„Covorul vieții” – unicul mozaic din Ungheni care beneficiază de protecție din partea statului
Cu 30 de ani în urmă, mozaicul „Covorul vieții” de pe fațada fabricii de covoare din Ungheni a fost înscris în Registrul monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat. Mozaicul a fost realizat de artistul plastic Pavel Obuh în anul 1984, iar din anul 1993 beneficiază de protecție din partea statului.
Odată cu înscrierea în Registrul Național al Monumentelor de For Public, mozaicul este protejat printr-un sistem de măsuri (cu caracter juridic, administrativ, financiar, științific și tehnic), care urmăresc cercetarea, inventarierea, clasarea, evidența, conservarea, restaurarea, paza, întreținerea și punerea în valoare a monumentelor de for public.
Totodată, mozaicul se supune inventarierii, întreținerii, conservării și restaurării în conformitate cu normele științifice și tehnice în domeniu.
În solicitarea efectuată pe portalul VreauInfo, Ana Varzari, secretară generală în cadrul Ministerului Culturii al Republicii Moldova, a precizat că, acțiunile care conduc la distrugerea, degradarea, schimbarea datelor istorice ori a înfățișării monumentului sunt interzise. „În conformitate cu art. 222 al Codului Penal al Republicii Moldova, profanarea prin orice mijloace a unui monument de for public se pedepsește cu amendă în mărime de la 750 la 950 d e unități contravenționale sau cu muncă neremunerată în folosul comunității de la 180 la 240 de ore, ori cu închisoare de până la 2 ani”, se arată în răspunsul oferit de către Ministerul Culturii.
„La momentul actual, în registrul Național al Monumentelor de for public, din raionul Ungheni este înregistrat doar Mozaicul „Covorul vieții”. Menționăm că, potrivit art.7, alin. 8) din Legea monumentelor de for public, mozaicurile, picturile murale sau reliefurile pe fațadele clădirilor cu acces vizual în spațiul public se realizează în baza deciziei administrației publice locale competente teritorial și în corespundere cu proiectul avizat de Ministerul Culturii”, mai este menționat în aceeași informație.
NOTĂ: Pavel Obuh este originar din Leningrad, iar după absolvire, a fost trimis la lucru la Chişinău, la Fondul Plastic al RSSM. Aici, începând cu anul 1977, expune activ lucrări de grafică şi pictură de şevalet la expoziţii republicane şi unional.
În 1977 Pavel Obuh, ajutat de tatăl său Vladislav Obuh, pictor monumentalist, preşedinte al Fondului Plastic al RSS Moldoveneşti, realizează pentru prima dată în republică o pictură murală în tehnica encausticii care, din cauza dificultăţii de executare, se utilizează foarte rar în pictura monumentală. Întegrată organic în registrul superior al foaierului din clădirea Ministerului Comunicaţiilor al RSSM, friza „Telegraful revoluţiei” era deosebită prin complexitatea construcţiei spaţiale.
Pavel Obuh este autor a peste douăzeci de lucrări de pictură monumentală pe faţade şi în cele interioare ale clădirilor publice şi particulare.
Acest material este realizat în cadrul campaniei de promovare organizată de către A.O. „Juriștii pentru Drepturile Omului” și este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Britanică și implementat de Internews în Moldova și Freedom House, care are ca scop promovarea dezvoltării mass media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice. Conținutul acestui material nu reflectă în mod necesar viziunea Ambasadei Britanice, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.
Lasă un răspuns