Vasile Șchiopu: „Cum putem să vorbim de calitate pentru un volum atât de mare de muncă?”

Judecătoria Ungheni a fost desemnată în calitate de judecătorie-model și asta pentru că are o viziune clară în ceea ce privește perspectiva de dezvoltare și dispune de resurse umane interesate în implementarea reformelor. Însă are nevoie de suport în vederea sporirii performanței, posedând o infrastructură suficient de bună, pentru a se putea califica ulterior drept judecătorie-model.

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a desemnat judecătoria Ungheni, dar și cea din Bălți în calitate de judecătorii-model pilot în cadrul Proiectului USAID ”Instanțe Judecătorești Model”.

Ce presupune acest proiect, explică Vasile Șchiopu, președintele Judecătoriei Ungheni.

– Judecătoria Ungheni, alături de cea din Bălți, a fost desemnată în calitate de judecătorie-model. Ce înseamnă acest lucru?

Presupune o dezvoltare de modernizare a unei instanțe, din punct de vedere logistic, tehnic: dotarea pe interior cu mobiler, acces la internet pentru cetățenii care așteaptă în hol, vom prevedea și mecanisme de încărcare a telefoanelor mobile, mobilă specială pentru copii, pentru că vin mame cu copii mici, blocuri sanitare pentru mamele cu copii mici, dar și pentru persoanele cu dizabilități. Urmează să mai dotăm partea de la intrare și până la sala de ședinte cu dispozitive speciale de orientare a persoanelor nevăzătoare sau slab văzătoare, vom prevedea și locuri de parcare speciale pentru persoanele cu dizabilități. Asta e ceea ce ține de utilare.

Un alt aspect la care se va atrage atenția va fi  o comunicare mai eficientă cu publicul, care cuprinde, iarăși mai multe aspecte. Avem un site unde sunt actualizate, la zi, toate informațiile, am creat și o pagina de Facebook unde vom putea discuta direct cu publicul nostru, iar ei, la rândul lor, vor putea veni cu idei, îmbunătățiri, propuneri.

Totodată, ne propunem să venim cu propuneri de a modifica legislația actuală. Deși, după timpul de examinare a unei cauze, Moldova este prima în Europa, totuși criticile spun că procesul este tărăgănat. Iar noi ne dorim ca acest aspect să fie îmbunătățit, de aceea ne dorim să venim cu propuneri de a modifica legislația, iar cetățeanul să poată accesa mai ușor serviciile juridice prestate de Judecatorie.

– Care ar fi acestea?

Sunt dosare legate de activitatea notarială, spre exemplu. Acestea, ușor, ar putea ca notarul să le soluționeze și evident, soluționarea se va face în termeni mai restrânși. La noi durează luni de zile până se examinează, apoi o lună, cel puțin, până intră hotărârea în vigoare dacă nu e atacată de nimeni și cel mai mic termen ar fi cam 3-4 luni. Iar la notar ar fi câteva zile. Mai avem și dosare ale executorilor judecătorești, examinate la demersul lor. Legea însă ar putea să-i împuternicească pe ei și astfel cazul s-ar rezolva mai operativ. Multe dosare de-ale judecătorilor țin de Casa Națională de Asigurări Sociale, pentru că multe persoane care ies la pensie au lucrat în perioada sovietică și de multe ori se întâmplă că le sunt schimbate numele. Iarăși, acest dosar, pentru operativitate, ar putea fi soluționat de ei în câteva zile, printr-o confirmare că este una și aceeași persoană.

– Cum a ajuns Judecătoria din Un­gheni parte a acestui proiect?

A fost anunțat un concurs pentru toate instanțele din Republica Mol-dova. Au aplicat mai multe instanțe dar a fost selectată Judecătoria Ungheni și Judecătoria Bălți. Mergem în paralel.

– De ce anume Judecătoria Ungheni a fost selectată, cum credeți?

Cred că pentru faptul că am participat la mai multe proiecte și de fiecare dată am reusit. Avem o istorie bogată, o experiență, o imagine.

– Pintr-un proiect pilot, Judecătoria Ungheni a obținut și o imagine model, vorbind de exterior. Se simte necesitatea implementării și a proiectului „Instanțe Judecătorești model”?

Ca și condiții tehnice, ca logistică, Judecătoria din Ungheni este una model pentru toată Republica Moldova, dar cetățeanului îi este indiferent de cum arată sediul, el vrea calitatea actului de justiție. Și anume acest lucru îl dorim să-l obținem prin implementarea acestui proiect. Este nevoie de îmbunătățirea calității serviciilor prestate.

– Dacă e să facem o comparație între Judecătoria Ungheni și Bălți, care sunt diferențele?

Ceea ce ține de logistică sau condiții tehnice, e clar că Judecătoria Ungheni e cu mult mai avansată, nu poate deloc să concureze la acest capitol. În rest, au aceleași probeleme ca și noi, și ca și tot sistemul judecătoresc.

– Care sunt problemele cu care se confruntă sistemul judecătoresc din Republica Moldova?

Cea mai mare problemă pe care o văd eu este volumul mare de lucru pentru un judecător, iarăși, e cel mai mare din Europa. Spre exemplu, dacă un judecător din Olanda are pe an în medie de 107 – 109 dosare finalizate, atunci la noi media e de 600-700. Cum putem să vorbim de calitate pentru un volum atât de mare de muncă?

– Timp de 2 ani, cât va dura acest proiect, veți reuși să realizați toate obiectivele pe care vi le-ați propus?

Cred că vom reuși pentru că deja am realizat anumiți pași. Dar, chiar dacă nu vom reuși în totalitate, totuși cred ca sistemul judecătoresc va fi, parțial, pus la punct. Și deja va fi mai bine.

– Și într-un final, cu ce se mândrește Judecătoria din Ungheni?

Cu angajații săi, care muncesc mult, pentru un salariu mic.

NOTĂ:

În context, menționăm că în anul 2016, Judecătoria Nisporeni a fuzionat prin contopire cu Judecă­toria Ungheni, formând Judecătoria unică Ungheni. Totodată, în februarie 2018 a avut loc inaugurarea sediului construit conform standardelor europene al instanței.

Anterior, în anul 2016, Judecătoria Ungheni a fost desemnată în calitate de instanță pilot privind implementarea Metodologiei de divizare a sarcinilor între secretariatul instanței judecăto-rești și judecător, în cadrul Proiectului „Susținere pentru consolidarea unui sistem judiciar eficient și efectiv în Republica Moldova”, implementat de Centrul pentru Cooperare Juridică Internațională din Țările de Jos și Institutul de Reforme Penale din Moldova, cu suportul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos la București, în cadrul Programului MATRA. Scopul Proiectului a fost de a facilita schimbul de experiență dintre sistemele judiciare din Republica Moldova, Olanda și România, în ceea ce privește divizarea volumului de lucru în instanțe, respectiv, repartizarea sarcinilor între judecători și personalul de suport (asistenți judiciari, grefieri și alte categorii de personal auxiliar din instanțe).

Natalia Junghietu


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *