Cu 25 de ani în urmă – tabu. Acum – la Strasbourg

Strasbourg, 1 octombrie 2013. Expoziţia „Patrimoniul industrial european”

Strasbourg, 1 octombrie 2013. Expoziţia „Patrimoniul industrial european”
În fotografie: Strasbourg, 1 octombrie 2013. Expoziţia „Patrimoniul industrial european”.

Podul feroviar de la Ungheni, proiectat de renumitul inginer francez Gustave Eiffel, a devenit simbolul Republicii Moldova în cadrul unei expoziţii cu genericul „Patrimoniul industrial european”, vernisată, în aceste zile, în holul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei de la Strasbourg.
Această expoziţie, organizată la iniţiativa autorităților din Bosnia și Herțegovina, conţine    postere din 28 de state europene, inclusiv din Republica Moldova. “Este deosebit de plăcut să ştii că Ungheniul revine în circuit la Strasbourg, mai ales, că de data aceasta, nu noi am fost iniţiatorii sau organizatorii evenimentului”, a declarat pentru “Expresul” Alexandru Ambros, primarul de Ungheni.  Potrivit dînsului, se pare că a avut un efect pozitiv expoziţia de caricaturi a ungheneanului Alexandru Plăcintă, cu genericul “Zîmbetul – adevărata valoare a vieţii”, vernisată la Strasbourg la mijlocul lunii martie curent. Atunci, delegaţilor europene le-a fost oferit şi albumul “Ungheniul în imagini” (realizat de echipa Expresul!). Probabil că organizatorii de acum s-au inspirat din acel album şi au ales podul Eiffel ca un obiect important ce poate fi inclus fără nici un dubiu în patrimoniul industrial european.
Posterul cu podul Eiffel de la Ungheni
În fotografie: Posterul cu podul Eiffel de la Ungheni

Potrivit site-ului www.strasbourg.mfa.md, “standul reprezentînd patrimoniul industrial din R. Moldova a fost inclus la propunerea și grație eforturilor Reprezentanței Permanente a Republicii Moldova pe lîngă Consiliul Europei în strînsă cooperare și cu prestația nemijlocită a Ministerului Culturii”.
De notat că podul de la Ungheni, care leagă cele două maluri ale Prutului, a fost inaugurat la 21 aprilie 1877 şi de atunci nu a fost nevoie de nici o reparaţie a sa, deşi au trecut peste el zeci de mii de garnituri. În perioada sovietică, acest pod devenise un subiect tabu şi abia după căderea imperiului sovietic s-a aflat istoria sa reală.
În 2012, printr-o decizie a Consiliului orăşenesc Ungheni, cu prilejul aniversării de 135 de ani de la inaugurare, podului i-a fost conferit numele Eiffel.
UNGHENI | Lucia Bacalu

1 afișări

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *