O călătorie de la Ungheni la Chișinău sau Cetățenii merită să beneficieze de drumuri europene

drum (1)Acum un an, ca să ajungi de la Ungheni la Chișinău, aveai nevoie de o oră și 45 de minute. Drumul n-a fost niciodată foarte bun, chiar dacă este considerat unul strategic, ce leagă, vorba actualului ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc, Estul de Vest. ”Nu înțeleg de ce nu a fost reabilitat pînă acum”, a făcut dînsul o remarcă în discuția pe care am purtat-o la începutul săptămînii curente.
În prezent, ca să ajungi de la Ungheni la Chișinău, ai nevoie, cu mult noroc, de vreo două ore și jumătate. ”E mai rău de cum era. Se circulă cam greu, ajungem la Chișinău cu 20-30 de minute mai tîrziu”, ne-a spus unul dintre conducătorii auto al unui microbuz care circulă zilnic pe ruta Ungheni-Chișinău. A refuzat să-și spună numele complet, limitîndu-se să se prezinte doar Sergiu. La gara auto din Ungheni, același lucru îl spun marea majoritate a șoferilor. Nu se indignează. Zîmbesc cu tristețe. Mai speră că, într-o bună zi, vor merge pe un drum renovat, fără obstacole.
De aproape un an, drumul Chișinău-Ungheni este în reconstrucție. Lucrurile nu s-au prea mișcat. Au fost făcute, pe ici-colo, săpături, au fost instalate semne de avertizare și… cam atît. Dacă, la început, oamenii s-au bucurat: în sfîrșit, a ajuns rîndul și traseului respectiv să fie reparat, de la o lună la alta entuziasmul a tot dispărut.
Era foarte clar că nu mai este nici o șansă ca, în anul 2016, așa cum s-a promis inițial și cum, de fapt, prevede contractul, drumul să fie reabilitat în totalitate. Era foarte clar pentru șoferi, pentru oamenii de rînd. Oficialitățile, însă, tăceau.
Iată că, săptămîna trecută,  a fost tras semnalul. Proaspătul ministru al Transporturilor, Iurie Chirinciuc, a recunoscut că lucrările pe traseul Chișinău – Ungheni se desfășoară cu mari întîrzieri și abateri.
”Din păcate, pe traseul Chișinău-Ungheni, am constatat faptul că lucrările nu se desfășoară conform graficului. Am fost nevoit să somez firmele constructoare că, în cazul în care nu vor reuși să recupereze timpul pierdut și să demareze lucrările conform planului, voi fi nevoit să insist pe rezilierea contractului”, a scris dînsul pe blogul său personal.
drum (4)L-am contactat pe Iurie Chirinciuc și l-am întrebat dacă mai crede că e posibil ca drumul Chișinău-Ungheni să fie reabilitat și dat în exploatare pînă în iulie 2016, așa cum ni s-a promis în mod oficial.
”Nu, nu cred”, a răspuns ferm, fără pic de ezitare, după care a concretizat: ”Real este să fie dat în exploatare, în termenii stabiliți, doar drumul de ocolire a orașului Ungheni, dar și porțiunea  de drum Strășeni – Bahmut. În ceea ce privește celelalte porțiuni, deja e prea tîrziu, ca să reușim”.
Iurie Chirinciuc a dat asigurări că va avea o discuție foarte serioasă și dură cu firma azeră, ”Evracson”, care efectuează lucrările pe porțiunea de drum de la ieșirea din Chișinău pînă la ieșirea din Strășeni, dar și pe porțiunea Bahmut-Ungheni.
Dacă, inițial, dînsul anunța că va insista asupra rezilierii contractului cu ”Evracson”, peste cîteva zile a avut deja o altă declarație. ”Nu vom rezilia contractul. Am pierde, în acest caz, cel puțin un an. În plus, nu cred că am putea găsi o altă firmă care ar accepta să lucreze la prețurile oferite de Evracson”, a precizat, pentru ”Expresul”, Iurie Chirinciuc.
De notat că, pînă în prezent, Compania ”Evrascon” a utilizat mai mult de jumătate din timpul alocat pentru acest proiect, dar a executat doar aproximativ 2% din volumul total al lucrărilor.  Ministrul Transporturilor spune că, de acum încolo, vor fi monitorizate în permanență lucrările efectuate de această întreprindere. ”Au echipamente performante, unicale, ceea ce le permite să asigure o calitate înaltă a drumurilor reabilitate de ei”, a subliniat dînsul.
În ceea ce privește cealaltă firmă, OHL din Cehia, care execută lucrările pe porțiunea de drum Strășeni-Bahmut și ocolirea Ungheni, situația e un pic mai bună. Chiar dacă sînt în întîrziere, reprezentanții companiei au dat asigurări că lucrările vor fi finalizate în termen prin suplimentarea echipamentelor și a muncitorilor angajați în realizarea proiectului.
”Mi-am propus să verific cu regularitate modul de desfășurare a lucrărilor pe șantier, pentru ca să văd, personal, ce lucrări urmează a fi executate și dacă se reușește cu efectuarea acestora în termen”, a mai scris ministrul Chirinciuc pe blogul său.
”Nu credeți că ați putea fi învinuit de trafic de influență, căci, fiind de baștină din raionul Ungheni, circulați foarte des pe acest traseu și, bineînțeles, sînteți interesat în mod special de reabilitarea drumului respectiv”, l-am întrebat.
Răspunsul a urmat imediat: ”Nu. De ce? Eu am luat la control toate drumurile din Republica Moldova ce se află, în prezent, în reparație. Cetățenii merită să beneficieze de drumuri europene, în termen, oamenii au nevoie să circule astăzi, nu mîine”.
Precizăm că Banca Europeană de Investiții a acordat 80 de milioane de euro pentru reparația a 92 km de drum din traseul Chișinău-Ungheni. Potrivit contractelor, lucrările urmau să fie finalizate pînă la 31 iulie 2016.
”În mod sigur, vom avea acest drum reabilitat în totalitate în anul 2017”, a accentuat Iurie Chirinciuc. La finele anului 2017!drum (3) drum (2)
Pînă atunci
Conducătorii auto, dar și cetățenii ce merg la Chișinău trebuie să se înarmeze cu răbdare. Nu e ușor să circuli pe un drum deteriorat cu multe obstacole. Unghenenii au găsit și o altă soluție. Ca să ajungă mai repede, ca să nu mai stea în ambuteiaje, mulți o iau pe un alt drum, prin Nisporeni. E mai lung, dar e mai sigur. Și fără obstacole.


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *