Expert: Gazoductul Ungheni-Iași este un proiect mort, care nu va asigura Moldovei alternativă
Gazoductul Iași-Ungheni, care urmează să fie dat în exploatare în toamna anului viitor şi pentru care Moldova urmează să investească circa 7 mil euro, nu reprezintă o sursă de alternativă pentru asigurarea Moldovei cu gaze naturale şi nu contribuie la securitatea energetică a ţării, consideră expertul Victor Gurău, referindu-se la parametrii tehnici ai conductelor existente.
Potrivit lui Victor Gurău, gazoductul Ungheni – Iaşi a fost conceput iniţial pentru asigurarea cu gaze ruseşti judeţul Iaşi, iar actualmente se preconizează acţiunea reversibilă a magistralei, în oraşul Ungheni urmând să fie construită o staţie de comprimare. Totodată, expertul susţine că acest gazoduct ar putea asigura cu gaze cel mult câteva raioane din zonă şi ar putea aduce gaze în Moldova cel mult până la Bălţi, dar nu şi mai departe.
„Gazoductul Iași-Ungheni care se preconizează a fi construit, poate fi interconectat la magistrala de înaltă presiune cu diametru 252 mm, care există pe teritoriul Republicii Moldova: Bălți-Ungheni”, a explicat Victor Gurău.
”Din punct de vedere tehnic, pomparea reversibilă pentru un segment mai larg al populației Republicii Moldova, inclusiv orașul Chișinău este imposibilă, deoarece presiunea și volumul în conducta de 1200 pe segmentul Ananiev-Cernăuți-Ujgorod, întotdeauna va fi mai mare decât în segmentul Iași-Ungheni-Bălți. Chiar și cu stația de comprimare la Ungheni”, a declarat Gurău pentru agenția OMEGA, specificând că ”conducta Bălți-Ungheni este conectată la magistrala internațională, cu diametrul 120 pe segmentul Ananiev-Cernăuți ( o magistrală care unește conductele din Federația Rusă cu stația de comprimare de la Ujgorod, care pompează în Europa).
Mai mult ca atât, expertul subliniază că magistrala în care se include segmentul Ananiev-Cernăuți-Ujgorod aparține Gazpromului. ”În momentul în care ai conflict de interes cu furnizorul rus nu cred să fie posibil să întrebuințezi conductele care sunt proprietate sa și se află în gestiunea furnizorului rus. Cred că întrebuințarea acestor tertipuri ține de crearea câmpului de manevră în negocieri cu Federația Rusă”, susţine expertul.
Totodată, Victor Gurău consideră că ”nu există nici capacitatea de gaze necesară pe care România ar putea să o livreze Republicii Moldova”. ”Noi cunoaștem că și România este un importator mare de gaze naturale. Are resurse proprii la nivel de 50%. Nemaivorbind că în perioada de iarnă această necesitatea crește, deoarece conductele care alimentează Termoelectrica Iași nu sunt capabile să asigure presiunea necesară. Toate sunt niște mituri de adormit copii, o recunosc și alții: este mai mult un mit, decât o rezolvare a situației”, a conchis Victor Gurău.
Premierul moldovean, Vladimir Filat, care a avut pe 17 octombrie, o întrevedere la Bucureşti cu omologul său român, Victor Ponta, a anunțat că ”gazoductul Ungheni-Iași va fi dat în exploatare până la sfârșitul anului 2013, iar Moldova va importa gaze naturale și din România”.
Anterior, fostul Premier moldovean, Ion Sturza, a declarat că gazoductul vizat nu are valoare economică și ”este o construcţie simbolică”.
Anterior, și viceministrul Economiei, Octavian Calmâc, a recunoscut că Moldova nu va putea importa gaze prin intermediul acestui gazoduct. Oficialul a recunoscut că Moldova nu are infrastructura necesară, deoarece gazoductul intern din Ungheni este de presiune medie și nu corespunde normelor necesare. Viceministrul a menţionat că prioritară este construirea gazoductului Iaşi – Ungheni, după care va fi dezvoltată şi reţeaua internă, pentru a pune în funcţiune magistrala interstatală.
Costul estimativ al proiectului este de 19 milioane 36 mii de euro, valoarea investiţiei pe teritoriul României fiind de 10 milioane 226 mii 585 euro, iar pe teritoriul Republicii Moldova de 6 milioane 993 mii 372 euro. Traversarea râului Prut va costa 1 milion 815 mii 372 euro.
Sursa: omg.md
„Gazoductul Iași-Ungheni care se preconizează a fi construit, poate fi interconectat la magistrala de înaltă presiune cu diametru 252 mm, care există pe teritoriul Republicii Moldova: Bălți-Ungheni”, a explicat Victor Gurău.
”Din punct de vedere tehnic, pomparea reversibilă pentru un segment mai larg al populației Republicii Moldova, inclusiv orașul Chișinău este imposibilă, deoarece presiunea și volumul în conducta de 1200 pe segmentul Ananiev-Cernăuți-Ujgorod, întotdeauna va fi mai mare decât în segmentul Iași-Ungheni-Bălți. Chiar și cu stația de comprimare la Ungheni”, a declarat Gurău pentru agenția OMEGA, specificând că ”conducta Bălți-Ungheni este conectată la magistrala internațională, cu diametrul 120 pe segmentul Ananiev-Cernăuți ( o magistrală care unește conductele din Federația Rusă cu stația de comprimare de la Ujgorod, care pompează în Europa).
Mai mult ca atât, expertul subliniază că magistrala în care se include segmentul Ananiev-Cernăuți-Ujgorod aparține Gazpromului. ”În momentul în care ai conflict de interes cu furnizorul rus nu cred să fie posibil să întrebuințezi conductele care sunt proprietate sa și se află în gestiunea furnizorului rus. Cred că întrebuințarea acestor tertipuri ține de crearea câmpului de manevră în negocieri cu Federația Rusă”, susţine expertul.
Totodată, Victor Gurău consideră că ”nu există nici capacitatea de gaze necesară pe care România ar putea să o livreze Republicii Moldova”. ”Noi cunoaștem că și România este un importator mare de gaze naturale. Are resurse proprii la nivel de 50%. Nemaivorbind că în perioada de iarnă această necesitatea crește, deoarece conductele care alimentează Termoelectrica Iași nu sunt capabile să asigure presiunea necesară. Toate sunt niște mituri de adormit copii, o recunosc și alții: este mai mult un mit, decât o rezolvare a situației”, a conchis Victor Gurău.
Premierul moldovean, Vladimir Filat, care a avut pe 17 octombrie, o întrevedere la Bucureşti cu omologul său român, Victor Ponta, a anunțat că ”gazoductul Ungheni-Iași va fi dat în exploatare până la sfârșitul anului 2013, iar Moldova va importa gaze naturale și din România”.
Anterior, fostul Premier moldovean, Ion Sturza, a declarat că gazoductul vizat nu are valoare economică și ”este o construcţie simbolică”.
Anterior, și viceministrul Economiei, Octavian Calmâc, a recunoscut că Moldova nu va putea importa gaze prin intermediul acestui gazoduct. Oficialul a recunoscut că Moldova nu are infrastructura necesară, deoarece gazoductul intern din Ungheni este de presiune medie și nu corespunde normelor necesare. Viceministrul a menţionat că prioritară este construirea gazoductului Iaşi – Ungheni, după care va fi dezvoltată şi reţeaua internă, pentru a pune în funcţiune magistrala interstatală.
Costul estimativ al proiectului este de 19 milioane 36 mii de euro, valoarea investiţiei pe teritoriul României fiind de 10 milioane 226 mii 585 euro, iar pe teritoriul Republicii Moldova de 6 milioane 993 mii 372 euro. Traversarea râului Prut va costa 1 milion 815 mii 372 euro.
Sursa: omg.md
One Comment
Alternativa pentru Moldova
Scurt pe doi .., despre securitatea energetică şi gazul românesc
astăzi la Fabrika împreună cu Cristian Tabără şi Victor Gurău & …