INTERVIU / Sorin Bădulescu, șeful Biroului Consular Ungheni: „Orașul este așa cum mi l-am imaginat”

Sorin Bădulescu, șeful Biroului Consular din Ungheni, a fost investit în funcție la finele anului 2021. Înainte de a fi responsabilizat în această funcție, timp de 4 ani a coordonat activitatea de asistență procedurală și operațională pentru funcționarii consulari care utilizează sistemul informatic ECONS și Centrul de Contact și Suport pentru Cetățenii Români din Străinătate, care deservește solicitanții de servicii consulare.

Anterior, a lucrat și pentru Ambasada României la Viena, unde era responsabilizat cu mentenanța funcțională a sistemelor informatice, inclusiv cele consulare. Înainte de misiunea de la Viena, a coordonat activitatea de administrare a sistemelor informatice din MAE și de la misiunile diplomatice din străinătate. Iar în perioada anilor 90 a făcut parte din echipa care a implementat și întreținut prima rețea informatică de interconectare a unor misiuni diplomatice ale României cu Centrala Ministerului Afacerilor Externe.

– Atunci când a fost deschis Biroul Consular din Ungheni, în 2011, principala sarcină a acestuia a fost să acorde permis de mic trafic la frontieră unghenenilor. Câte persoane au beneficiat de acest serviciu de-a lungul acestor ani?
Peste 35 de mii de permise au fost eliberate.

– Acum, populația mai solicită acest permis?
În număr mic, dar vin. Nu mai sunt așa multe solicitări ca în primii ani de funcționare a Biroului Consular Ungheni. Totuși, cei care au avut permis de mic trafic vin să și-l schimbe, dar vin și persoane care nu au avut deloc.

– Și iată că din luna februarie activitatea Biroului a fost extinsă. Cetățenii pot să dea aici jurământul de credință față de România pentru a obține cetățenia română…
Pandemia de Covid-19 a creat dezechilibre în ceea ce privește prestarea serviciilor consulare la oficiile consulare românești, inclusiv în Republica Moldova. În acea perioadă s-au adunat multe cereri în portalul Econsulat.ro față de posibilitățile de soluționare existente la oficiile consulare respective. Această situație a generat un răspuns prompt din partea conducerii Ministerului Afacerilor Externe (MAE) prin sprijinirea ac-tivității oficiilor consulare cu detașarea de personal și reorganizări interne conforme noilor resurse umane alocate, inclusiv la Biroul Consular din Ungheni. Datorită funcționării într-un spațiu restrâns de lucru cu publicul, conducerea MAE a decis ca la actualul sediu al Biroului să diversifice serviciile consulare prestate, în prima fază doar cu depunerea jurământului de credință față de România. Această decizie a fost susținută cu un efort deosebit din partea MAE prin suplimentarea resurselor umane și materiale.

Fiind un singur spațiu necompartimentat de lucru cu publicul, în același timp cu prestarea serviciului de depunere a jurământului de credință față de România nu poate fi prestat un alt serviciu consular, deoarece toate cele trei ghișee sunt ocupate pentru prelucrarea dosarelor celor programați (circa 9-10 cetățeni per sesiune). După, urmează susținerea sesiunii solemne de depunere a jurământului de credință față de România, când nu trebuie să se mai afle în incintă decât persoanele care depun juramântul. Acest program se aplică de luni până joi, inclusiv. Ziua de vineri a fiecărei săptămâni a fost rezervată pentru serviciul de eliberare a permisului de mic trafic de frontieră, pentru eliberarea duplicatelor la certificatele de cetățenie rectificate și pentru alte solicitări.

– Dacă e să vorbim în cifre, până acum, câte persoane au depus jurământul la Biroul Consular din Ungheni?
Peste 6500 de cetățeni.

– Mai sunt și alte servicii pe care le acordă Biroul Consular din Ungheni? Care sunt cele mai solicitate servicii de către cetățeni?
Acum, Biroul Consular Ungheni acordă serviciul de eliberare a permisului de mic trafic de frontieră și serviciul de depunere a jurământului de credință față de România. Ultimul este cel mai solicitat, săptămânal sunt peste 200 de cetățeni care depun jurământul față de România.

– Cum decurge o zi de muncă la Biroul Consular Ungheni?
Înainte de începerea lucrului cu publicul la ghișeu, efectuăm verificarea corespondenței, prioritizarea solicitărilor, prestarea serviciilor consulare la ghișeu. În pauzele scurte dintre sesiuni (dacă mai rămâne timp) răspundem la clarificările consulare sosite pe mail sau telefon. După încheierea lucrului cu publicul (în general, ora 15.30) definitivăm procesarea documentelor și apoi fie răspundem la solicitările consulare sosite, fie desfășurăm activitățile adminsitrative legate de funcționarea Biroului.
În măsura în care ne permite timpul, încercăm să fim prezenți la evenimentele importante din viața orașului sau a raionului.

– Un consul are și un mandat. Cât durează acest mandat?
De regulă, mandatul durează 4 ani. Mandatul meu este de șef al Biroului Consular Ungheni, parte a Consulatului General (CG) Bălți, și coordonez activitatea biroului, fiind în strânsă legătură cu consulul general de la CG Bălți.

– Ce impresii v-a lăsat orașul nostru, oamenii de aici, locurile, bucătăria…
Am ajuns la post când se amenaja strada Națională, nu era pus încă covorul asfaltic. Orașul este așa cum mi l-am imaginat: liniștit, cu oameni ocupați, dar calmi, cu viața molcomă, fără aglomerația unui oraș cosmopolit. Bucătăria locală folosește aceleași ingrediente ca și în România, dar într-o altă formă de prezentare. Folclorul și tradițiile sunt la fel ca dincolo de Prut…

– Ați reușit ceva să vizitați? Ce v-a plăcut cel mai mult?
Am fost la obiectivele importante din oraș, cum sunt: Primăria, Consiliul raional, Palatul de Cultură, Parcul Micul Cluj, momente de încărcătură istorică și culturală și bineînțeles, la Zona Economică Liberă. Am fost invitat, cu diverse aniversări istorice sau culturale, să particip în cadrul raionului Ungheni la activități care mi-au arătat însuflețirea de care dau dovadă locuitorii, manifestându-se conform culturii și tradițiilor locale din România.

– Cum vedeți orașul Ungheni la finalul mandatului dumneavoastră?
Orașul are mult potențial de dezvoltare, mai ales după finalizarea construirii noului pod de patru benzi peste Prut. Orașul va fi mult mai animat și cu mai multe servicii consulare solicitate din partea cetățenilor locali, sau aflați în tranzit.

Natalia Junghietu


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *