Are dreptul la a doua viață

Imagine: jurnal.md

Imagine: jurnal.md
Imagine: jurnal.md

Școala auxiliară-internat din Nisporeni este pe cale de lichidare. Declarația îi aparține directoarei școlii respective, Lidia Cheibaș. Dînsa susține că, deși nu se cunoaște, deocamdată, ziua cînd instituția își va închide pentru totdeauna ușile, totuși acest lucru este inevitabil.
”Restructurarea sistemului rezidențial își face treaba”, explică directoarea. Deja al doilea an consecutiv, la școala auxiliară-internat din Nisporeni nu s-au format clase de întîia și a doua. Cei  53 de copii care studiază aici în prezent învaţă în clasele III-VIII.
Chiar dacă Lidia Cheibaș este conştientă că şcoală va fi, în cele din urmă, lichidată, o întrebare îi tot dă ghes: „Cum rămîne cu soarta copiilor de aici?”.
”Deși, în ultimul timp, se vorbește mult despre incluziunea copiilor cu dizabilități în rîndurile semenilor săi sănătoși, totuși, acest proces este încă prematur de a fi aplicat la Nisporeni”, accentuează directoarea, după care continuă: ”La noi încă nu există un teren propice pentru așa ceva, iar pedagogii nu-s pregătiți să-i primească pe acești copii și să le ofere servicii măcar în jumătate ca la școala auxiliară”.
Pe de altă parte, Lidia Cheibaș nu neagă faptul că incluziunea școlară este în folosul copiilor cu dizabilități. Cu toate acestea, dînsa este de părere că școala auxiliară are dreptul la o a doua viață. Or, edificiul se află într-o stare bună, cu condiții excelente de a găzdui mai departe copiii cu dizabilități și a le oferi servicii ocupaționale diverse. ”Avem dormitoare amenajate pentru băieți și fete, camere de duș, camere de odihnă cu televizoare, sală de spor, sală de festivități, de calculatoare, adică tot de ce e necesar pentru ca școala să se transforme, în viitor, într-un centru multifuncțional pentru copii cu necesități educaționale speciale”, a subliniat Lidia Cheibaș, exprimîndu-și convingerea că în așa fel copiii cu necesități educaționale speciale ar putea avea un loc de refugiu în caz de necesitate, dar și de ocupație extrașcolară.  ”Ne-am dori foarte mult să implementăm aici un serviciu de plasament în regim de urgență, de asistență logopedică și un centru vocațional pentru copiii cu dizabilități, pe care ulterior să-i ajutăm să se angajeze în cîmpul muncii”, a mai specificat directoarea.
Acum, potrivit dînsei, școala auxiliară-internat din Nisporeni este cu necunoscutul în față. ”Nu știm ce va fi mîine și, respectiv, nu putem
să investim aici nimic,  nici să ne planificăm ceva pe termen mai îndelungat”, a încheiat directoarea.
Fiind contactată telefonic, Nina Sterpu, şefa Direcţiei Învăţămînt, Tineret şi Sport Nisporeni, a declarat că instituţia respectivă nu a fost inclusă, deocamdată, în nici un program de optimizare sau restructurare. Mai mult ca atît, nici în Strategia de dezvoltare a sistemului educaţional, valabilă pînă în anul 2018, nu se regăseşte chestiunea privind lichidarea sau restructurarea şcolii auxiliare-internat din Nisporeni.
NISPORENI |Ina Landa


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *