Cât va costa și care va fi traseul autostrăzii Iași-Ungheni-Chișinău-Odesa

Imagine: economica.net

Construirea autostrăzii Iași-Ungheni-Chișinău-Odesa este unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură care ar urma să se întâmple în țara noastră. Inclusă și în Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei 5+1, autostrada își propune să fie un coridor al Republicii Moldova spre Uniunea Europeană. Mold-Street a efectuat o analiză pentru a vedea pe unde va fi traseul autostrăzii, cât va costa dar și când va fi gata aceasta.

Pe teritoriul Republicii Moldova, autostrada urmează să înceapă lângă orașul Ungheni, de la podul de peste râul Prut. Acest segment urmează să fie construit în cadrul Autostrăzii „Unirii” și va urma traseul drumului european E58, pe lângă localitățile Pârlița și Cornești. Ulterior, lucrările vor avansa spre traseul G88 (Valea Culii din raionul Ungheni) până la drumul M5 (cunoscut și sub denumirea de „betoncă”), ce leagă Bălțiul și Cernăuțiul de Chișinău și Tiraspol, apropiindu-se de orașul Chișinău pe lângă Cricova.

Mai departe, proiectul prevedea două posibilități de continuare a traseului autostrăzii: prin regiunea transnistreană (prin Bender şi Tiraspol şi postul vamal Cuciurgan) sau pe traseul care duce spre postul vamal Palanca (prin raioanele Căușeni și Ștefan Vodă). Experții spun că a doua variantă este și cea mai probabilă. Sursa citată subliniază că autostrada ar putea fi gata în 8 – 10 ani, deşi iniţial era preconizată să fie gata în jurul anului 2030.

Menționăm că, acum cinci zile, Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu a semnat împreună cu directorul Administraţiei de Stat a Drumurilor, Sergiu Bejan, un Acord de Cooperare cu Banca Europeană de Investiții. Acesta urmează să permită finanțarea unui studiu de prefezabilitate și fezabilitate al proiectului de construire a autostrăzii.

Mold-street notează că experții IDEP declarau acum doi ani că studiului de fezabilitate pentru acest proiect este de 10 milioane de euro pentru secțiunea Ungheni-Chișinău şi 22 de milioane de euro – pentru secțiunea Chișinău-Odesa. De asemenea, costul execuției proiectului se estimează la un miliard de euro pentru secțiunea Ungheni-Chișinău de 110 km și de 1,8 miliarde de euro – pentru secțiunea Chișinău-Odesa de 190 km, din care 145 km pe teritoriul Republicii Moldova.

În 2014, Guvernul a elaborat și a prezentat conceptul de prelungire a Autostrăzii Unirii până la Chișinău și Odessa, iar progresul pe acest proiect a tot bătut pasul pe loc. Lucrurile se mișcă greu, chiar dacă autoritățile Republicii Moldova au primit și o susținere puternică în cadrul întrunirii anuale a reprezentanților Ministerelor Transporturilor din țările UE și ale Parteneriatului Estic, întrunire la care au fost prezenți și membri ai Instituțiilor Financiare Internaționale, scrie agora.md.

Autoritățile române au elaborat în 2015 un studiu de fezabilitate pentru proiectul de interconectare a Autostrăzii Unirii cu drumul național Chișinău – Ungheni – frontiera cu România. Conform documentelor inițiale, autostrada urma să traverseze și râul Prut prin intermediul unui pod rutier de frontieră în regiunea de sud a orașului Ungheni, Republica Moldova.

Luând în considerare însă existența proiectului de construcție a centurii de nord a orașului Ungheni, sector care este parte integrantă din drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România, Guvernul Republicii Moldova a propus interconectarea celor două proiecte cu situarea podului rutier de frontieră între cele două state în amonte de orașul Ungheni.

Astfel, după studiul de fezabilitate elaborat de CNAIR, în 2016, la propunerea Guvernului Filip, rețeaua de drumuri de interconectare cu autostrada a fost modificată prin excluderea porțiunii R16 Bălţi – Făleşti – Sculeni (inclus inițial în proiect) și includerea sectorului de drum frontiera cu România – Ungheni – Cornești – M5.

Expresul.md


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *