Serghei Cladco: „Expoziţia „Fabricat în Moldova” – o pistă de lansare pentru mulţi antreprenori”

În fotografie: Serghei Cladco la Expoziţia „Fabricat în Moldova”

În fotografie: Serghei Cladco la Expoziţia „Fabricat în Moldova”
În fotografie: Serghei Cladco la Expoziţia „Fabricat în Moldova”

S-a încheiat şi ediţia a XIII-a a celei mai importante expoziţii a anului, „Fabricat în Moldova”. Spiritele s-au mai liniştit, apele s-au mai limpezit, astfel că a venit timpul să se facă şi unele concluzii. Cine altul ar putea să le facă mai bine decît Serghei Cladco, preşedintele filialei Ungheni a Camerei de Comerţ şi Industrie (CCI), căci se ştie că anume această organizaţie este iniţiatoarea şi una dintre organizatoarele evenimentului.
Domnule Cladco, aş vrea să vă referiţi la regiunea noastră, Ungheni-Nisporeni-Călăraşi, unde-şi desfăşoară activitatea filiala Ungheni a CCI. Care a fost specificul acestui an, cine a participat la expoziţie şi cum?
Trebuie să spun că, în ultimii ani, toate trei raioane din regiunea noastră participă activ, cu standuri colective la expoziţie. Mai mult ca atît, se observă o implicare activă a autorităţilor publice raionale, care se arată foarte interesate de eveniment. Nu a fost o excepţie nici acest an. Tot mai multă lume înţelege că, graţie acestei expoziţii, poţi să-ţi promovezi produsele, mai ales că fiecare raion sau regiune îşi are specificul său. Anume aici poţi vedea care sînt tendinţele, ce produse sînt caracteristice. Numai la „Fabricat în Moldova” poţi vedea în ansamblu ce se face şi la ce etapă de dezvoltare este economia noastră. Rămîi cu adevărat încîntat. Să ştiţi că nu mai este economia Republicii Moldova la pămînt. Sînt începuturi, sînt produse de calitate.
Se ştie că în regiunea noastră există mult mai mulţi antreprenori, agenţi economici, meşteri populari care ar putea participa la această expoziţie. Totuşi, nu participă. De ce?
Avem unele întreprinderi mari deja, specializate, cum ar fi întreprinderile de prelucrare a strugurilor, de vinificaţie. Acestea, în mare parte, aleg să participe la expoziţii de profil. Sau există întreprinderi mari, cum ar fi cea de producere a covoarelor, de producere a mobilei. Ele au depăşit deja etapa cînd vroiau să participe la Expoziţia „Fabricat în Moldova”, să-şi promoveze produsele. Au devenit adevărate brenduri, au segmentul lor pentru a-şi comercializa produsele.
Adică, unele întreprinderi deja au depăşit această etapă, altele încă nu au ajuns la nivelul care să le permită să participe la o asemenea expoziţie.
Aveţi perfectă dreptate.  Îmi amintesc că, acum vreo cinci ani, fabrica de mobilă, pe atunci „Cavio”, care abia prindea rădăcini, participa la Expoziţia „Fabricat în Moldova”. Acum şi-a deschis aripile, şi-a găsit clienţi, inclusiv peste hotare. De ce să participe, cînd are magazine peste tot, iar produsele sale sînt cunoscute şi solicitate?
Înţeleg că această expoziţie este, de fapt, o pistă de lansare pentru unii antreprenori.
Exact. Atunci cînd ai un produs nou, vrei să-l testezi şi participarea la o expoziţie este cea mai bună modalitate în acest sens, mai ales dacă acea expoziţie e cu vînzare. Dacă produsul e solicitat, înseamnă că producătorul a ales ceea ce trebuie şi poate să muncească în continuare în această direcţie. Vă voi da un exemplu, ca să înţelegeţi mai bine ce înseamnă, de fapt, o expoziţie. Cu vreo zece ani în urmă, trebuia să participăm la o expoziţie tradiţională de confecţii şi produse ale industriei uşoare la Iaşi. Am insistat să participe atunci şi fabrica de covoare din Ungheni, chiar dacă nu se prea înscria în acea expoziţie. Chiar din prima zi, toate mostrele, iar ei au venit cu peste o sută de covoare, s-au vîndut.  Cumpărătorii au venit năvală, atît de mult i-au cucerit covoarele din Ungheni.  Peste un an, la Iaşi a fost deschis deja un mare centru comercial de covoare, „Basarabia Grup”. Astăzi, covoarele din Ungheni pot fi văzute în foarte multe ţări din lume. Este deschisă o fabrică de covoare şi la Alba Iulia. Iată cum se întîmplă.
Deci, concluzia?
Producătorul nostru autohton nu trebuie să rateze nici o şansă să participe la asemenea expoziţii. Este îmbucurător că numărul de participanţi la „Fabricat în Moldova” e în continuă creştere. În primii an doi ani, această expoziţie era organizată în Palatul Naţional, în condiţii teribile, în holul de la etajul doi, pe sub scări, în subsol… În acest an, de exemplu, a fost organizată în două pavilioane de la Centrul expoziţional „Moldexpo”. Mai mult ca atît, în cadrul Expoziţiei se organizează şi cel mai mare concurs al celor mai importante brenduri din R. Moldova – Marca comercială a anului. Este o festivitate care nu cedează cu nimic unor evenimente similare din alte ţări.
De aceea, de fiecare dată, încercăm să convingem cît mai mulţi antreprenori să participe la Expoziţia „Fabricat în Moldova”. Numai aşa poţi deveni cunoscut, iar produsul tău – solicitat.


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *