Specialiștii explică cum să procedeze angajații care au fost trimiși în șomaj tehnic

Imagine simbol: www.stirigiurgiu.ro

Imagine simbol : bihon.ro

Salariații trimiși în șomaj tehnic, deopotrivă cu cei care riscă să-și piardă locul de muncă din cauza pandemiei de coronavirus, se arată îngrijorați de faptul că și-ar putea pierde calitatea de asigurat medical, pentru care au cotizat ani la rând, scrie moldova.europalibera.org.
Jurnaliștii de la Radio Europa Liberă Moldova, au discutat cu avocatul Adrian Lungu, expert în dreptul muncii, despre ce ar trebui să știe și cum să procedeze angajații trimiși în șomaj tehnic sau aflați în pragul șomajului. Potrivit
De subliniat că șomajul tehnic este un temei de suspendare a contractului individual de muncă cu acordul atât al angajatorului, cât și al salariatului pe o perioadă ce nu poate depăși o perioadă de patru luni într-un an calendaristic și pentru care angajatorul trebuie să-i achite salariatului o indemnizație lunară care nu este mai mică de 50% din salariul lui de bază.
Polița de asigurare medicală este dezactivată din momentul în care a fost sistat contractul de muncă sau agentul economic nu mai achită contribuțiile la sistemul de asigurări în sănătate.
Oamenii care nu mai au venituri garantate se mai și trezesc fără serviciile medicale pe care au contat. Autoritățile le recomandă să se înregistreze în calitate de șomeri sau să-și cumpere polița de asigurare în sănătate.
Anumite breșe în legislație, spune avocatul, conduc la discriminarea angajaților aflați în șomaj tehnic. Angajatorul achită primele de asigurări în sănătate din plățile de 50 la sută pe care le varsă în contul angajaților, însă aceștia din urmă sunt dezactivați de la sistemul de asigurări în sănătate. Ei nu pot merge nici la agențiile forței de muncă, pentru că încă se consideră că sunt angajați, dar nici nu pot beneficia de asigurarea în sănătate.
„Comisia pentru Situații Excepționale ar trebui în regim de urgență să înlăture această neconcordanță astfel încât salariații aflați în șomaj tehnic să își păstreze calitatea de asigurat medical în Sistemul de asigurări obligatorii de asistență medicală”, spune Adrian Lungu.
La Centrul de criză, lansat de Institutul pentru Drepturile Omului (IDOM), în contextul pandemiei, cele mai multe plângeri au parvenit de la angajații unor rețele de restaurante, care au fost anunțați că nu vor mai avea de lucru în următoarele luni și că ei ar trebui să-și procure polița medicală. Directorul IDOM Vanu Jereghi spune că experții centrului analizează situația, cazurile de încălcare a drepturilor, inclusiv la sănătate, și vor veni în scurt timp cu propuneri către guvernanți pentru redresarea situației.
Reamintim că Guvernul a introdus, prin Hotărârea din 1 aprilie, un șir de subvenții pentru agenții economici, care păstrează locurile de muncă prin metoda șomajului tehnic.


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *