Mai pe scurt, în Europa
A fost făcut încă un pas spre realizarea unui mare proiect ce ține de construirea unui pod rutier peste Prut la Ungheni, dar și de autostrada Tîrgu Neamţ-Iaşi–Ungheni.
Săptămîna trecută, pe 14 septembrie, Guvernul României a aporbat Master Planul de Transport al României, după care vor putea fi accesate fonduri europene pentru construcţia de noi autostrăzi şi drumuri expres.
Documentul prevede finalizarea, în următorii cinci ani, a peste 880 de kilometri de autostradă, inclusiv autostrada Tîrgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, cu o lungime de 135 km şi o valoare de 1,13 miliarde de euro. Aceasta, potrivit documentului, urmează fie construită în perioada 2016 – 2020. Se dau asigurări că și podul peste Prut de la Ungheni va fi gata în anul 2018.
Oare va fi așa? Să credem promisunilor făcute?
Presa din România e sceptică în acest sens. ”Numai pe rutier, pînă în 2020, sînt planificate proiecte în valoare de 13 miliarde de euro, dar există fonduri disponibile doar pentru o treime”, notează HotNews.ro.
”Guvernul promite că autostrada Tîrgu Neamţ-Iaşi-Ungheni va fi gata pînă în 2020. Am răsfoit în jur de-o oră actele prezentate – printre alte fantasmagorii (de zici că țara va fi acoperită de lapte și miere în următorii ani), se vorbește și de vestita autostradă fantomă (A8) Tîrgu Neamț-Iași-Ungheni, la care, cică, vor începe lucrările în 2017 și va fi gata pînă în 2020 (adică, pînă la următoarele alegeri…). Mai mult, podul peste Prut de la Ungheni va fi gata în 2018!
Autostrada (cu tot cu pod) va costa 1355,64 milioane euro… Eu sînt foarte sceptic, avînd în vedere că toți, dar absolut toți politicienii sînt fix aceleași lepre care au furat, au mințit și n-au făcut nimic pentru zona Moldovei din 1990 încoace”, scrie Bobses.eu.
Ziarulderoman.ro e mai împăciuitor. ”Dacă banii sînt unii europeni, iar strategia va fi una corectă, cu documentaţiile respectînd legislaţia UE, şansele de reuşită sînt destul de mari”, susține publicația, dar… ”Partea proastă ține de studiile de fezabilitate, făcute şi refăcute de nenumărate ori pe fiecare porţiune de drum, iar concluzia ultimilor ani a demonstrat faptul că s-au făcut mai multe studii de acest fel, care costă aproape cît trei sferturi din lucrarea în sine, iar ele pot fi folosite cel mult într-un interval de trei ani, după care se refac şi tot aşa.
Aşa se face că, în ultimii ani, panglicile s-au tăiat pentru cîţiva metri de autostradă, iar după inaugurări s-au şi închis, pentru că s-a surpat pămîntul”, notează Ziarulderoman.ro, după care concluzionează: ”Speranţa, totuși, moare ultima, iar alte alegeri bat la uşă”.
Antecedente
Acum doi ani, cu mare tam-tam, se inaugura gazoductul Iași-Ungheni. Panglica a fost tăiată, iar după… s-a instalat liniștea. La poartă a fost pus lacătul, porbabil, în așteptarea unor vremuri mai bune.
Lasă un răspuns