O zi la Camera de Comerț și Industrie, filiala Ungheni
Luni, 14 decembrie. E prima zi din săptămînă și toată lumea e în activitate intensă. Trebuie să le reușească pe toate, să-și programeze activitățile pentru întreaga săptămînă. Unde mai pui că e final de an și sînt multe lucruri care trebuie finalizate.
Cu toatea acestea, Serghei Cladco, directorul filialei Ungheni a Camerei de Comerț și Industrie (CCI), ne întîmpină cu zîmbetul pe buze. Așa îi este firea: să le creeze tuturor o stare de spirit cît mai bună și mai optmistă.
”Noi reprezentăm interesele mediului de afaceri în relațiile cu autoritățile publice centrale, regionale, locale. Noi sesizăm și acumulăm toate informațiile ce țin de îmbunătățirea cadrului legal pentru mediul de afaceri. Noi sîntem cei mai credibili în reprezentarea mediului de afaceri în străinătate. Noi organizăm cele mai interesante și specializate misiuni economice ale oamenilor de afaceri din Republica Moldova în străinătate. Noi sîntem cei care organizăm sau participăm la expoziții mari internaționale. Noi sîntem cei care organizăm în Republica Moldova cele mai mari expoziții, cum ar fi ”Fabricat în Moldova”, sau cel mai prestigios concurs, Marca anului”, a început dînsul caracterizarea instituției.
Fiți de acord, e un discurs bine pus la punct. E și de înțeles: Serghei Cladco se află în fruntea filialei Ungheni a CCI de mai bine de un deceniu.
Dar caracterizarea instituției nu se limitează doar la frazele de mai sus. Nu. Oficialul continuă: ”Noi prestăm și servicii specifice mediului de afaceri, cum ar fi: declarațiile vamale la operațiunile de export-import. Noi sîntem printre cei mai importanți evaluatori ai mărfurilor, produselor, terenurilor în relațiile financiare pe care le au persoanele juridice sau fizice cu băncile, cu statul, cu agenți economici. Noi facem expertiza mărfurilor la calitate, la volume. Noi sîntem cei care apreciem gradul de uzură a mărfurilor…”.
Mereu în activitate
Dacă intri în birourile filialei Ungheni a CCI, vei vedea oameni stînd la mese, în fața calculatoarelor, cu telefoane în mînă. Ei bine, cu toții sînt în activitate, sînt gata să ofere servicii de calitate, consultanță tuturor celor care le solicită.
Aici nu vei vedea persoane posace, pe fețele cărora să se citească nemulțumirea.
Serghei Cladco mă conduce din birou în birou. Peste tot sînt întîmpinată cu zîmbetul pe buze.
Intrăm în sala de ședințe
E o sală spațioasă, cunoscută de foarte și foarte multă lume. Numai în acest an, au trecut pe aici cîteva sute bune de persoane. Au venit la diverse mese rotunde, trainunguri.
”În ultimul timp, lucrăm foarte intens la un compartiment important – instruirile”, face o remarcă ghidul meu. Tineri, persoane ce au revenit de la munci din străinătate, oameni de afaceri începători, dar și cu experiență – cu toții au fost aici. Unii au învățat cum să inițieze o afacere, cum să elaboreze un plan de afaceri; alții – cum să restructureze întreprinderea sau să acceseze fonduri.
”Avem cursuri speciale, avem formatori bine pregătiți. Sîntem cei mai solicitați la acest capitol. Și nu doar la Ungheni. Ne deplasăm la Călărași, la Nisporeni. Organizăm cursuri în colaborare cu consiliile raionale, Ministerul Economiei, prin ODIMM, prin Programul Național de Reabilitare Economică a Tinerilor PNAET. Sute de oameni au beneficiat de aceste cursuri. I-am orientat, i-am pregătit, le-am dat sfaturi în ce domenii pot să-și dezvolte afaceri, cum pot accesa credite preferențiale…”, povestește Serghei Cladco. Cu o satisfacție deosebită vorbește despre rezultate: ”Avem oameni care au deja ferme de prepelițe, au ferme de iepuri, au plantații de căpșuni. I-am inițiat, i-am instruit, i-am monitorizat”.
Înainte de a părăsi sala de ședințe, dînsul ne aduce o noutate: la anul viitor, va fi schimbat cardinal aspectul acestei încăperi, destul de solicitate de altfel. Sala va fi renovată și astfel va deveni și mai comodă, și mai confortabilă.
Deocamdată, însă, chiar în ajunul Crăciunului, aici va apărea o nouă expoziție a mărfurilor produse în cele mai importante întreprinderi din regiune.
