Situația ascensoarelor în Ungheni se va schimba

Recent, din cauza datoriilor acumulate de locatarii blocurilor multietajate, au fost oprite 46 de ascensoare. Despre situația creată, dar și despre problema ascensoarelor am discutat cu Alexandru AMBROS, primarul municipiului Ungheni.

Care este situația ascensoarelor din oraș, cine se ocupă de gestionarea lor?
În anul 2008, Întreprinderea Municipală „Servicii Comunale Ungheni” a preluat de la asociațiile proprietarilor de locuințe privatizate (APLP) 46 de lifturi din cele 94 existente. Celelalte 48 au rămas în gestiunea APLP. Din cele 46 de ascensoare preluat funcționau doar 8. Pe parcursul anilor, s-a intervenit cu lucrări importante. Au fost schimbate cablurile de tracțiune, s-a executat verificarea tehnică anuală. Atunci s-a aprobat tariful de 8,25 lei /per persoană pentru întreținerea liftului. Calculele au fost făcute reieșind din considerentul că pentru deservirea tehnică a unui ascensor vor plăti circa 50 de persoane. În realitate, la moment, pentru lucrările de deservire tehnică a unui ascensor se acumulează aproximativ 250 lei /lunar, sumă care nu acoperă cheltuielile reale.
Care este cauza că se acumulează atât de puțini bani lunar?
Plătesc pentru acest serviciu un numărul mic de persoane. În multe cazuri, locatarii nu achită în conformitate cu numărul real al membrilor de familie. De exemplu, în apartament locuiesc trei persoane, dar se achită pentru una sau două. În multe blocuri locatarii de la etajul trei nu plătesc, motivând că ei nu folosesc liftul. Dar, conform legislației, toți locatarii, începând cu etajul trei, trebuie să achite pentru lift. Or, liftul este parte componentă a casei și asigură funcționalitatea blocului de locuit. De lift se folosesc nu doar locatarii, ci și oaspeții, serviciile de urgență, specialiștii „Red-Nord”, „Apă-Canal” etc. atunci când intervin în bloc pentru exercitarea funcțiilor de serviciu.
Care ar fi soluția pentru încasarea sumei integrale?
La fiecare scară a blocului poate fi numit un responsabil de colectarea plății pentru lift. Dacă  oamenii vor fi solidari și vor achita toți, în conformitatecu numărul real de locatari, atunci cota contribuției fiecăruia va fi mai mică. În scările blocurilor unde nu se poate ajunge la un consens și numărul de persoane este mai mic, cota parte pentru fiecare locatar va fi mai mare. Pentru ca lifturile să lucreze, trebuie să fie achitată plata integrală de 692,80 lei/lunar, aprobată prin Decizia Consiliului orășenesc în anul 2008.
Cunoașteți din experiența altor orașe care este costul pentru deservirea ascensoarelor?
Pentru comparație, în Chișinău suma pentru întreținerea unui ascensor este de circa 1250 lei/lunar, aproape dublu față de Ungheni. La noi, din cauza tarifelor extrem de mici, dar și neachitării plăților pentru deservirea ascensoarelor, Î.M. „Servicii Comunale Ungheni” înregistrează pierderi considerabile, ceea ce duce la incapacitatea deservirii ascensoarelor, iar pe viitor poate duce la nefuncționarea acestora.
Cum soluționăm problema?
Pentru a găsi o soluție, propun să organizăm o adunare cu reprezentanții tuturor blocurilor multietajate din Ungheni. Având în vedere că avem 94 de lifturi în oraș, urmează să fie delegat cel puțin câte un reprezentant din scară. În cadrul adunării vom discuta tariful lunar pentru deservirea lifturilor și cine va gestiona deservirea tehnică a acestora. Primăria are careva propuneri, doar că soluția cea mai bună trebuie discutată cu locatarii blocurilor multietajate din oraș.


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

2 Comments

  • Dl. Primar a vindut to ce a fost posibil si itrzis. In loc sa faca ordine in piata din cartierul tineretii asa dupa cum si a promis inainte de alegeri cind venea cu agitatiia in curtea blocului. El a permis si mai mare haos si dezordine . Complicînd si mai mult situatia locatarilor. Mersi bravo bravo.

    Reply
  • nu numai ca nu platesc pentru numarul real de persoane dar unii siau dat apartamentul in chirie la familii din 4si mai multe persoane care nu platesc nici un leu Si nimeni nu controleaza situatia Cu liftul cara materiale de constructie mobila si le defecteaza Iata de unde apar datoriile

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *