Interviu cu Alexandru Ambros, primarul de Ungheni: Despre trotuare, defrișarea copacilor și stațiile de așteptare
-Domnule primar, vara și-a intrat în drepturi. Lumea își dorește zone de odihnă, unde să poată sta la soare, să înoate…
În ceea ce privește sezonul estival, au fost deja date indicații pentru a aduce în ordine plaja râului Prut. Lucrările se apropie de final și, în scurt timp, oamenii vor putea să se odihnească acolo. Totodată, sperăm că și piscinele private să-și reînceapă activitatea. Cu referire la lacul Delia, trebuie să repet că acolo scăldatul este interzis din cauza indicatorilor bacteriologici nefavorabili. Primăria este în căutarea unui finanțator, care ar putea să curățe acest lac, cu o suprafață foarte mare, de aproximativ 115 hectare. E nevoie de sume importante de bani, pe care bugetul local nu-i are.
-Lumea își mai dorește… trotuare accesibile.
Lucrările de construcție a trotuarelor pe partea stângă (impară) a străzii Națională au început pe 13 iunie. Pe partea pară, vor fi construite trotuare cu piste de bicicliști, care vor continua și pe străzile Romană, Ștefan cel Mare, Creangă, Boico…
De ce durează atât de mult? Pentru că procedura de anunțare a concursului, de selectare a antreprenorului nu este deloc simplă. Anunțul trebuie plasat pe site, în unele cazuri se oferă chiar și două luni pentru depunerea dosarelor la concurs. Sunt niște reguli pe care nu putem să le neglijăm.
-Deși au fost realizate numeroase proiecte interesante și frumoase la Ungheni, totuși mai există multe probleme de rezolvat. Voi menționa una care, în ultima perioadă, este sesizată de tot mai mulți ungheneni. Ce facem cu arborii uscați din Parcul „Micul Cluj”?
Problema copacilor uscați e în tot orașul. Din păcate, avem un sistem foarte anevoios pentru a obține autorizația de defrișare a copacilor. Mai întâi, trebuie să vină un specialist care să facă expertiza și, respectiv, actul fitosanitar. După aceea, actul este prezentat la Agenția de Mediu. Agenția transmite informația la Inspectoratul de Protecție a Mediului. Inspectoratul, la rândul său, o transmite la Inspecția de mediu teritorială. Cei din teritoriu verifică încă o dată concluziile expertului, iar informația este trimisă înapoi la Inspectoratul de Protecție a Mediului. De aici, concluziile, dacă trebuie sau nu tăiat un copac, sunt expediate Agenției de Mediu, care eliberează autorizația de defrișare. Noi înțelegem că există o grijă foarte mare pentru zonele verzi – și așa trebuie să fie -, dar părerea noastră, a primăriei, este că legislația trebuie modificată. Nu pot fi aceleași proceduri și pentru zonele verzi din localități, și pentru cele din afara localităților (păduri, fâșii forestiere etc.). Într-un oraș abordarea trebuie să fie diferită, mai ales că există copaci care prezintă pericol, acoperă semnele rutiere, semafoarele etc. Procedura pe care am descris-o ia foarte și foarte mult timp. În ultima perioadă, am primit răspuns în 60 de zile, apoi – în 42 de zile. Din câte cunoaștem, se lucrează asupra unui proiect de lege, care ar simplifica întreținerea spațiilor verzi în orașe. Or, sunt multe cazuri când copacii cad peste mașini, peste acoperișuri, în parcuri și pot produce nenorociri, așa cum s-a întâmplat în Chișinău. Noi ne dorim foarte mult să defrișăm copacii uscați și bolnavi, dar, deocamdată, din cauza sistemului foarte complicat, durează mult mai mult decât ar fi cazul.
-Cei ce se deplasează spre Dănuțeni au remarcat prezența unor denivelări pe podul rutier peste calea ferată. Cum poate fi soluționată această problemă?
Într-adevăr, la locul de îmbinare a elementelor stucturii podului au apărut denivelări. Situația nu e simplă, trebuie stabilită cauza apariției acestora. De aceea a fost comandată expertiza tehnică a podului. La momentul de față, specialiștii lucrează la identificarea problemelor și găsirea soluțiilor. În urma rezultatelor expertizei va fi propusă o listă de lucrări ce trebuie executate. Sperăm să putem remedia aceste defecțiuni în cel mai scurt timp posibil, chiar dacă, se știe, costurile sunt extrem de mari.
-Unghenenii se întreabă care este cauză stopării lucrărilor la stațiile de așteptare a transportului public din oraș?
Nu e vorba de stoparea lucrărilor. Ele continuă. A fost o mică pauză, pentru că a trebuit să fie desfășurat concursul pentru selectarea antreprenorului care va amenaja aceste stații. El are la dispoziție 80 de zile pentru a finaliza toate lucrările. Amenajarea nu înseamnă doar pavajul. La stațiile unde există panouri publicitare va fi conectat curentul electric, la zece stații vor fi instalate elemente de tip SMART, cu monitoare. Potrivit proiectului, lucrările trebuie să fie finalizate până la 31 august.
Lasă un răspuns