Medici prin vocație, șoferi de nevoie

Medici prin vocație, șoferi de nevoie

Medici prin vocație, șoferi de nevoieMedicii de familie din țară nu vor mai avea șoferi personali, ci vor trebui ei singuri să se urce la volanul automobilelor de serviciu. Cel puțin, așa prevede un ordin emis recent de Ministerului Sănătății, prin care se solicită instituțiilor de asistență medicală primară să excludă treptat din statele de personal funcția de șofer. Ordinul în cauză mai prevede ca, pînă la finele anului curent, pe orice mașină de serviciu să fie aplicată inscripția ”Asistența medicală primară”.
În regiunea Ungheni-Nisporeni-Călărași, în dotarea Centrelor medicilor de familie și a Centrelor de sănătate sînt, în total, 28 de unități de transport. Asta ar însemna că 28 de șoferi urmează să fie eliberați din funcție în timpul apropiat, iar în locul lor la volan ar trebui să urce medicii de familie sau asistenții lor medicali.
Noutatea a fost primită cu bucurie doar în șapte centre de sănătate din regiune și anume la: Măcărești, Mănoilești, Sculeni, Pîrlița din raionul Ungheni, Bravicea și Vălcineț din Călărași și Boldurești din Nisporeni, unde lucrează doctori bărbați. Restul 21 de unități de transport reiese că urmează să fie conduse de medici femei, care însă nu s-au arătat prea încîntate de această idee.
Chiar și așa, toți medicii vor fi nevoiți să învețe să conducă automobilul, susține Oleg Belbas, șeful Agenției teritoriale Ungheni a Companiei Naționale de Asigurări în Medicină. ”Activitatea de bază a medicului de familie se rezumă la promovarea modului sănătos de viață în rîndurile cetățenilor și la depistarea precoce a patologiilor, ceea ce înseamnă că accentul trebuie făcut pe lucrul în teritoriu și nu în birou”, a subliniat, în acest context, Oleg Belbas, după care a punctat: ”Cu cît mai repede ne vom învața să fim manageri buni și să cheltuim eficient banii, cu atît mai devreme vom începe să trăim bine”.
UNGHENI
Vestea că va tebui să îmbine două funcții odată nu a încîntat-o pe Diana Vizitiu, medic-șef la Centrul de Sănătate Dănuțeni din orașul Ungheni, ca de altfel și pe colegele sale de serviciu. ”Noi nu sîntem șoferi, și ,respectiv, nu cunoaștem cum să acționăm în cazul unei defecțiuni tehnice la mașină”, și-a expus nemulțumirea dînsa.
Pe de altă parte, Diana Vizitiu recunoaște că pentru medicii bărbați, dar și pentru cei tineri, această schimbare ar fi o facilitate în munca de zi cu zi, nu însă și pentru cei în vîrstă care, susține dînsa, nici nu vor să audă despre o eventuală încercare de a urca la volan. Reieșind din situația creată, Diana Vizitiu vede o altă soluție a problemei:  ”Mai bine ar fi să micșoreze salariul șoferilor, dar nu să excludă însăși funcția”.
CĂLĂRAȘI
”Mai bine mă concediez, dar la volan nu voi urca” – așa reacție au avut unii medici călărășeni față de  inițiativa ministerului. Din spusele Galinei Bodrug, vicedirectoare a Centrului de sănătate Călărași, astfel  de declarații au parvenit mai mult din partea medicilor ajunși la vîrsta de pensionare.
La rîndul său, Galina Bodrug, chiar dacă deține permis de conducere, își susține întru totul colegii de breaslă și este de părerea că e prea devreme de a trimite ”acasă” șoferii. ”La noi lumea nu-i pregătită, dar nici unitățile de transport nu sînt în cea mai bună stare tehnică”,ne-a spus dînsa.
NISPORENI
Faptul că va fi și medic și șofer nu a întristat-o pe Vera Tabacaru, directoarea Centrului de sănătate din Nisporeni. Dînsa ne-a comunicat că, deși deține carnet de conducere de acum cinci ani, nu se poate lăuda cu o practică la fel de mare în ale șofatului. Cu toate acestea, ea s-a declarat  gata de a se conforma noii inițiative a ministerului de resort și îi va îndemna să facă același lucru și pe colegii săi. ”Tot ce e nou este greu de pus în practică, dar, în final, vom avea de cîștigat noi toți”, a punctat pe o notă optimistă Vera Tăbăcaru.
Ina Landa


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *