Între promisiuni și realizări | Dorin Budeanu: ” Dacă e să judec după cele văzute, nu aș putea spune că ne confruntăm cu o criză economică”

În fotografie: Dorin Budeanu

În fotografie: Dorin Budeanu
În fotografie: Dorin Budeanu

Șapte motive pentru a participa la Expoziția ”Fabricat în Moldova” de săptămîna trecută a adus, în ajunul deschiderii evenimentului, Camera de Comerț și Industrie (CCI). După cinci zile, cît a durat Expoziția, am făcut totalurile, împreună cu Dorin Budeanu, șeful secției relații economice externe din cadrul CCI, filiala Ungheni.
Domnule Budeanu, primul motiv suna în felul următor: ”Veți descoperi doar producători autohtoni”. Chiar așa a fost?
Da. La eveniment au participat doar producătorii autohtoni, inclusiv din regiunea Ungheni-Nisporeni-Călărași. În total, din aceste trei raioane au participat circa 30 de producători și meșteri populari. Toți s-au prezentat foarte bine, iar standurile lor au atras numeroși vizitatori.
Al doilea motiv: ”Vei găsi cele mai noi produse de pe piața autohtonă”…
Și acesta s-a adeverit. Eu, de exemplu, nu am știut că la Ungheni există meșteri populari care realizează din mărgelușe adevărate opere de artă, de la icoane pînă la accesorii pentru doamne. M-a impresionat diversitatea de produse a fabricii de panificație din Sculeni. Au fost o descoperire și lumînările, realizate de familia lui Ion Cîrchelan din Nisporeni. La standul călărășenilor am remarcat produse care nu se mai regăsesc nicăieri în Moldova, cum ar fi dulceața din petale de trandafir a fabricii de conserve din Călărași.
Eu am urmărit cu atenție fiecare ediție a expoziției ”Fabricat în Moldova” și, după părerea mea, evenimentul din acest an a fost cel mai bogat în produse, cu cei mai mulți vizitatori. Dacă e să judec după cele văzute, nu aș putea spune că ne confruntăm cu o criză economică.
Să continuăm cu al treilea motiv: ”Vei putea procura produse la prețuri mai mici decît în magazine”.
Nu prea sînt la curent cu prețurile din magazine, dar produsele expuse la ”Fabricat în Moldova” au fost extrem de solicitate. De exemplu, mezelurile UCOOP Ungheni, în special afumăturile, au fost vîndute, pînă la amiază, aproape în totalitate. Asta vorbește despre faptul că prețurile au fost accesibile. În genere, toți producătorii din regiune și-au vîndut aproape toată marfa expusă.
”Vei putea găsi soluții și tehnici noi pentru dezvoltarea afacerii” – a fost al patrulea motiv.
Da, a existat o asemenea oportunitate. Organizația de Dezvoltare a Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) a oferit consultanță pe loc, materiale informaționale privind proiectele pe care le implementează, programele de granturi pentru dezvoltarea afacerii. La eveniment a participat și Asociația business-incubatoarelor din Moldova, cu istorii de succes. Cei interesați au avut ce vedea, au avut posibilitatea de a lua cunoștință despre idei noi de afacere, care să-i inspire.
Al cincilea motiv: ”Vei putea identifica noi parteneri de afaceri”.
Asta, de fapt, a fost, este și va rămîne misiunea expoziției, aflată deja la ediția a XV-a. În acest an, au fost prezente delegații din România, Ucraina, Belarus. Au fost prezenți și colegii noștri de la Camera de Comerț și Industrie din Vaslui… Nu am putut să-i monitorizez pe toți, căci atît de multă lume era, încît nu mai înțelegeai care și de unde vine. Apropo, au avut loc și forumuri economice. Cine a avut intenția să identifice parteneri noi de afaceri, cred că reușit.
Ceva mai neobișnuit a fost motivul al șaselea: ”Vei afla ce înseamnă conceptul de economie verde”.
Am văzut un stand întreg dedicat acestui concept: atractiv, cu lumini de culoare verde, ca o asociere cu denumirea de ”economie verde”.  Acolo puteai găsi tot ce ține de iluminarea cu becuri de tip led.
Și ultimul motiv: ”Dacă nu ești angajat, vei avea posibilitatea să-ți găsești un loc de muncă”.
Pentru persoanele în căutarea unui loc de muncă a fost amenajat, de către Agenția de Ocupare a Forței de Muncă, un stand cu ofertele angajatorilor din toată țara. A avut loc și un tîrg al locurilor de muncă. Am văzut reprezentanții Agenției împărțind materiale promoționale cu informații pentru persoanele neangajate.
La final, aș vrea să ne împărtășiți impresiile de la această expoziție.
Tot ce a promis Camera de Comerț și Industrie din Moldova a fost realizat. Cine a vizitat expoziția, cred că s-a convins de aceasta. Organizatorii au făcut tot ce a depins de ei: au pus la dispoziție o platformă de expunere a tot ce se produce mai bun în Moldova, au oferit un bun prilej antreprenorilor să se întîlnească atît cu consumatorii, cît și cu potențialii parteneri de afaceri, iar fiecare vizitator a luat cu sine ceea ce și-a dorit.


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *