O oră la Inspectoratul Fiscal pe raionul Ungheni

La Inspectoratul Fiscal din Ungheni

La Inspectoratul Fiscal din UngheniLa 1 iulie angajaţii Inspectoratului Fiscal şi-au sărbătorit ziua lor profesională. În acest an, sărbătoarea a avut o semnificaţie deosebită, căci s-au împlinit 20 de ani de la instituirea sistemului fiscal în Republica Moldova.
Aici e nucleul
Am făcut o vizită aici chiar în ajunul sărbătorii, pe 30 iunie. Toată lumea era în activitate. Şeful Inspectoratului Fiscal de Stat pe raionul Ungheni, Mihai Postu, ne-a întîmpinat în prag, bienvoitor ca întotdeauna. “Haideţi să vă fac o excusrie”, a propus chiar de la bun început.
Cordioare peste cordioare şi o mulţime de uşi. Pentru o persoană neavizată e cam dificil să se orienteze şi să înţeleagă ceva. Ce o fi făcînd aceşti oameni aici? Cîtă lume pricepe ce înseamnă  un inspectorat fiscal şi care e menirea lui?
Nu vom face acum lecţii despre impozite pe venit sau pe proprietate, despre controale inopinate sau combaterea evaziunilor fiscale. Vom spune doar un singur lucru: aici e nucleul, de munca oamenilor de aici depinde cîte acumulări se fac la buget, cîţi bani are statul, ca ulterior să poată soluţiona numeroasele probleme ale cetăţenilor săi.
Puţini, dar buni
La ora actuală, numărul angajaţilor Inspectoratului Fiscal pe raionul Ungheni e de doar 44. “Cu regret, şi anul trecut, şi în acest an, am fost nevoiţi să ne despărţim de vreo şapte persoane. Nu am avut altă soluţie. Am rămas mai puţini, dar ne descurcăm, deşi volumul de lucru nu s-a micşorat, ci, dimpotrivă, se măreşte în permanenţă”, spune Mihai Postu, în timp ce intrăm ba într-un birou, ba în altul. Sînt puţini, dar buni. Din toţi specialiştii, 87% au studii superioare.
Informaţia se află în mîini sigure
“Iată aici este stocată întreaga informaţie”, explică interlocutorul meu. Este vorba de baza de date a Inspectoratului Fiscal. “Poate afla oricine informaţia de aici?”, întreb. “Cine trebuie, o află”, urmează răspunsul. Mihai Postu vine cu explicaţiile de rigoare: informaţile privind veniturile unei sau altei persoane sînt secrete. Acestea pot fi oferite doar la cererea persoanei vizate şi atît.
“Cum de atunci, în străinătate, se cunoaşte care-s veniturile unor oameni de afaceri, se întocmesc diverse topuri ale celor mai bogaţi?”, insist cu întrebările. “Şi la noi, şi în străinătate regulile-s acelaşi. Acolo, pur şi simplu, anumite persoane vor să-şi facă publicitate, îşi declară veniturile, pentru a nimeri în topurile respective”, spune Mihai Postu.
Rapoarte la sfîrşit de fiecare lună
Urmează alte birouri şi o altă activitate. E vorba de direcţia administrare. La sfîrşitul fiecărei luni, la sfîrşitul fiecărui trimestru, aici e foarte aglomerat. Sînt zile cînd pot veni şi peste 100 de persoane cu diverse rapoarte, aflu de la un angajat. Tocmai de aceea a fost deschis un ghişeu special, unde se recepţionează rapoartele respective. E mai simplu şi mai operativ.
“Sînt mulţi care nu-şi onorează obligaţiunile fiscale?”, e următoarea întrebare pe care o pun.
“Comparativ cu 1 ianuarie 2010, situaţia în prezent e mai bună, restanţele s-au micşorat  cu aproximativ 7 milioane de lei”, spune Vitalie Lazăr, şeful direcţiei administrare. Cei mai mari restanţieri continuă să fie din agricultură.
Nimeni nu caută special nereguli
Intrăm într-un alt birou – e direcţia control. “Ce se controlează aici?”. “Totul. Avem controale operative, avem controale planificate, avem controale tematice”, spune Mihai Postu, după care accentuează: “Unii sînt nemulţumiţi că efectuăm prea multe controale inopinate – cică ar trebui să-i controlăm o dată la doi ani. Nu-i adevărat, noi putem să-i controlăm şi de trei ori pe zi, dacă ştim că agentul economic e din grupa de risc şi-şi permite anumite încălcări. Cele planificate, într-adevăr, se efectuează o dată în doi ani sau chiar şi mai rar”.
“Se zice că, dacă vin cu controlul reprezentanţii Inspectoratului Fiscal, nu pleacă pînă nu găsesc mîcar ceva în neregulă”. “Da, într-adevăr se depistează anumite nereguli. Or, numai cine nu lucrează nu greşeşte. Dar nimeni nu caută special aceste nereguli. Doamne fereşte!”, zice Mihai Postu. Potrivit dînsului, orice problemă sau nereguli care se depistează pot fi contestate de agenţii economici.
“Aici, înţeleg, lucrează oamenii de care se bucură cel mai mult agenţii economici atunci cînd îi văd păşindu-le pragul”, concluzionez. “Ei se bucură de toţi”, zîmbeşte Mihai Postu.
Sechestrul e ultima soluţie în cazul datornicilor
Inspectoratul fiscal mai are o structură importantă – care se ocupă de sechestru. “Aveţi de lucru?”, întreb un angajat. “Da”, răspunde, arătînd o listă lungă de agenţi economici, averile cărora trebuie sechestrate. “Sechestrul e ultima soluţie în cazul datornicilor. Se aplică în baza unei decizii a şefului”, explică din nou Mihai Postu. “În ce temei ia şeful o asemenea decizie?”, încerc să aflu. “După ce discutăm de patru, cinci, şase ori… Cînd nu mai ajută nimic altceva, recurgem la această măsură”, urmează răspunsul.
Monoton – în nici un caz
Rapoarte, controale, sechestre…  “Prin ce-i atractiv acest lucru? Mie, personal, mi se pare cam monoton şi plictisitor”, mai pun o întrebare, înainte de a ne despărţi. “Nu prea este monoton. Poate că nici chiar atrăgător nu este, dar monoton – în nici un caz”, răspunde Mihai Postu. Aici, la Inspectoratul Fiscal, fiecare este în permanentă mişcare, în permanentă gîndire şi analiză. “Toată ziua cifre şi cifre. Nu e plictisitor?”, nu mă las bătută. “Dar nu sînt numai cifre. Sînt o mulţime de probleme care trebuie rezolvate”, insistă şi Mihai Postu.
Este vorba şi despre stabilirea unor relaţii de parteneriat cu agenţii economici, şi despre organizarea unor întruniri comune cu autorităţile publice locale, şi despre organizarea unor concursuri ale celor mai buni contirbuabili. Zilnic, specialiştii de aici oferă consultaţii privind  prevederile  Codului Fiscal, eliberarează certificate, recepţionează  dări de seamă fiscale, examinează cereri, contestaţii. Aici a fost creat chiar şi un birou de popularizare a legislaţiei  fiscale, a fost amenajată şi o sală de şedinţe dotată cu tehnica necesară, unde se  desfăsoară seminare, la care se pun în discuţie diverse subiecte, fiind instruiţi astfel contribuabilii.
În loc de încheiere
“În anul 2010, Inspectoratul Fiscal pe raionul Ungheni va menţine direcţia spre realizarea  obiectivelor prioritare stabilite prin programele guvernamentale de activitate şi de Strategia de dezvoltare a Serviciului Fiscal de Stat, asumîndu-şi complementar noi sarcini pentru realizarea  lor pînă la finele anului curent”, citesc într-un comunicat de presă al instituţiei respective. Scurt şi clar.
Lucia Bacalu


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *