Produse unicat, ce ar putea deveni, oficial, branduri

Ați auzit cumva de plăcințelele de la Năpădeni, Ungheni? Sau de cele de post, cu nuci, de la Seliștea Nouă, raionul Călărași?
Dar de ceramica de la Iurceni? De la Hoginești sau de la Ungheni?
Ei bine, toate acestea, dar și altele, se regăsesc într-un studiu de identificare a produselor, băuturilor, bucatelor şi obiectelor de meşteşugărit potențiale de înregistrat în calitate de IGP, DOP și STG în regiunile Republicii Moldova, elaborat cu suportul Uniunii Europene.
Notă:
IGP (Indicații Geografice Protejate), DOP (Denumiri de Origine Protejate), STG (Specialităţi Tradiţionale Garantate) oferă drepturi de protecție a produselor înregistrate atât în Republica Moldova, cât și în UE, asigurînd un mecanism clar de combatere a produselor contrafăcute, false sau care induc în eroare descrierea sau caracteristicile produsului. Sistemul indicațiilor geografice stabilește reguli clare care asigură monitorizarea calității pentru produsele alimentare din acest sistem. Astfel, Indicațiile geografice sunt acel mesaj pentru consumator, dovada calității și specificității produsului pe care îl procură. Într-un cuvânt: Indicația geografică este un brand de calitate.
În regiunea Unghnei-Nisporeni-Călărași au fost identificate, la ora actuală, nouă produse, bucate şi obiecte de meşteşugărit cu potențial de înregistrare în sistemul respectiv.
Cele mai multe produse au fost identificate la Călărași – patru. Este vorba de: învârtita de post, cu nuci din Seliștea Nouă, băutura din miere de albină de la Răciula, căpșunile de la Sadova și ceramica de la Casa Olarului Vasilii Goncear din Hoginești.
Din Ungheni au fost identificate trei produse: plăcinta de Năpădeni, cașcavalul ”Țărăncuța” din Pârlița, ceramica de Ungheni.
La Nisporeni sunt, deocamdată, două produse de acest gen: agrișii de la Mărinici și ceramica de la Iurceni.
Dar, până a fi înregistrate toate aceste produse, mai este un drum lung de parcurs.
Deci, după ce au fost identificați producătorii și completată cartela de identificare a produsului cu astfel de perspective de înregistrare, va fi elaborat Caietul de sarcini de către grupul de producători, care, ulterior, urmează să fie aprobat de ministerul de profil.
Numai atunci, pachetul de documente va putea fi depus la Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI).
”Patrimoniul agroalimentar al Republicii Moldova nu este, din păcate, utilizat și valorificat pe deplin. Însă produsele locale, care ar putea fi promovate sub acest aspect, ar permite ca, prin unicitatea și savoarea lor, să creeze o valoare adăugată înaltă în sectorul agroalimentar național și ar spori, de asemenea, capacitățile de producere, dar și de export pe piețele externe”, susține  expertul Anatolie Fală, cel care a elaborat Studiul de identificare a produselor, băuturilor, bucatelor şi obiectelor de meşteşugărit potențiale de înregistrat în calitate de IG, DO și STG în regiunile Republicii Moldova.
Dânsul a mai precizat că un astfel de produs, promovat sub simbolurile IGP, DOP sau STG, garantează că denumirea înregistrată este protejată împotriva utilizării neautorizate pe teritoriul Uniunii Europene și sporește veniturile producătorilor. Pentru consumatori, aceste titluri oferă garanții despre originea, unicitatea, calitatea şi tradiţia de producere.
De menționat că, deocamdată, doar un produs din regiune a fost înregistrat și deja este protejat împotriva utilizării neautorizate. Este vorba de dulceața din petale de trandafir de la Călărași, care a obținut, anul trecut, IGP.


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *