O companie italiană cere rezilierea contractului privind modernizarea a 17,6 kilometri din şoseaua Chişinău-Ungheni-Sculeni
O companie italiană pretinde că decizia autorităţilor de a desemna o firmă din Azerbaidjan pentru modernizarea a 17,6 kilometri din şoseaua Chişinău-Ungheni-Sculeni este ilegală şi cere rezilierea contractului. Litigiul ar putea duce la ratarea a sute de milioane de euro alocaţi de instituţiile financiare internaţionale.
La 24 martie 2014, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor anunţa despre semnarea contractului în valoare de 23,1 milioane de euro (peste 435 de milioane de lei) cu firma azeră Evrascon privind reabilitarea a 17,6 kilometri de drum pe segmentul cuprins între kilometrul 6 şi 24 de pe traseul R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni. Au trecut aproape trei luni, dar proiectul bate pasul pe loc, ba chiar există riscul să fie anulat contractul. Şi asta din cauza unui litigiu în instanţă iniţiat de compania italiană Taddei Spa contra Administraţiei de Stat a Drumurilor (ASD).
AU AVUT CEA MAI BUNĂ OFERTĂ
Reclamanţii au cerut în judecată anularea rezultatelor tenderului, suspendarea încheierii sau, după caz, rezilierea contractului cu Evrascon din Azerbaidjan şi obligarea Administraţiei de Stat a Drumurilor să semneze cu Taddei Spa contractul de reabilitare a acestui segment de drum. Unul dintre argumentele principale invocate de Taddei Spa este faptul că „oferta de preţ în valoare de 20,45 de milioane de euro pentru efectuarea lucrărilor la acest segment de drum este mult mai favorabilă decât cea de 23,1 milioane de euro, prezentată de un alt participant la tender“. Pe 27 mai 2014, Judecătoria Buiucani a admis parţial cererea companiei şi a decis, ca măsură asiguratorie, „suspendarea provizorie a executării contractului până la soluţionarea în fond a cererii de chemare în judecată depusă de Taddei Spa împotriva Administraţiei de Stat a Drumurilor“. Decizia instanţei a provocat îngrijorarea autorităţilor, deoarece pune în pericol realizarea proiectului de modernizare, finanţat de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Comisia Europeană (CE). „Compania Taddei Spa are pretenţii exagerate. În condiţile în care a câştigat anterior alte contracte, pe care însă nu le-a executat în termen şi calitativ, au existat dubii că va fi în stare să realizeze lucrările pe acest segment de drum“, a precizat Irina Gâscă, şefa serviciului de presă al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor.
PENALITĂŢI DE 12.000 DE EURO PE ZI
Pe 13 iunie 2014, aceeaşi instanţă, în baza cererii depuse de ASD, a anulat măsura asiguratorie de suspendare a executării contractului pentru că aceasta duce la întârzierea realizării lucrărilor şi poate provoca pierderi enorme. „În cazul aplicării acestei măsuri, costurile de întârziere a executării contractului vor fi de 0,05% din valoarea lui, ceea ce constituie 12.000 de euro pe zi. De asemenea, există un risc iminent ca Banca Europeană de Investiţii să decidă stoparea finanţării proiectului“, îşi motiva demersul în instanţa Administraţia de Stat a Drumurilor. În plus, reprezentantul ASD a susţinut că prin suspendarea executării contractului „pot fi lezate interesele Republicii Moldova în promovarea strategiei naţionale de reabilitare a reţelei de drumuri“.
181 DE MILIOANE DE EURO, SUB SEMNUL ÎNTREBĂRII
Ultimul argument nu este deloc exagerat. Or, din decizia instanţei rezultă că BEI poate cere „restituirea imediată a creditului în cazul unor popriri, executări, a unui sechestru sau a altei proceduri aplicate asupra proprietăţii împrumutatului, care face parte a acestui contract şi care nu încetează în termen de 14 zile“. Totodată, instanţa a constatat că stoparea realizării acestui contract poate duce chiar la „pierderea unei finanţări de 181,2 milioane de euro (circa 3,4 miliarde de lei n.r) destinate reabilitării drumurilor naţionale“, prevăzute în acordul semnat încă în noiembrie 2010 cu BERD, BEI şi Comisia Europeană. Reprezentanţii Taddei Spa au refuzat să comenteze decizia instanţei şi să precizeze dacă o vor contesta la Curtea de Apel Chişinău. Companie celebră la întârzieri Compania Taddei Spa din Italia a devenit „celebră“ în ţara noastră după ce, împreună cu o altă firmă italiană – Toto Construzioni Generali, a executat cu o întârziere mai mare de un an lucrările de reabilitare a două tronsoane ale drumului naţional M2 Chişinău-Soroca (în total 43 de kilometri). E vorba de un contract în valoare de peste 271 de milioane de lei alocaţi de Banca Europeană de Investiţii şi BERD pentru lucrări ce urmau să fie finalizate în noiembrie 2012. Compania a fost amendată cu 6.000 euro pentru fiecare zi de întârziere, dar nu pentru toată perioadă, ci pentru 200 de zile. Gianluigi Savaroni, reprezentantul Taddei Spa, a argumentat întârzierile prin faptul că, după elaborarea proiectului tehnic, în anul 2007, şi până la desfăşurarea lucrărilor, în 2012, starea sistemului rutier din Moldova s-a înrăutăţit mult, lucru de care trebuia să se ţină cont.
Sursa: adevarul.ro
Lasă un răspuns