Interviu. Andrei Grițco: „Nu am venit pentru salariu în această funcție. Mie îmi place ceea ce fac acum”
Andrei Grițco, șeful Cancelariei de Stat din Ungheni, s-a întors acasă după 6 ani, timp în care s-a aflat în Marea Britanie. Și-a dorit să ”pună” umărul la dezvoltarea țării noastre și când i s-a ivit ocazia, nu a ezitat prea mult să revină acasă.
– Ați fost reprezentantul diasporei. Cât timp ați „gustat” din pâinea străinătății?
– Am fost plecat în Marea Britanie, unde am stat 6 ani. Acolo am fost implicat în mai multe activități. Inițial a fost o perioadă lungă de adaptare, pentru că în Marea Britanie lucrurile stau diferit față de Moldova, dar și alte țări europene. Mentalitatea oamenilor de acolo este alta și, anume acest lucru, mi-a facut adaptarea mai grea.
O perioadă de timp am activat ca și instructor într-o companie, unde făceam instructaj pentru persoanele noi care se angajau. Apoi am fost fost administrator la o companie americană. Acolo am învățat ce înseamnă un management eficient. Am învățat să accept critica atunci când ea este obiectivă și să mă dezvolt, să devin mai bun în ceea ce fac acum.
Iar în ultima perioada, din cauza crizei pandemice a fost mai greu. Mută lume a rămas fără servciu, inclusiv eu și a trebuit să găsesc o altă alternativă. Așa că am început să dezvolt o afacere online. Am făcut niște cursuri pentru început, dar aș vrea să menționez că la aceste cursuri am învățat niște lucruri utile pe care le folosesc și în ziua de azi: cum se soluționează anumite probleme, cât de tacticos trebuie să fii, insistența cu care o faci, etc. Fără această experiență nu aș fi putut face față provocărilor de acum.
– De ce v-ați întors?
– Fiind de 6 ani stabilit acolo, eram obișnuiți să stau cu ochii pe Republica Moldova. Și evident, când te-ai născut și crescut aici, când ai familia aici, te doare atunci când se întâmplă lucruri rele și te bucuri când se întâmplă ceva bun.
Mereu când ne întâlneam cu conaționalii noștri aflați în Marea Britanie, tot timpul spuneam că dacă am avea posibilitatea, am schimba lucrurile spre bine. Și la un moment dat, având planuri să ma întorc, dar mai târziu, am fost contactat de către cineva din țară și m-a întrebat dacă aș vrea să vin să mă implic activ în dezvoltarea țării noastre. Inițial am refuzat, pentru că soția avea un serviciu bun acolo, copilul era la o școală bună. Ne gândeam să ne întoarcem când afacerea online va fi pusă bine pe picioare și eu aș putea să o gestionez de la distanță. Dar, gândindu-mă mai bine, am acceptat într-un moment, pentru că nu este bine doar să vorbim că dacă s-ar ivi ocazia să pun umărul la dezvoltarea țării noastre aș face-o, iar acum când mi s-a propus – eu refuz.
Și iata că afacerea am închis-o, soția și-a abandonat servciul, am luat copilul și în decurs de o lună am venit acasă. Aici am fost verificat pentru că trebuie să ai o prestație ireproșabilă pentru acest job. Am trecut verificarea cu succes. Și am fost angajat.
Eu nu am venit pentru salariu, pentru că este de cel puțin 4 ori mai mic decât cel pe care-l aveam în Marea Britanie. Mie îmi place ceea ce fac eu acum.
– A trecut jumătate de an de când v-ați întors. Nu vă pare rău că ați făcut-o?
– Nu îmi pare rău, pentru că m-am întors acasă. Da, Marea Britanie am reușit să o îndragsesc, dar ea nu este acasa. Nu cred ca ar exista vreo țară din lume pe care aș numi-o acasă.
– Unde vă vedeți peste 5-10 ani?
– Este greu de spus, pentru că la ziua de azi lumea se schimbă, la fel și dinamica evenimentelor și nu știm unde vom fi peste un an. Dar cert este faptul că oriunde m-aș duce, m-aș întoarce înapoi în Moldova.
– În caz că activitatea dumneavoastră s-ar termina, ce planuri aveți pe viitor?
– Sunt un avocat licențiat, am o experiență de 6 ani. De altfel, experiența de avocat mă ajută și în activitatea mea de azi.
– Revenind la activitatea dumneavoastră în calitate de șef al Oficiului Teritorial al Cancelariei de Stat (OTCS), de către cine este investit șeful și cât durează mandatul său?
– Șeful oficiului este investit și eliberat în funcție de către Guvern. Nu există un termen stabilit de aflare în această funcție. Probabil că apare întrebarea: de ce atunci când se schimbă Guvernul, își încetează activitatea și șeful OTCS. Răspunsul e simplu: una din sarcinile OTCS este asigurarea realizării programului Guvernului la nivel local. Și atunci când se schimbă Guvernul, de cele mai multe ori șefului Oficiului îi este dificil să asigure realizarea programului unui alt Guvern decât cel din care a făcut parte.
– Este important ca șeful să membru al partidului care vine la guvernare?
Nu este obligatoriu, dar ar trebui să fie un bun profesionist, cu o reputație ireproșabilă, pentru că șeful este fața Guvernului în teritoriu. Dar nu este o problemă dacă este membru de partid atâta timp cât el corespunde anumitor criterii.
– Multă lume cunoaște că există un Oficiu Teritorial al Cancelariei de Stat dar nu știe cu ce se ocupă acesta. Deci, care sunt atribuțiile OTCS?
Da, eu am observat ca tot mai puțină lume știe cu ce ne ocupăm noi, de aceea bănuiesc, că este nevoie de mai multă transparență. La general, atribuțiile OTCS sunt foarte largi dar eu le voi numi pe cele mai importante.
Sarcina de bază este controlul sub aspectul legalității actelor administrative emise de administrația publică locală. Cu alte cuvinte, atunci când o primărie, consiliu local, sau primar emite un act, el se supune controlului, iar specialiștii din OTCS verifică dacă acest act este legal.
Altă sarcină este coordonarea și monitorizarea activității serviciilor publice descontentrate, 18 la număr, (exemplu: Inspectoratul de Poliție, poliția de frontieră, etc) la nivel local. O altă sarcină este acordarea asistenței membrilor Guvernului care vin în teritoriu.
– Sunteți de cinci luni în funcție. Ați reușit să întelegeți cu ce se „mănâncă” această funcție?
– Am înțeles chiar din prima lună. Având în vedere experiența din trecut, este foarte important ca persoana să aibă studii juridice, pentru că activitatea noastră este bazată mai mult pe verificarea legalității actelor administrației publice locale. Deci este nevoie de o persoană care cunoaște legea.
Totuși am avut nevoie de împrospătare a cunoștințelor, luând în considerare că 6 ani nu am activat iar legile s-au mai schimbat, dar în linii generale, eu sunt mulțumit de rezultatul pe care îl am până acum. Însă asta nu înseamnă că de azi înainte ne vom odihni, ba din contra vom munci și în continuare la fel de mnult pentru a obține rezultate bune.
– Când, totuși, se poate adresa adminitrația publică locală la OTCS?
– Administrația publică locală se adresează, în mare parte, atunci când vor să emită o decizie, sau o dispoziție, pentru ca atunci când o emit ea să fie legală. De ce se adresează la noi? Pentru că în primării nu sunt specialiști care cunosc legislația în domeniu. De multe ori vin cu solicitări de ordin metodologic: cum să inițieze consultări publice, sau o cum să organizeze o activitate premergătoare la emiterea unui act. În mare parte, avem o comunicare foarte bună cu primăriile.
– Dar persoanele fizice când se pot adresa?
– Persoanele fizice pot apela atunci când administrația publică locală a emis un act iar ei consideră ca li s-a încălcat un drept. Doar că aici trebuie să se țină cont de faptul că există anumiți termeni când poți sa te adresezi oficiului. Iar acest termen nu depășește 30 de zile, cu unele mici excepții. Nu te poți adresa peste 5 ani.
– Care sunt planurile șefului OTCS Ungheni pe viitor?
– Atunci când am venit în această funcție, mi-am propus să schimb imaginea OTCS. Am văzut că unii oameni ne văd ca un organ care stă asupra primăriei și vin cu anumite presiuni, dar nu este așa. Noi suntem aici ca să ajutăm primăriile, nu să le punem bețe în roate. Imaginea noastră trebuie să fie una de profesioniști, iar pentru asta vom lupta foarte mult. Plus la aceasta, vom lucra mai mult la capitolul transperență. Atunci când este relatată activitatea noastră mai des, devenim mai responsabili. Iar când ești mai responsabil și calitatea lucrului este mai mare. Și acesta este scopul, de îmbunătăți calitatea lucrului nostru.
Natalia Junghietu
Lasă un răspuns