Pandemia, bat-o vina! Cum e să fii vânzător pe vreme de COVID

Amabili și mereu gata să ofere ajutor în alegerea unei piese vestimentare. Așa i-am găsit pe unii comercianți din piața mixtă de la Ungheni.

Chiar dacă era o zi de joi, zi de piață, lumea nu se prea înghesuia printre rândurile cu haine. Au trecut pregătirile pentru școală, s-a domolit și avalanșa umană. „De obicei, duminica e multă lume. În zilele acestea e mai lejer. Mulți, după cum vedeți, nici nu deschid buticurile, nu prea le iese”, răspunde o doamnă pensionară, care de șase ani a preluat afacerea fiului său plecat peste hotare.

Comercianții intră, însă, cu greu în dialog. Majoritatea lor sunt reticenți, te ascultă, zâmbesc abia perceptibil și expiră, odată cu aerul din plămâni, oboseala fizică, dar și emoțională pe care au acumulat-o pe parcursul ultimului an și jumătate. Iar când ajung să fie întrebați cum se descurcă, ridică din umeri și clatină din cap a evidentă negație, refuzând categoric să-și spună oful.

Există suficiente argumente pentru tăcerea lor. Pandemia, bat-o vina, care a avut ca efect o serie de restricții, cu tot cu distanțarea socială și continuă să provoace consecințe dramatice, atât din punct de vedere financiar, cât și emoțional.

Cu toate acestea, am reușit să-i convingem pe unii dintre ei să vorbească despre experiența lor în pandemie.

Experiențe, temeri și provocări

Mariana Hasnaș, care se ocupă de această afacere încă de prin anii 90, spune că, până la pandemie, au fost vremuri bune. Acum, însă, nu prea sunt cumpărători, pentru că, observă ea, pandemia și-a pus amprenta pe bugetele familiilor.

Femeia relatează că o creștere importantă a vânzărilor s-a simțit în această vară, grație revenirii diasporei acasă. „Ne-am bucurat în iulie și august că au crescut vânzările, chiar toți au simțit lucrul acesta. Într-o oarecare măsură se datorează și diasporei, care a revenit de peste hotare. Însă, vine sezonul rece și e groaznic. Nu avem nici o stabilitate – nici pentru acum și nici pentru mai departe”, spune ea întristată.

Vânzările se reduc semnificativ în perioada rece a anului, iar de când a început pandemia, mulți au închis, pur și simplu buticurile sau le-au vândut.

„Cutii cu marfă stau depozitate, iar mulți comercianți s-au trezit doar cu sume de bani investite și înghețate până acum. Dacă o să mai continue această situație grea, cred că o să fim nevoiți, marea majoritate, să lăsăm piața și să ne căutăm în altă parte de lucru, ca să putem să ne onorăm cheltuielile cotidiene”, accentuează Mariana Hasnaș.

Pentru unii comercianți, pandemia s-a resimțit încă la început

Pe Aliona Manciu, care activa în acest domeniu încă din 2006, COVID-19 a făcut-o să renunțe definitiv la comerțul din piață. Și asta pentru că, odată cu declanșarea pandemiei, au început să scadă drastic numărul cumpărătorilor.

O altă cauză care a determinat-o să-și închidă buticul au fost problemele cu aprovizionarea din țările vecine. S-au adăugat probleme la trecerea frontierei, cu tot cu costuri suplimentare cu ar fi cele pentru testul COVID-19 și asigurarea transportului, s-au majorat și taxele vamale, povestește ea.

Însă, factorul primordial care stat la baza deciziei de a se retrage din piață a fost grija pentru propria sănătate și frica de nu a contracta virusul.

Și acum, clienții fideli ai Alionei o întreabă dacă mai există ca ea să-și redeschidă buticul. Dar răspunsul este categoric: „Dacă am să revin în comerț, atunci doar în magazin”. Are un argument solid – lumea a început să conștientizeze că într-un magazin e mult mai confortabil, din mai multe puncte de vedere, pentru a proba, inevitabil, înainte de a procura un articol vestimentar sau încălțăminte, decât de la piață.

 Publicitatea pe rețelele sociale – o soluție?

Totuși, cei care se țin cu ambele mâini de afacere, pentru că e unica sursă de venit în familie, au găsit o alternativă de a-și promova și vinde marfa – pe rețelele sociale.

Așa am descoperit-o și pe Cristina Cernic, care povestește că publicitatea în mediul online a articolelor vestimentare este o soluție în această perioadă pandemică, dar, totodată, recunoaște că nu e cea mai optimă. „În ceea ce privește promovarea pe rețelele sociale ar fi soluție, însă nu destul de bună. Oricum, clienții vor să măsoare, să vadă calitatea”, spune convinsă Cristina.

Ca și ceilalți comercianți, ea afirmă că pandemia a afectat dramatic acest sector, deoarece majoritatea trăiesc doar din venitul pe care îl aduce piața. „Foarte greu ne este să revenim la nivelul la care am fost odinioară”, constată cu regret Cristina Cernic.

Costurile de piață, nici în pandemie, nu au fost majorate

Haralampie Chirilov, președintele Uniunii Cooperativelor de Consum din Ungheni arată că pandemia a venit la pachet cu câțiva factori, care au contribuit la scăderea vânzărilor.

„În primul rând, în perioada pandemică, activitatea unor întreprinderi a fost redusă. Drept urmare, au fost afectate salariile consumatorului, de aici rezultă că și vânzările au scăzut. Iar în al doilea rând, în primăvara anului trecut, timp de două luni de zile, piața și-a sistat activitatea, iar pentru unii, aceasta este unica sursă de venit”, notează Chirilov.

Pentru a-i susține cumva pe comercianți, spune el, costurile pentru prestările serviciilor de piață au rămas aceleași timp de șase ani consecutiv.

„Ne-am străduit să nu mărim costurile pentru prestarea serviciilor de piață, mai ales că an de an se majorează prețurile pentru energia electrică și apă. Și așa situația este grea, și plus pandemia… Iar faptul că rețeaua comercială se dezvoltă și împrejurul pieței, influențează negativ la vânzările care le fac agenții economici din piață, iar vânzătorii depind și de acest aspect, în afară de capacitatea de cumpărare a consumatorului. Puțin câte puțin se limitează contingentul de vânzători în piață”, a concluzionat Haralampie Chirilov.

Tatiana Tesliuc

 


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *