În curând, va începe procesul de modernizare a instituțiilor de învățămînt superior din țară
1. Universitatea de Stat din Moldova se reorganizează prin absorbția următoarelor instituții publice:
Academia de Administrare Publică
Universitatea de Stat de Educație Fizică și Sport
Institutul de Matematică și Informatică „Vladimir Andrunachievici”
Institutul de Fizică Aplicată
Institutul de Chimie
Institutul de Ecologie și Geografie
Institutul de Geologie și Seismologie
Institutul de Zoologie
Institutul de Cercetări Juridice, Politice și Sociologice
Institutul de Fiziologie și Sanocreatologie
Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu Hașdeu”
Institutul de Istorie
Institutul de Genetică, Fiziologie și Protecție a Plantelor
Gradina Botanică Națională (Institut) „Alexandru Ciubotaru”
Biblioteca Științifică (Institut) „Andrei Lupan”.
2. Universitatea Tehnică a Moldovei se reorganizează prin absorbția următoarelor instituții publice:
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
Institutul de Inginerie Electronică și Nanotehnologii „D. Ghițu”
Institutul de Energetică
Institutul de Microbiologie și Biotehnologie.
Universitatea de Stat din Tiraspol
Universitatea de Stat „Grigorii Țamblac” din Taraclia
Institutul de Științe ale Educației
Institutul de Formare Continuă.
4. Academia de Studii Economice din Moldova se reorganizează prin absorbția Institutului Național de Cercetări Economice.
5. Se transmite exercitarea funcției de fondator al Academiei de Muzică, Teatru, Arte Plastice și a Institutului Patrimoniului Cultural de la Ministerul Educației și Cercetării la Ministerul Culturii.
Ministerul va susține financiar procesul de modernizare a universităților. Pentru realizarea acestui scop vor fi alocate peste 700 de milioane de lei.
Potrivit ministrului: „La ora actuală, avem prea puțini studenți și prea multe universități. La nivel mondial, se tinde spre concentrarea resurselor, nu spre dispersarea acestora. Astfel, Danemarca, Țările de Jos, Franța, Țările Baltice sunt exemple de succes în realizarea unor asemenea procese de concentrare a resurselor. Competența este prea dispersată. Suntem o țară prea mică pentru a pretinde că putem asigura studii de calitate la același program de studii în șase-șapte sau mai multe universități. Influența slabă a cercetării asupra procesului de instruire: două elemente-cheie definesc o instituție modernă și inovativă de învățământ superior, și anume: predarea bazată pe cercetare și cercetarea bazată pe predare”.
De asemenea, Topală a mai adăugat că necesitatea și argumentarea acestei modernizări se cunosc încă din 2015. „Subiectul a fost pe larg dezbătut încă de atunci, dar cu regret acest proces a fost tergiversat. Noi considerăm că nu mai putem întârzia această modernizare.”
Potrivit ministerului, procesul de reorganizare este planificat între perioada de absolvire a studiilor și începutul noului an de studii. „Admiterea la studii superioare se va desfășura doar în instituțiile reorganizate, iar transferul studenților se va finaliza până la începutul noului an de studii.”
Lasă un răspuns