță, când am avut o mică activitate în care am avut nevoie de niște ghicitori și am compus o ghicitoare despre o veveriță și mamei i-a plăcut. Și de acolo a început tot, eventual, când am ajuns și la școală am continuat să compun la necesitate.

– Te ajută această pasiune să-ți gestionezi cumva emoțiile sau gândurile pe care le ai?

Îmi place foarte mult să mă axez pe un subiect și să găsesc toate părțile care mă fascinează în jurul acestui subiect, respectiv să le transpun pe foaie. Mă axez pe cele mai mici detalii și să le pun în evidență sub forma unei poezii.

– Nu te-ai gândit să-ți aduni versurile într-un volum de poezii?

M-am gândit la asta, dar vreau să fac o colecție mai mare de poezii și după aia să editez și o carte.

– Câte poezii ai reușit să scrii?

Sunt mai multe creații compuse de-a lungul anilor, dar poate nu atât de însemnate. Cred că sub 30 de poezii…

– Ești solistă într-o trupă. Cum ai ajuns să lucrezi cu ei?

Da, este vorba de trupa „Respect”, eu nu sunt în trupă încă de la formarea ei. Trupa trupa s-a format la începutul anului trecut. Eu am intrat în trupă în momentul în care am ajuns la liceu și unul dintre membrii trupei era cu mine în clasă. Acesta a aflat că eu cânt la pian și mo-a propus să conclucrez cu ei. Inițial, am intrat ca pianistă, dar după, am ajuns să fiu și vocalistă. Participăm la diverse evenimente unde suntem invitați. Este o experiență foarte utilă și plăcută sufletului.

– Ce gen de muzică cântați?

Ne axăm pe mai multe tipuri, dar ne dorim ca pe viitor să ne axăm pe un singur gen de muzică. Acum, în mare parte, cântăm pop și rock.

– De unde se trage acest talent de a cânta, pentru că așa cum cântatul la pian necesită pregătire și cunoaștere, așa e și cu vocea…

Cumva de la mamă am moștenit acest talent. La grădiniță, educatoarea mea a observat faptul că  mai cântam în timp ce mă jucam cu copiii și a chemat profesorul de muzică și i-a zis că eu cânt. De atunci, la fiecare matineru eu eram cea care cântam. Și, de asemenea, și la școală, așa se întâmpla. Deci nu am avut nicio pregătire în acest domeniu. Este pur și simplu ceea ce vine de la sine, e darul lui Dumnezeu.

– Care a fost cea mai memorabilă experiență pe care ai avut o până acum în timpul unui recital, fie vorba de poezie, fie vorba în calitate de solistă în trupă.

Am foarte multe momente memorabile, nu pot să mă axez pe unul singur. Dacă e să vorbim despre poezie, probabil a fost momentul în care am scris și am recitat o poezie despre viața femeilor și una dintre doamne a început să plângă. Aceste momente sunt memorabile pentru mine, pentru că eu atunci când le scriu, depun foarte mult suflet și mă gândesc cum ar reacționa lumea atunci când le va asculta.

Cât despre muzică, cele mai memorabile momente sunt atunci când cântăm cu trupa și avem un public în față care ține ritmul cu noi și suntem pe aceeași frecvență. Cumva, îmi place când văd că oamenilor le place muzica noastră, că sunt fericiți și că dansează cu noi.

– Ai încercat să pui, vreodată, versurile tale pe note muzicale?

Da. Am scris o poezie despre limba română, am găsit o melodie potrivită dar nu am dus acest gând până la capăt, dar rămâne o varinată ca să-mi trasform poeziile în melodii.

– Care a fost cel mai mare obstacol pe care l-ai întâlnit în ceea privește creațiile tale artistice și cum l-ai depășit?

Cel mai mare obstacol a fost faptul că nu am reușit să transcriu ceea ce simt, adică sunt momente în care simți ceva dar nu reușești să găsești cuvintele potrivite. Modul în care am reușit să depășesc acest obstacol a fost să scriu tot ce îmi venea în minte. Scriu mult și las poezia deoparte pentru câteva zile, după care revin la ea.

– Cum reușești să îți gestionezi timpul?

Am menționat mai devreme că activitățile extrașcolare se pot suprapune, dar nu adesea se întâmplă. Însă atunci când se întâmplă mă strădui să le fac într-o ordine anume ca să le reușesc pe toate. De obicei ziua mea arată în felul următor: mă duc la volei, apoi la repetiții cu trupa, vin acasă, mănânc, îmi fac temele.

– Ești mereu activă, nu ai timp să lenevești…

Mie nu îmi place să stau degeaba, mie îmi place să fiu permanent într-un anumit proces. Așa că, atunci când nu am antrenament la volei, sau repetiții cu trupa, îmi caut alte ocupații: fie scriu în jurnal, fiu îmi fac ordine printre lucruri, sau scriu poezii, sau compun, sau chiar să repar ceva prin casă, dar să nu stau. Dar dacă e stau, atunci îmi place să dorm. Atât!

– Ce secrete artistice mai ascunde Bianca, sau lumea deja le cunoaște pe toate?

Îmi place literatura și muzica clasică. Acasă, pe un perete, chiar am portretele compozitorilor mei preferați. Este vorba de mendelson, Alecsander Screabin, Antonio Vivaldi, Mozart, Beethoven, Frederic Chopain și Serghei Rahmaninov.

 

 

 

logo pin

Cadrele didactice vor beneficia de mai mulți bani pentru dirigenție și verificarea lucrărilor

Începând cu noul an școlar 2023, cadrele didactice din învățământul primar, gimnazial și liceal vor fi remunerate în baza unei noi modalități de calcul a sporurilor cu caracter specific, scrie realitatea.md.

În limita bugetelor de care dispun, administrațiile instituțiilor vor putea acorda sporuri mai mari pentru dirigenție, verificarea lucrărilor scrise de elevi, administrarea cabinetelor și activitățile în care sunt încadrați copiii cu cerințe educaționale speciale (CES).  Sporurile vor constitui în total cel mult 10% din bugetul anual destinat salarizării cadrelor didactice.

Prevederile sunt incluse în circulara ce vizează implementarea Hotărârii Guvernului privind acordarea sporurilor cu caracter specific personalului didactic. Documentul a fost transmis de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) către organele locale de specialitate în domeniul învățământului (OLDSI) și instituțiile de învățământ general.

Acesta prevede că un cadru didactic care are o clasă de 35 de elevi va putea beneficia de un spor pentru dirigenție de cel mult 880 de lei, față de circa 560 cât era anterior, urmând ca fiecare instituție să stabilească suma în funcție de resursele disponibile.

Sporul cu caracter specific pentru dirigenție va fi acordat pentru timpul efectiv lucrat în anul de studii (de la 1 septembrie anul curent, până la 31 august, anul următor), inclusiv pe perioada vacanțelor, prevedere care anterior lipsea. Sporul pentru verificarea lucrărilor scrise, administrarea cabinetului, precum și pentru activitatea cu elevii cu CES va putea fi acordat pentru timpul efectiv lucrat în perioada 1 septembrie – 31 mai, inclusiv în perioada vacanțelor de toamnă,  iarnă,  primăvară și de Paști.

Calcularea sporurilor cu caracter specific va fi efectuată anual, în raport cu salariul de funcție al învățătorului la clasele primare și cel al profesorului în învățământul secundar. Calculele se vor face în baza numărului de elevi înregistrați la data de 1 octombrie a fiecărui an școlar.

Proiectul documentului a fost consultat cu OLSDÎ, Federația Națională a Sindicatului de ramură, cadrele de conducere și didactice din învățământul primar, gimnazial și liceal.

Expresul.md

Semnătura electronică ar putea fi obținută de la distanță

Semnătura electronică ar putea fi obținută la distanță. Potrivit unui proiect de lege, aflat în consultări publice, semnătura electronică va putea fi solicitată prin intermediul imaginilor video, înregistrate de către solicitant prin intermediul serviciu de identificare a persoanei la distanță care utilizează mijloace de verificare cu operator uman, transmite bizlaw.md.

Mai exact, legea ar putea să prevadă că, cererea de certificare a cheii publice se depune:

  • sub formă de document pe suport de hârtie, semnat cu semnătura olografă a solicitantului;
  • sub formă de document electronic, semnată cu semnătură electronică sau căreia i s-a aplicat sigiliul electronic;
  • sub formă de document electronic, generat și transmis în mod automatizat după trecerea procedurii de identificare de către solicitant prin intermediul unui  serviciu de identificare a persoanei la distanță care utilizează mijloace de verificare automatizate, fără operator uman;
  • sub formă de imagini video, înregistrate de către solicitant prin intermediul serviciu de identificare a persoanei la distanță care utilizează mijloace de verificare cu operator uman.

Expresul.md

Vameșii au uniformă nouă

Din această săptămână, funcționarii vamali din cadrul posturilor vamale de frontieră întâmpină călătorii într-o uniformă de model nou.

Designul noilor piese vestimentare ale uniformei a fost conceput după modelul european, adaptate condițiilor climatice actuale, și care asigură confortul și flexibilitatea în exercitarea activității de serviciu specifice.

Astfel, funcționarii vamali vor fi echipați cu obiecte noi de uniformă, și anume: tricou cu mânecă scurtă cu guler de tip „polo”, jachetă fleece, geacă de vânt, pantaloni tactici și ghete tactice. Totodată, cu un nou model al ținutei de serviciu vor fi asigurate efectivele echipelor mobile și ale ofițerilor de investigații.

”Având în vedere că procesul de echipare cu uniformă din cadrul subdiviziunilor teritoriale se va efectua treptat, de către funcționarii vamali va putea fi utilizată și modelul uniformei actuale”, au menționat reprezentanții Serviciului Vamal.

Purtarea uniformei de către funcționarii publici cu statut special din cadrul Serviciului Vamal este reglementată de Hotărârea Guvernului nr. 445/2014 cu privire la aprobarea Stemei şi fanionului Serviciului Vamal, însemnelor uniformistice, obiectelor de uniformă şi a normelor de echipare cu uniformă a funcționarilor vamali.

Sănătatea, ca mod de viață – cea mai mare preocupare a unui tânăr antreprenor de la Călărași

Ion Bobeica a amenajat un studiou de bronzare la subsolul Incubatorului de Afaceri din orașul Călărași, inspirându-se de la încăperile similare pe care le-a văzut în țările în care a mers la competiții sportive

Deschiderea solarului a avut loc zilele trecute, iar oamenii care au aflat noutatea, au și început să bată la ușă pentru a obține un bronz perfect.

Ion Bobeica este de 14 ani antrenor de judo și sambo la Școala Sportivă ”Mihai Viteazul” din orașul Călărași, dar și profesor de sport la Gimnaziul din satul Sadova, unde a câștigat și Proiectul ”Judo în școli”. Tânărul și-a încercat norocul și în străinătate, dar a reveit acasă hotărât să-și pună pe roate o afacere proprie. Zis și făcut. De aproximativ cinci ani, Ion Bobeica are propriul club de arte marțiale și gimnastică, unde pregătește campioni, care culeg laurii pe la diverse competiții naționale și din afară. Sala nu este niciodată pustie, pentru că antrenorul a fost primul care a adus boxul și K1 într-o sală din Călărași, iar de la o vreme antrenează și gimnaste. Mai nou, tânărul a decis să-și deschidă și un studiou de bronzare.

”Am o fost o perioadă nu prea mare în Franța, dar am avut ocazia să călătoresc destul de mult și în lumea sportului în întreaga Europă, astfel că am putut vedea multe practici bune de implementat acasă. Ideea de a amenaja un studio de bronzare am preluat-o mai ales că am primit și sugestii din partea mai multor doamne și domnișoare din oraș, care și-ar fi dorit un bronz perfect, fără a fi nevoite să meargă la Chișinău, sau în alte localități”, povestește tânărul pentru care modul sănătos de viața a devenit demult o prioritate.

Ion a achiziționat un aparat de bronzare din Germania, de ultimă generație, iar în scurt timp își propune să mai aducă unul, la fel de performant și inofensiv pentru sănătatea clienților. ”Este deja demonstrat că expunerea în exces la soare este mult mai periculoasă decât cele câteva minute petrecute în solar”, a precizat Ion Bobeica. În plus, fiind primul și unicul solar din regiune, proprietarul ne-a dat asigurări că operează cu prețuri mult mai mici decât în capitală.

Solarul, care este unul spațios, dotat cu o sală de așteptare și alte comodități, este amenajat la subsolul Incubatorului de Afaceri. După ani buni în care a stat neutilizat, subsolul clădirii a fost renovat grație unui proiect în valoare de 10 mii de euro, în urma unui parteneriat al instituției cu Consiliul raional Călărași.

Victor Ambroci, managerul incubatorului, spune că noua afacere pusă pe roate de rezident va aduce plusvaloare instituției și va diversifica gama de servicii pe care le pune la dispoziție acest edificiu.