Parteneriate cu autoritățile publice
Nu pot să nu-l întreb pe Serghei Cladco despre relațiile cu autoritățile publice locale din cele trei raioane: Ungheni, Nisporeni, Călărași. Cum să nu-l întreb, mai ales că anume el a fost primul prefect al județului Ungheni.
Face o mină satisfăcută. ”Anul acesta, au fost semnate acorduri de colaborare între consiliile raionale și CCI. Însuși președintele CCI, Valeriu Lazăr, s-a deplasat în teritoriu, s-a întreținut cu oameni de afaceri, cu reprezentanții autorităților publice locale”, a specificat dînsul, după care a menționat că deja a început lucrul asupra elaborrării Agendei locale de business, în colaborare cu IDIS Viitorul. Au fost constituite grupuri de lucru, formate din reprezentanți ai administrației publice locale, ai mediului de afaceri și societății civile.
”Ne-am propus să identificăm barierele în dezvoltarea businessului la nivel local, să vedem cine-s autorii acestor piedici, cum le înlăturăm, care sînt prioritățile dezvoltării businessului într-o regiune sau alta”, a accentuat dînsul. Apoi a relatat că deja au fost identificate anumite proiecte.
De exemplu, calea vinului. ”Trebuie să valorificăm acest potențial bine conturat în toate cele trei raioane: Călărași, Nisporeni, Ungheni. Avem întreprinderi mari, avem plantații, avem produse autohtone. De ce să nu dezvoltăm o rețea de pensiuni, cum avem ”Casa părintească” sau ”Casa mierii” la Călărași? Și la Nisporeni sînt multe lucruri interesante. De ce să nu conlucrăm cu instituțiile bisericești, mai ales că cele mai multe mănăstiri se află anume în zona noastră – e vorba de celebrul lanț de mănăstiri din raionul Călărași, de cele mai renumite și mai vechi mănăstiri, care se află la Nisporeni: Hîncu și Vărzărești. La Ungheni avem o mănăstire urbană…”, a mai spus Serghei Cladco, după care a concluzionat: ”Deci, trebuie să realizăm un plan bine pus la punct, care ar deveni un suport pentru mediul rural în accesarea noilor resurse financiare pentru dezvoltarea afacerilor aici, pe loc”.
Apropo, la această agendă se va lucra pe parcursul întregului an 2016, ca în 2017 Agenda să fie definitivată.
Despre realizări
L-am întrebat pe Serghei Cladco despre realizările anului 2015. A avertizat din start: ”Nu am să vă dau cifre, statistici. Sînt obositoare pentru public. Vă voi spune un singur lucru, cu care ne mîndrim mult. Casa Antreprenoriatului, fondată de filiala Ungheni a CCI, a fost declarată, la finele anului trecut, printre cele mai bune instituții neguvernamentale din țările din afara Uniunii Europene la capitolul suport mediului antreprenorial. Atunci, dacă vă amintiți, a fost premiată la Torino, în Italia. Ei bine, a urmat o nouă recunoaștere pe plan internațional. În acest an, reprezentantul nostru a fost invitat la Bruxelles, la un dineu oficial, unde s-a vorbit despre experiența Casei Antreprenoriatului din Ungheni”, a spus, cu mîndrie interlocutorul meu.
De ce altă dovadă mai concludentă e nevoie?
Serghei Cladco, însă, a continuat: ”Am diseminat informații, am organizat mese rotunde, seminare cu privire la ameliorarea competitivității mărfurilor moldovenești pe piețele europene, am adunat oameni de afaceri, le-am povestit care sînt mecanismele, cum poți pătrunde pe piețele europene. Sînt lucruri importante și mi-aș dori să înțelegem cu toții că trebuie să muncim mult ca să pătrundem pe piețele europene. Au trecut timpurile cînd ne erau suficiente piețele din est. Trebuie să fim în pas cu timpul, să ținem cont de realitățile zilei de azi”.
La final
Așa cum e și firesc, directorul filialei Ungheni a Camerei de Comerț și Industrie a ținut să transmită, la final de an, felicitări tuturor partenerilor, oamenilor de afaceri, cetățenilor, cu ocazia apropiatelor sărbători de iarnă: ”Să vă fie casa casă, să vă fie masa masă, să aveți parte de cît mai multe realizări frumoase și motive de bucurie în noul an. Să ne dea Domnul tuturor multă răbdare, perseverență, pentru a obține noi succese, pentru a schimba lucrurile în bine. La anul și la mulți ani!”.[wzslider]
Lasă un răspuns