Reforme la Calea Ferată din Moldova. Întreprinderea va fi separată în trei companii
Întreprinderea de stat Calea Ferată din Moldova (CFM) va fi reorganizată.
Vor fi create 3 societăți pe acțiuni (SA) independente:
1) SA ”Infrastructura Căilor Ferate din Moldova”;
2) SA ”Transport Feroviar de Marfa”
3) SA ”Transport Feroviar de Călători”.
Soluţia nu este o noutate.
Încă acum doi ani, experții de la compania EGIS (care au consiliat Guvernul) afirmau că CFM va falimenta în cel mult 3 ani, dacă Guvernul nu va aloca bani sau dacă nu vor fi implementate reforme profunde în acest domeniu.
În plus, reforma respectivă este prevăzută de Concepția pentru restructurarea sectorului feroviar și a Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova (CFM) pentru anii 2018-2021, adoptată cu 2 ani în urmă. Guvernul de atunci, însă, nu a iniţiat-o.
De ce este nevoie de reformă?
1. CFM este într-o stare financiară gravă, iar asistenţa externă va fi acordată doar cu condiţia reorganizării. În ultimii 5-6 ani, întreprinderea a generat pierderi de circa un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional.
2. Starea tehnică nu este mai bună decât situația financiară. Infrastructura este veche și slab întreținută. Conform Planului de Investiții 2014 – 2020 al CFM, infrastructura feroviară ar necesita investiții de circa 300 milioane de euro, pentru a îmbunătățirii calitatea și siguranța.
3. La momentul de față, în Republica Moldova există 1.100 km de cale ferată. Trenurile sunt lente. Spre exemplu, de la Chișinău la Ungheni sunt 107 km și cel mai rapid tren face 2 ore și 6 minute. De la Chișinău până la Ocnița sunt 283 km și trenurile fac 6 ore.
Potrivit proiectului Ministerului Economiei şi Infrastructurii, urmează ca, în termen de o lună de la data intrării în vigoare a hotărârii, să se constituie o comisie de reorganizare a CFM, după care vor aurma acțiunile ce se impun.
3 Comments
maxim 1 oră și 30 min. – vagoane pline (cel mai exploatat transport)
Nu trenurile sunt lente. Infrastructura nu permite viteză mai mare. Se merge încet pentru evitarea accidentelor. Sunt puncte de risc și nu e posibilă viteză mai mare.
Ar fi excelent planul dacă se va porni la implementarea lui cu ajutorul Japoniei. Pe bune.