”Menirea incubatorului este de a iniția și a dezvolta afaceri la nivel de regiuni, iar ideea de afaceri pe care o dezvoltă Ion Bobeica se pliază exact pe nevoia și necesitățile cetățenilor. Ne bucurăm mult că afacerile în incubator se diversifică. Am reușit să reabilităm subsolul clădirii și astfel s-au oferit spații pentru șase companii noi din domeniul producerii și prestărilor de servicii, iar astfel oferim noi locuri de muncă împreună cu rezidenții și reducem șomajul la nivel de regiune”, a conchis Victor Ambroci.

În incinta incubatorului activează la moment 44 de rezidenți, precum și doi rezidenți virtuali. Majoritatea afacerilor sunt gestionate de tineri, care au șansa de a beneficia aici de suport informațional, de a fi parte în diverse programe pentru antreprenorii începători, iar spațiile pe care le închiriază sunt la cel mai redus preț de pe piață.

Doina Chicu

Gospodăriile vulnerabile energetic vor primi compensații mai mari pentru perioada rece a anului

Parlamentul a aprobat astăzi noi instrumente legislative de susținere a gospodăriilor vulnerabile energetic, comunică moldpres.md.

Astfel, vor fi instituite două categorii noi de vulnerabilitate energetică – „primară” „și extremă”. Acest instrument va permite identificarea celor mai vulnerabile gospodării din punct de vedere energetic și oferirea unor compensații mai mari la plata facturilor la consumul de energie în perioada rece a anului.

Documentul mai propune integrarea celor două instrumente de susținere a cetățenilor în perioada rece a anului – a ajutorului pentru perioada rece a anului și a compensațiilor la achitarea facturilor la energie – într-un mecanism unic: plata compensațiilor la energie. În perioada rece 2022-2023, aproximativ 170 000 de familii au beneficiat de ambele plăți, completând două cereri separate în două sisteme informaționale separate.

Totodată, pentru a îmbunătăți echitatea sistemului urmează a fi extinsă lista criteriilor care vor fi luate în calcul la determinarea gradului de vulnerabilitate energetică. În prezent, programul nu face distincție între adulți și copii, persoane cu dizabilități, locuitori ai mediului urban sau rural etc.

O altă problemă care va fi soluționată prin aplicarea prevederilor propuse este impactul redus al măsurii pentru locuitorii zonelor rurale care nu sunt racordați la surse de energie pentru încălzire. În funcție de circumstanțele gospodăriei, aceasta ar urma să beneficieze fie de compensație în factură, fie de o plată monetară din Fondul de Vulnerabilitate Energetică.

Potrivit informațiilor existente, în perioada rece 2022-2023, 80 % din gospodăriile din Republica Moldova, adică peste 600 000 de gospodării, au fost încadrate în categoria de vulnerabilitate energetică foarte ridicată. În anul 2023, pentru acordarea ajutorului pentru perioada rece a anului și plata compensațiilor la resurse energetice familiilor defavorizate a fost prevăzută suma de 893,1 milioane de lei.

Expresul.md

Vânătorii pot solicita actele necesare pentru a vâna în zona de frontieră

Vânătorii pot solicita avizele necesare pentru a vâna în zona de frontieră. Avizul poate fi obținut în baza permisului electronic de acces în zona de frontieră prin accesarea site-ului oficial al Poliției de Frontieră, la rubrica „E-Permis”, comunică moldpres.md.

Potrivit Poliției de Frontieră, pentru autorizarea vânătorii în zona de frontieră, instituția eliberează persoanei un aviz (în condițiile deținerii permisului de acces în zona de frontieră), care reprezintă acordul scris, conform căruia posesorul acestuia beneficiază de dreptul de aflare în zona de frontieră pentru desfășurarea vânătorii, în termenul de vânătoare stabilit şi în limitele sectorului indicate în acesta.

Avizul pentru desfășurarea vânătorii în zona de frontieră este obligatoriu pentru toți solicitanții pentru efectuarea vânătorii, inclusiv pentru persoanele care locuiesc permanent în zona de frontieră sau în localitățile ale căror hotare se află în zona de frontieră.

Avizul poate fi obținut în baza permisului electronic de acces în zona de frontieră prin accesarea site-ului oficial al Poliției de Frontieră, la capitolul Informații utile, rubrica „E-Permis” sau acces direct pe link: www.epermis.border.gov.md. Persoanele vor completa formularele cu informația solicitată, iar ulterior, după examinarea cererii, vor recepționa pe adresa de e-mail indicată avizul pentru vânătoare semnat electronic.

Expresul.md

Grav accident la Călărași. O persoană a decedat după ce a fost lovită cu oglinda retrovizoare a unui automobil

Grav accident la Călărași. O persoană a decedat după ce a fost lovită cu oglinda retrovizoare a unui automobil. Potrivit oamenilor legii, victima este un bărbat, în vârstă de 47 de ani, care se deplasa pe bicicletă pe marginea carosabilului, în urma impactului produs acesta a decedat pe loc.

„În dimineața zilei de astăzi, 17 august, în jurul orei 07:00, polițiștii Inspectoratului de Poliție Călărași au fost sesizați despre producerea unui accident rutier, soldat cu decesul a unei persoane.

Preliminar, s-a stabilit că un biciclist de 47 de ani, deplasându-se pe marginea carosabilului dinspre orașul Călărași spre localitatea Sipoteni, a fost lovit cu oglinda laterală din dreapta a mijlocului de transport de model Volkswagen, la volanul căruia se afla un tânăr de 19 ani.

În urma traumatismelor primite, biciclistul a decedat pe loc.

Conducătorul auto a fost testat cu aparatul „Drager”, rezultatul fiind 0.00 mg/l alcool în aerul expirat.

Pe acest caz polițiștii au inițiat o cauză penală”, a declarat Cristina Vicol, ofițera superioară de presă a IP Călărași, pentru Unimedia.

Expresul.md

La Ungheni au fost instalate 1000 de contoare inteligente de apă cu citire la distanță

În 18 blocuri locative din municipiul Ungheni au fost instalate 1000 de contoare inteligente de apă, dotate cu module de transmitere a datelor la distanță. Aceasta contribuie la o gestionare mai eficientă a resurselor de apă și elimină necesitatea de a vizita locuințele consumatorilor, transmite PNUD Moldova.

Contoarele au fost procurate din sursele oferite de programul „EU4Moldova: Regiuni-cheie” implementat de PNUD și UNICEF, iar costul dispozitivelor se cifrează la aproximativ 80 de mii de euro.

„Sunt foarte mulțumită de noile contoare de apă instalate în apartamentul meu. Datele sunt luate de la distanță, este foarte comod, nimeni nu mă deranjează,” afirmă Galina Voinu, o vârstnică din municipiul Ungheni.

Datele oferite de contoare sunt transmise în baza de date a „Apă-Canal Ungheni”. Operatorul poate să vadă în timp real dacă sunt dificultăți tehnice și interveni prompt.

„Considerăm că montarea contoarelor cu citire la distanță va crește capacitatea de întreținere a infrastructurii de apă aflată în gestiunea instituției”, afirmă Petru Scutaru, director al întreprinderii municipale „Apă-Canal Ungheni”.

Contoarele inteligente vin cu mai multe beneficii, explică Scutaru: „Printre avantaje, se numără: un plus de confort și siguranță, atât pentru consumatori, cât și pentru întreprindere, datorită preluării datelor de la distanță; detectare a posibilelor pierderi ale instalației interioare de apă, precum și avertizări asupra intervențiilor neautorizate și a montajului incorect: desigilare sau montare contor în sens contrar sensului de curgere al apei.”

Administrația publică locală și ,Apă-Canal Ungheni” își propun să instaleze contoare inteligente în toate blocurile locative din Ungheni, dar și în instituțiile de învățământ din localitate.

Menționăm că, în prezent, municipiul Ungheni este dotat cu rețele de apă în proporție de 96%, iar cu rețele de canalizare – 56%.

În cadrul programului „EU4Moldova: Regiuni-cheie” au fost construite noi rețele de canalizare pentru opt străzi din centru și cartierul Berești-Vasilica din municipiu.

De asemenea, a fost construit un nou apeduct (strada Națională, în perimetrul străzii Vasile Lupu și Solidarităţii) cu o lungime de peste 1.600 metri, care asigură cu apă potabilă peste 24.000 de oameni. Valoarea totală a investițiilor pentru aceste lucrări este de peste 470.000 euro, sumă care include și contribuția financiară locală.

Totodată, cu sprijinul UE și PNUD, a fost construit un nou rezervor de apă, care are o capacitate de 1000 m3, investiție în valoare de peste 245 de mii euro, care asigură cu apă potabilă consumatorii din municipiu și satele Zagarancea și Semeni, dar și oferă posibilitatea pentru cel puțin 28 de localităţi rurale să se conecteze la sistemul public de alimentare cu apă potabilă.