Jurnalul intelectualului emigrant | Filmul “Viitorii emigranţi”
S-a mai încheiat un episod al thriller-ului BACALAUREAT, pe care l-aş numi “Săptămîna neagră a educației moldave”.
Pe mioriticul plai, unde senzaționalul și premierele se servesc ca pîinea caldă, cota de 42 % de absolvenți cu note negative la BAC va mai fi discutată intens. Dar, pînă “ex-perții ” vor pune notele la ceea ce la moldoveni se numeşte “Sistem educațional”, putem spune cu siguranță că ceea ce trebuia de demonstrat a fost demonstrat: acest sistem e în colaps.
Camerele de supraveghere ne-au arătat un spectacol despre care se știa, dar despre care preferam să nu vorbim. S-a demonstrat că la noi se copie, se iau bani pentru a se putea copia. Serialul ce ni s-a servit în ultimele săptămîni arată, din păcate, doar vîrful aisbergului. Putreziciunea începe de mai jos.
Vă asigur că am putea vedea un film și mai interesant, dacă în fiecare școală, în fiecare sală de clasă ar fi amplasată cîte o cameră de supraveghere. Am vedea fața reală a educației moldovenești. Am vedea nivelul de predare a unor obiecte de studii de către profesori specializaţi în cu totul alte domenii. Cum poate un profesor de geografie, de exemplu, să predea limba română? Nu-i judec pe ei.
Profesia de profesor nu mai e la modă. De vină e portmoneul mereu gol al profesorului.
Şi mai este o problemă. În timp ce oficialii moldoveni dau sute de mii de euro pentru mașini luxoase ca să nu arate prost pe fundalul lui Biden, Merkel sau Barosso, în bibliotecile sătești încă mai poți găsi poveştile sfătosului bunic din Humulești în “лимбa матернэ а дечедатей РССМ”.
Nu putem omite nici epizodul ce ține de atotputernica şi invincibila corupție. Cine nu a plătit pentru ore suplimentare la diverse obiecte de studii? Credeţi că pentru a cunoaşte mai bine materia? Nu. Doar pentru a avea o notă mai bună! Cîți tineri de ai noștri muncesc la negru în SUA, ei plecînd acolo prin programele “Work & Travel”? Aceştia, elevi fiind, au mers la ore suplimentare la engleză, iar acum au “job-uri” de mîna a doua peste ocean. Engleza au învăţat-o, pînă la urmă, vînzînd hot-dog-uri.
Să nu uităm nici de moștenirea sovietică de luptă pentru “ai noștri și pentru note”. “Ai noștri” erau campionii copiatului, iar eliminarea examenului de admitere la facultăţi a făcut ca lupta pentru note să fie echivalentă cu cea electorală. Îmi este foarte interesant cum vor putea argumenta profesorii notele de 9 și 10, pe care le-au pus pe parcursul anilor de studii, și cele de 5 și 6 primite de aceiaşi elevi la examenul de bacalaureat. Să fie oare numai “domnul stres” de vină?
Ministerul Educației a scos la iveală o fațetă a problemei, pe nume „Sărăcia din cauza prostiei și prostia din cauza sărăciei”. Ce facem cu celelalte mii și sute de probleme din învăţămînt?
La final, aș vrea să propun Ministerului Educației ca la sesiunea suplimentară de bacalaureat să propună pentru comentariu următoarea poezie: “BAC-u-i grija mea cea mare./ Recunosc: nici eu nu-s sfînt,/ Voi pleca peste hotare/ Să-ntrețin acest pămînt…”.
Constantin Uzdriș
Lasă un răspuns