Republica Moldova pe creasta valului pandemic

Sursa foto: IPN

Asociația pentru Democrație Participativă „ADEPT” a elaborat o notă analitică despre gestionarea crizei COVID-19 în Republica Moldova, comparativ cu alte state din regiune și Uniunea Europeană. 

  1. Măsurile întreprinse de autorități în vederea stăvilirii valului pandemic

La mijlocul lunii octombrie 2021 Republica Moldova se regăsește pe creasta noului val pandemic. Creșterea contaminării cu COVID-19 cu câte aproximativ 300% în lunile august și septembrie au motivat autoritățile moldovene să adopte un șir de măsuri pentru a stăvili ascensiunea infecției:

  • Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică (CNESP) a declarat stare de urgență în sănătate publică pe întreg teritoriul Republicii Moldova până la 30 octombrie 2021;
  • Din 1 octombrie 2021 au intră în vigoare noile măsuri de sănătate publică pentru prevenirea răspândirii și controlul infecției COVID-19, aplicate diferențiat, în funcție de rata de infectare și pragul de alertă înregistrat în fiecare localitate din țară;
  • Ministerul Sănătății (MS) a lansat la 13 octombrie 2021 Mecanismul de Monitorizare la Distanță a Pacientului COVID (MMDPC);
  • Guvernul a decis reducerea de mai bine de două ori a tarifelor pentru efectuarea testelor de diagnostic COVID-19 prin metoda PCR în laboratoarele din cadrul instituțiilor medico-sanitare publice de la 755 de lei la 300 de lei;
  • Guvernul a decis că doar lucrătorii medicali vaccinați împotriva COVID-19  care s-au infectat cu noul virus la locul de muncă vor fi eligibili pentru indemnizația unică în mărime de 16.000 de lei, cei nevaccinați fiind neeligibili pentru a primi indemnizația respectivă;
  • CNESP a anunțat că din ziua de 15 octombrie 2021, cetățenii vor putea descărca online Certificatul COVID-19, care include: certificatul de vaccinare, certificatul de testare și certificatul de recuperare, de pe pagina https://certificate-covid.gov.md. Documentul poate fi descărcat gratuit, fiind disponibil în limbile română/engleză pentru facilitarea liberei circulații la nivel național și internațional.
  • Organele de drept au reținut angajați ai instituțiilor medicale, care eliberau certificate de vaccinare false și angajați ai Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, care extorcau bani de la cetățeni în privința cărora apăreau suspiciuni de deținere și prezentare a testului PCR «COVID-19» cu semne de falsificare;
  • Începând cu ziua de 1 octombrie 2021 poliția a reluat activitățile de verificare a respectării măsurilor anti-COVID-19, etc.

Măsurile întreprinse de autorități în vederea combaterii valului pandemic s-au dovedit a fi relativ eficiente, în ultima săptămână creșterea contaminării a fost de doar aproximativ 5% față de săptămâna precedentă, însemnând că actualmente suntem în preajma crestei noului val pandemic. Totuși, autoritățile nu trebuie să se relaxeze, știind că anul trecut faza ascendentă a durat câteva luni în șir, cu urcușuri și coborâșuri nesemnificative.  

 Este de menționat că în procesul de combaterea a COVID-19 s-a implicat și Parlamentul adoptând la  14 octombrie 2021:

  • Legea privind ratificarea Acordului de finanțare dintre Republica Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare privind Proiectul ”Răspuns de Urgență la COVID-19 – finanțare adițională”. Conform acordului respectiv Republica Moldova urmează să primească un credit în valoare de €28.8 milioane în vederea susținerii procesului de imunizare anti-COVID-19;
  • Legea de modificare a Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2021 prin care a majorat cheltuielile pentru serviciile spitalicești acordate pacienților suspectați de contractarea COVID-19, precum și suplimentarea salariului de funcție personalului antrenat în acordarea asistenței medicale persoanelor care întrunesc criteriile definiției de caz COVID-19.
  1. Procesul de vaccinare

Procesul de vaccinare este în desfășurarea în Republica Moldova, începând cu data de 2 martie 2021. Autoritățile medicale încurajează pe toate căile vaccinarea cetățenilor, în special a lucrătorilor medicali, a cadrelor didactice și a angajaților Ministerului Afacerilor Interne. În șapte luni și jumătate de la începutul procesului de vaccinate și până la 15 octombrie 2021 au fost vaccinați cu schemă completă aproximativ 21% din populația Republicii Moldova, inclusiv:

În pofida eforturilor autorităților de convingere a cetățenilor că imunizarea este cel mai sigur remediu împotriva contractară COVID-19 procesul de vaccinare a încetinit în ultimele trei luni de zile, tinzând încet spre atingerea limitei de 30% a celor care, în cadrul cercetărilor sociologice, s-au declarat încrezători că vaccinarea este cel mai bun remediu.

Cele mai preferate vaccinuri de către cetățenii Republicii Moldova sunt AstraZeneca și Sputnik-V. Peste 99% din dozele aflate în stocuri au fost consumate deja, ceea ce indică necesitatea achiziționării suplimentare a acestor seruri. În prezent, la mijlocului lunii octombrie 2021, în stocurile instituțiilor medicale din Republica Moldova mai sunt disponibile peste 430 mii doze de vaccin, preponderent: Pfizer ~ 180 mii; Sinopharm ~ 84 mii; Janssen ~ 82 mii; Sinovac ~ 81 mii.    

Este de remarcat că în Republica Moldova este destul de popular vaccinul Sputnik-V, pe care Organizația Mondială a Sănătății (OMS) încă nu l-a certificat, rămânând în așteptarea informațiilor suplimentare de la producător. Din această cauză autoritățile moldovene încă nu procură vaccinul rusesc, deși Republica Moldova a acceptat peste 200 mii doze Sputnik-V în calitate de donații. Dintre statele Uniunii Europene (UE) doar Ungaria a administrat ~1.8 milioane doze de vaccin rusesc Sputnik-V, reprezentând ~17% din numărul total vaccinuri administrate. Un șir de stat din America Latină, de asemenea, au solicitat inițial un număr impunător de vaccinuri Sputnik-V, dar au refuzat ulterior acest ser în favoarea vaccinurilor  chinezești – Sinovac (peste 60% în Uruguay și aproximativ 58% în Ecuador). În UE cel mai popular vaccin rămâne a fi Pfizer.            

     

  1. Republica Moldova în contextul pandemic regional și global

Având în vedere potențialul economic și financiar al Republicii Moldova prezintă interes compararea statisticilor referitoare la contaminarea cu COVID-19 și efectele acesteia în plan regional în Europa Centrală și de Est, precum și în plan global. Astfel, de la începutul pandemiei COVID-19 din numărul total de locuitori ai Republicii Moldova ~7.8% au contractat virusul.

Statisticile pentru Republica Moldova sunt mai bune decât cele pentru UE și Europa per ansamblu, dar sunt de două ori mai proaste decât media globală. Între cele 25 de țări din Europa Centrală și de Est, inclusiv statele din Caucazul de Sud, Republica Moldova se menține în centrul clasamentului.

Din numărul total al populației Republicii Moldova care a contractat COVID-19 de la începutul pandemiei,  aproximativ 2.3% au decedat, cifra respectivă fiind comparabilă cu rata deceselor la nivel European ~2.1% și global ~2%. 

Valurile pandemice se răspândesc în defazaj pe teritoriile statelor, de aceea în unele state valul pandemic este în creștere, în altele în descreștere. Statisticile arată că actualmente Republica Moldova se află în preajma crestei noului val pandemic.

Din imagine putem desprinde că într-un șir de țări Balcanice valul de contaminări este în descreștere considerabilă, după ce a cunoscut lunile precedente o creștere îngrijorătoare. Pe de altă parte, în țările Caucazului de Sud creșterea cazurilor de contaminare este în ascensiune vertiginoasă. În Republica Moldova săptămâna trecută numărul contaminărilor a crescut cu aproximativ 5% față de săptămâna precedentă, ceea ce înseamnă că actualul val pandemic își atinge apogeul. Astfel, pe fundalul altor state Republica Moldova se menține undeva în centrul clasamentului la capitolul gravității contaminărilor.

  1. Impactul imunizării la nivel regional

Alături de măsurile restrictive, imunizarea în masă a populației este considerată principal remediu împotriva cazurilor letale de pe urma COVID-19. La capitolul imunizare, avându-se în vederea și administrare a câte 2 doze per persoană, Republica Moldova se află printre  codașele clasamentului. 

Dacă examinăm numărul de cazuri letale din ultimele două săptămâni, atunci observăm existența unei  corelații destul de puternice cu procentajul populației imunizate. Nu încape îndoială că în pofida rolului extrem de important al imunizării, măsurile restrictive ale autorităților și respectarea acestora de către populație își mențin rolul important în combaterea pandemiei.    

  1. Concluzii

Măsurile întreprinse de autoritățile moldovene în a doua jumătate a lunii septembrie și prima jumătate a lunii octombrie 2021 au contribuit la încetinirea avansării celui de al 4-lea val pandemic COVID-19, care potrivit datelor statistice oferite de Ministerul Sănătății a ajuns în preajma punctului de vârf. În acest context, este de menționat că în primele 2 săptămâni ale lunii octombrie numărul de cazuri de CIVID-19 înregistrate în regiunea transnistreană a reprezentat peste 26% din numărul total de cazuri înregistrate în Republica Moldova, deși populația Transnistriei reprezintă doar ~12% din populația țării.

Procesul de imunizare în Republica Moldova este în descreștere continuă în ultimele 3 luni de zile, în pofida faptului că instituțiile medicale dispun de doze suficiente de vaccin pentru a continua procesul de vaccinare în cele mai înalte ritmuri, înregistrate în luna iulie. Descreșterea numărului de vaccinări zilnice se datorează faptului că numărul total al populației vaccinate se apropie de limita de ~30%, indicată de multiplele sondaje de opinie drept cotă a populației care are încredere în procesul de imunizare ca unul eficient în combaterea COVID-19. Astfel, Republica Moldova se regăsește printre codașele clasamentului statelor europene, alături de Bulgaria, Ucraina și Armenia.

La capitolul contaminării cu COVID-19 și a efectelor letale de pe urma acestora, Republica Moldova se  regăsește mai aproape de mijlocul clasamentelor între statele Europei Centrale și de Est și ale UE, dar procesul încetinit al imunizării riscă să înrăutățească statisticile respective.

 Această notă analitică este dezvoltată în cadrul proiectului “Sporirea controlului public asupra activității autorităților publice centrale în gestionarea crizei COVID-19”, cu suportul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova. Opiniile exprimate aparțin ADEPT și nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Ambasadei SUA.

 


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *