Patru școli pășesc spre un singur scop – de a deveni accesibile pentru toți copiii
Teatru social la Gimnaziul din Mănoilești. Târg de toamnă la Gimnaziul Seliște. Masă rotundă la Gimnaziul Boldurești. Festival la gimnaziul Iurceni.
Sunt evenimente diferite ca formă , dar au un scop comun – să schimbe mentalitatea oamenilor din comunitățile respective față de copiii cu nevoi speciale, iar școlile să devină mai accesibile pentru ei.
Cele patru gimnazii, unul din raionul Ungheni și trei – din raionul Nisporeni, implementează, în prezent, alături de alte 16 școli din republică, proiectul Băncii Mondiale ”Integrarea copiilor cu dizabilități în școlile generale”, gestionat de Fondul de Investiții Sociale din Moldova.
În rezultat, până la finele anului viitor, în aceste școli, de la poartă și până la ultimele niveluri din interior, vor fi create condiții de acces pentru copiii cu nevoi speciale.
Potrivit datelor oferite de managerii școlari din cele patru instituții, la ora actuală aici studiază, în total, 1036 de elevi, dintre care 60 sunt cu cerințe educaționale speciale.
Managerii instituțiilor de învățământ vizate ne-au mai spus că la intrarea în școli vor fi amenajate rampe de acces pentru cei ce se deplasează cu ajutorul scaunelor cu rotile. Toate ușile din instituții, precum și grupurile sanitare vor fi adaptate la necesitățile persoanelor cu dizabilități. Pe holuri vor fi instalate bare de sprijin, iar în clase vor fi instalate sisteme de iluminare pentru elevii slab văzători.
”Suntem mândri că școala noastră este unica în raionul Ungheni care a fost selectată printre beneficiarii proiectului Băncii Mondiale. Sperăm că vom duce la bun sfârșit toate cele începute”, a declarat Sergiu Andrușca, directorul gimnaziului Mănoilești, precizând că aici învață 295 de elevi, dintre care 19 – cu cerințe educaționale speciale.
”Grație acestui proiect, am înțeles că a crea condiții pentru persoane cu dizabilități, într-o instituție publică, nu înseamnă doar să instalezi o rampă de acces la intrare, ci și să schimbi absolut totul în interior, pentru ca acești copii să se simtă egali cu semenii lor”, a subliniat Nadejda Enache, directoarea Gimnaziului din Boldurești. Aici învață 291 de elevi, dintre care 18 cu cerințe educaționale speciale.
În completarea dânsei, Maria Gorița, director adjunct la Gimnaziul Seliște, a remarcat faptul că o componentă importantă, care a fost luată în calcul de către finanțatori, a fost axată pe instruirea cadrelor didactice, a unor grupuri de părinți și elevi în domeniul educației incluzive, ceea ce va duce, cu siguranță, la o schimbare a atitudinii comunității față de persoanele cu nevoie speciale. Din cei 289 de elevi care învață la Gimnaziul din Seliște, 11 sunt cu cerințe educaționale speciale.
Galina Nani, director adjunct la Gimnaziul din Iurceni, a concluzionat: ”Locuitorii satelor în care există școli ce beneficiază de proiectul respectiv se pot considera norocoși, pentru că efectele pozitive ale educației incluzice se vor resimți în comunitate cu siguranță”. La gimnaziul din Iurceni învață 161 copii, dintre care 12 – cu nevoi speciale.
De notat că fiecare proiect în parte, implementat în instituțiile școlare selectate, are valoarea de 100 mii de dolari americani. Contribuția comunității este de doar 3 %. Restul banilor vor fi oferiți de Banca Mondială prin intermediul Fondului de Investiții Sociale din Moldova.
Lasă un răspuns