Activitatea fizică nu include în sine doar practicarea sportului

Mișcarea este un cuvînt cheie  în prevenirera și tratamentul bolilor netransmisibile în formarea unui stil de viață sănătos, spune Nicolae Deliu, șeful Secției Prevenirea Bolilor Netransmisibile și Promovarea Sănătății al Direcției Centrului Sănătate Publică Ungheni.

Sedentarismul este al patrulea factor de risc ce contribuie la îmbolnăviri și decese în rîndul populației generale. În epoca modernă, oamenii se mișcă tot mai puțin și asta are un impact semnificativ asupra răspîndirii bolilor aparatului cardiovascular, obezității, diabetului zaharat de  tip. 2, inclusiv și a bolilor sistemului musculo-scheletic.

”Activitatea fizică nu include în sine (ca termen) doar practicarea sportului. Dacă sportul este o activitate fizică care amintește de un joc și are la bază concurența (la nivele individual, echipă, localitate, teritoriu administrativ) atunci activitatea fizică este orice mișcare efectuată datorită  mușchilor scheletali care consumă energie elaborată de organismul uman.  Activitatea fizică include – mersul pe jos, jocurile active, antrenamentele individuale sau cu familia, ocupația conștientă cu sportul după un orar individual conceptual respectat”, mai spune Nicolae Deliu.

Potrivit lui, pentru fortificarea sănătății, un adult are nevoie de cel puțin 30 minute de activitate fizică mderată, a câte 5 ori pe  săptămînă. ”O sesiune de activitate fizică trebuie să dureze nu mai puțin de 30 minute, în rezultatul căreia să apară o transpirație ușoară, abia palpabilă de încălzite a pielii. Pentru a consuma eficient energia acumulată fiziologic și a întări sistemul cardiovascular, este recomandat antrenamentul aerob, numit și antrenament de rezistență, călire”, a subliniat șeful secției. Antrenanamentul aerob este antrenamentul în care mușchii primesc energia necesară datorită arderii grăsimii și a carbohidraților în celulele  musculare. Printre antrenamentele aerobe se numără: înotul, ciclismul, alergarea la distanțe moderate, schiurile pe role, călăritul, mersul nordic, ultimul îndeosebi este cu unele valențe pozitive pentru fortificarea sănătății. Se activează  80 %  din grupurile musculare cea ce este beneficiu în arderea caloriilor, cînd folosești bețele model pentru mersul nordic se activează mușchii din partea superioară a corpului, menține sistemul articular fără o presiune în zonele genunchilor, spatelui, bazinului, crește consumul energetic și reglează funcțiile sistemului cardio-vascular, se pot accesa programe de determinare a numărului de pași îndepliniți, pulsul, nivelul tensiunii arteriale, ș a ).

Din activitățile obișnuite aerobe am putea nota următoarele – mersul pe jos, spălarea ferestrelor, curățatul în casă, evacuarea zăpezii, măturatul frunzelor din curte.  Pentru ca  aceste activități să fortifice sănătatea, trebuie să vă angajați să le îndepliniți într-un  ritm moderat, cel puțin de 30 minute zilnic, preferabil în timpul zilei.

„La orice vîrstă oamenii au nevoie de mișcare”, conchide Nicolae Deliu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *