Procedura de înregistrare a căsătoriei ar putea fi simplificată

Imagine simbol, sursa: ghidul-de-nunta.ro

Ministerul Justiției vine cu mai multe modificări pentru sistemul actual legat de actele de stare civilă. Dacă până acum trebuia să te încadrezi în anumite limite teritoriale ca să-ți oficializezi relația, acum poți alege unde îți faci actele de căsătorie, fie că ești în țară sau peste hotare. Adică, dacă vrei să spui “Da” la Chișinău sau la Paris, e la fel de simplu, scrie observatoruldenord.md. 

Elementul de novație al proiectului este excluderea principiului teritorialității, aplicat actualmente la depunerea declarației de căsătorie și înregistrarea căsătoriei, doar corespunzător vizei de domiciliu a viitorului soț sau a părinților acestuia. Astfel, persoanele care vor dori să se căsătorească vor avea posibilitatea să aleagă oricare autoritate abilitată să înregistreze căsătorii, în oricare localitate în care se află subdiviziunea teritorială a Agenției Servicii Publice, la o Primărie sau la o misiune diplomatică ori oficiul consular al Republicii Moldova peste hotare sau, după caz, la notar, fiind limitați doar de programările deja efectuate de alți solicitanți pentru ziua sau ora preferată. Excepție de la această regulă o vor face doar înregistrările urgentate, precum și înregistrarea căsătoriei în cadrul instituțiilor penitenciare cu o persoană condamnată sau arestată.

Totodată, se propune ca înregistrarea căsătoriei într-un termen mai mic de o lună să fie considerat ca și un serviciu de urgentare, prestarea căruia să fie efectuată conform nomenclatorului serviciilor, aprobat de Guvern. Astfel, se propune abrogarea normelor, care, în opinia autorului sunt depășite, ce prevedeau condiții suplimentare sau documente confirmative pentru a putea fi solicitată urgentarea căsătoriei. De asemenea, viitorii soți vor fi notificați automat prin intermediul serviciului guvernamental de notificare electronică despre perioada de timp rămasă până la expirarea termenului de înregistrare a căsătoriei.

De asemenea actul de căsătorie pe suport de hârtie își va pierde statutul de document primar. Cu toate acestea, modelul nou de prestare a serviciului va presupune imprimarea opțională pe suport de hârtie a înregistrărilor electronice la nivelul organului central de stare civilă, cu titlu de arhivare sau recuperare în cazul unei eventuale distrugeri.

La solicitarea titularilor, extrasul de căsătorie va putea fi imprimat pe hârtie, unde se va regăsi codul QR al documentului. Astfel, va putea fi verificat conținutul extrasului de căsătorie conform codului QR prin scanare, pentru a confirma validitatea acestuia. Aceasta va permite ca, din punct de vedere tehnic, după înregistrarea căsătoriei, în fișa personală a soților din Registrul de stat al populației să se schimbe automat statutul de stare civilă în ”Căsătorit” și să se indice relația de afinitate între ei, soț și soție.

Un alt aspect nou al proiectului constă în faptul atribuirii pentru notari a competenței de a înregistra căsătorii în conformitate cu legea cu privire la actele de stare civilă, cât și cele ce urmează a se regăsi în Legea nr. 246/2018 privind procedura notarială.

Totodată, conform modificărilor propuse, datele despre faptele și evenimentele de stare civilă necesare pentru identificarea persoanei și stabilirea stării civile a acesteia la momentul solicitării înregistrării căsătoriei, vor fi în mod obligatoriu prezentate doar de către următoarele categorii de persoane:

  • cetățenii Republicii Moldova ai căror acte de stare civilă sunt emise de autoritățile competente din alte state și nu sunt obligatoriu a fi supuse procedurii de transcriere în Republica Moldova;
  • străinii, care solicită încheierea căsătoriei în conformitate cu prevederile legale.

Expresul.md


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *