Le arde de glume în timp ce cineva se luptă cu flăcările sau boala

Imagine simbol

Imagine simbol
Imagine simbol

901, 902, 903. Sînt numere, dar foarte importante. La 901 îi găsiți pe pompieri, la 902 – poliția, la 903 – serviciul medical de urgență.
Mulți apelează la aceste servicii. Practic, telefoanele sună de dimineață pînă seara și toată noaptea. Lumea are nevoie de ajutor. Dar… se mai găsesc și din cei care au poftă de joacă, de distracții. Telefonează, cheamă echipa de salvatori la un presupus incendiu, sau accident. În acest timp, însă, cineva are nevoie cu adevărat de ajutor.
Serviciul 901
”Nu pot spune cu exactitate cîte apeluri false au fost înregistrate la serviciul 901 în regiunea Centru. Pot spune doar că 20 la sută din toate apelurile sînt false”, ne-a relatat Liliana Pușcașu, ofițer de presă al Serviciului Protecției Civile și Situațiilor Excepționale.
Apelurile false, potrivit dînsei, se mențin la același nivel, iar motivul este unul foarte explicit. ”Dispecerii noștri au o experiență de lucru foarte vastă și, în multe cazuri, își dau seama atunci cînd cineva telefonează în alte scopuri”, spune Liliana Pușcașu. Dacă li se pare ceva suspect, ei roagă persoana care a telefonat să descrie situația, să-și spună datele personale etc. ”În plus, în cazul unui incendiu sau al altei situații excepționale, se simte panica în vocea celui care vorbește. Dacă este vorba de un caz mai grav, atunci, cu siguranță, la același număr de telefon apelează mai multe persoane”, a explicat Liliana Pușcașu.
Serviciul 902
La Ungheni, în 2014, au fost înregistrate 30 de apeluri false. Persoanele au fost depistate și amendate. Valoarea amenzilor a fost între 400 și 1000 de lei. Potrivit Oxanei Toderiță, ofițer de presă la Inspectoratul de Poliție Ungheni, numărul apelurilor false sînt în creștere. Practic, acestea s-au triplat în ultimul an. Explicația? ”Probabil, mai mulți au telefoane mobile”, spune Oxana Toderiță, mai în glumă, mai în serios, după care adaugă: ”Poate să fie de vină educația proastă, sau jocul copiilor. Dar sînt și cazuri cînd unii cetățeni, pur și simplu, fac pariuri de prost gust”.
Și la Nisporeni numărul apelurilor este în creștere, potrivit lui Gheorghe Bargan, șeful Secției securitate publică a Inspectoratului de Poliție Nisporeni. În 2014, au fost înregistrate 55 de apeluri false, fiind pornită cîte o procedură contravențională asupra fiecărui caz în parte. S-au aplicat amenzi, în valoare totală de 31 mii 600 de lei. Gheorghe Bargan susține că, în majoritatea cazurilor, cetățenii, fiind în stare de ebrietate, vor să verifice operativitatea polițiștilor. Poate fi vorba și de certuri în familie. Oamenii telefonează la poliție, apoi se împacă și nu mai au nevoie de intervenția polițistului. Mai sunt și unele apeluri de la persoane cu probleme mintale.
La Călărași, potrivit Lilianei Lucaș, ofițer de presă la Inspectoratul de Poliție din Călărași, în 2014 au fost înregistrate 64 de apeluri false, cu 39 mai multe decît în 2013. E o cifră îngrijorătoare, iar motivele sunt aceleași.
Serviciul 903
Ungheni
Numărul apelurilor false a crescut în anul 2014. Potrivit lui Eugeniu Crețu, șeful Substației asistență medicală urgentă din Ungheni, acestea au, de multe ori, un impact negativ. ”Atunci cînd sîntem telefonați, noi nu avem de unde să știm dacă apelul e fals sau nu. Dacă omul ne anunță că cineva moare și, în același timp, sună altcineva care ne spune că se simte rău, bineînțeles că ne ducem la cel care moare. Din păcate, ajungînd la destinație, vedem că nu există nici un bolnav. În acel timp, însă, cineva chiar are nevoie de ajutor și e nevoit să aștepte mai mult decît ar trebui”, explică dînsul. În cazul unor apeluri false, medicii anunță poliția. Mai departe, oamenii legii se ocupă de cazurile respective.
Călărași
Și aici numărul apelurilor false s-a mărit. Potrivit lui Gheorghe Gonța, medic-șef  Substația asistență medicală urgentă din Călărași,  în  anul 2014 au fost înregistrate 175 de apeluri false, cu 20 mai multe decît în anul precedent. ”Unii telefonează la 903, dar nu așteaptă ambulanța. Vin cu o mașină de ocazie, în timp ce noi ne deplasăm spre destinația pe care ei ne-au numit-o. Acolo, la fața locului nu mai găsim pe nimeni. În alte cazuri, unii, din păcate, fac  glume. Telefonează și copii, dar și maturi…. Dispecerii noștri, uneori, depistează că e vorba de apeluri false. Totuși, noi sîntem obligați să mergem la orice solicitare, nu avem ce face”, a menționat Gheorghe Gonța.
Nisporeni.
Felcerul superior de la Substația  asistență medicală urgentă din Nisporeni, ne-a spus că aici numărul apelurilor false a scăzut comparativ cu anii precedenți. ”Fiindcă au fost pedepsite crunt cîteva personae”, a explicat dînsul. Totuși, ele continuă să parvină și creează doar probleme medicilor. ”Ei nu fac decît să ne deranjeze,  să  ne încurce să ne facem lucrul profesionist și operativ. În așa cazuri, cu siguranță, aceștia trebuie să fie pedepsiți”, a mai spus  felcerul superior.
Natalia Junghietu, Veronica Gorea


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *