Sute de oameni au venit chiar în primele zile la bibliotecă pentru a se înregistra pe platforma online de acordare a compensațiilor la energie

Zeci de oameni au venit marți, 7 noiembrie, încă de la primele ore ale dimineții la Biblioteca Publică Raională „Dimitrie Cantemir” din Ungheni pentru a fi ajutați, de către angajații bibliotecii, să depună cererea pe platforma online compensatii.gov.md, și a beneficia de facturi mai mici la energie.

Formularul de înscriere conține 20 de câmpuri, iar procesul de înregistrare poate dura aproximativ 15 minute. Angajatele bibliotecii lucrează în regim alert, ajută oamenii să completeze cererea pe suport hârtie, după care introduc datele în format online. Din cauză că e prea solicitat site-ul, această procedură durează mult mai mult timp decât în mod normal, iar oamenii își pierd răbdarea, așteptând în rând ore în șir.

Doamna Tamara de dimineață a venit la bibliotecă, iar la pe la oar 11.00, cu cererea deja completată, aștepta să-i vină rândul pentru a-i fi introduse datele în sistem. „Este un mare plus pentru pensionari aceste compensații. Un mic ajutor și tot e ceva, decât deloc.  Am o pensie de 2300 de lei, plus pensia soțului. Încercăm să ne descurcăm, că nu avem încotro. Locuiesc în casă la sol, aici în Ungheni, ne încălzim cu lemne și cărbuni, nu suntem conectați la gaz. Chiar tare ne-am bucurat când am auzit că o să ne dea și o sumă de bani, mai punem și noi oleacă de bani și mai luăm lemne de foc.”, spune femeia.

Dacă unii dintre pensionari au sosit de la primele ore ale dimineții, alții au ajuns ceva mai târziu, sperând că vor reuși să se înregistreze în aceeași zi pe platformă și să nu mai fie nevoiți să mai facă un drum. „Am venit să mă înregistrez pentru ajutor la sezonul rece și de data aceasta. Anul trecut tot am venit la bibliotecă pentru a fi ajutată de către angajatele de aici. Dacă sincer, am simțit ajutorul acordat anul trecut la achitarea facturilor, ne-a scutit un pic. Eu îmi încălzesc locuința cu gaz. Din păcate, prețurile sunt mari, iar pensia e modestă. Credeți că dacă avea să îmi ajungă pensia, mai veneam să stau aici ore în șir? Dar trebuie să venim, nu avem încotro. Totul e scump, facturile, medicamentele, în general, viața e grea… Nouă, pensionarilor, ne vine greu”, spune Maria, o altă femeie în etate.

„La vârsta pe care o avem, este dificil pentru noi să stăm aici, în rând. Mulți dintre noi suntem pensionari, avem probleme de sănătate, nu ne permitem să stăm mult timp în picioare. Nu ne descurcăm să ne înregistrăm singuri și, de aceea suntem nevoiți să venim și să stăm ore în șir pentru a fi ajutați… Astăzi este multă lume, totul este plin în hol, iată s-a format rând până afară. Anul trecut, când venisem să mă înregistrez, erau câțiva oameni, dar acum sunt foarte mulți… Am o pensie de 2600 de lei. Eu îmi împart pensia în așa fel încât să îmi ajungă. Nu îmi place să cer și nici să mă plâng. Calculez bine fiecare leu, cumpăr atât cât îmi trebuie și încălzesc doar o odaie din apartament. Anul trecut, în sezonul rece, chiar mi-a prins bine ajutorul pe care l-am avut la facturi.”, spune Valentina Tătaru, o pensionară de 74 de ani.

Totuși, există și nemulțumiri printre pensionari. Unii se întreabă de ce trebuie să completeze din nou cererile, dacă datele lor au fost introduse în sistem anul trecut. „Bătaie de joc din lume,” exclamă unul dintre ei, exprimându-și frustrarea.

Bibliotecarele s-au mobilizat și și-au repartizat sarcinile. Câteva angajate ale bibliotecii ajută persoanele să introducă datele în cererea pe suport hârtie, ca ulterior, alte bilbiotecare să introducă datele completate din cerere, în sistem. „Luni, în prima jumătate a zilei, au fost înregistrate 130 de persoane pe suport hârtie, după care, în cea de-a doua parte a zilei, le-am introdus în sistem. Astăzi, lucrăm în paralel, dar sistemul se încarcă foarte greu, uneori o cerere poate fi trimisă de câteva ori pentru a fi acceptată, iar acest lucru durează. Site-ul e suprasolicitat și din acest motiv, acest proces se desfășoară foarte încet”, ne-a spu Tatiana Nazîru de la Bibliotecă, care se implică în această campania de înregistrare direct.

De menționat că, în sezonul rece 2023-2024, compensațiile vor fi acordate atât sub formă de reducere a costurilor în facturile de energie termică, gaze naturale și energie electrică, cât și sub formă de plată lunară în sumă fixă de 800 de lei.

Mărimea compensației va varia pentru fiecare gospodărie și va fi stabilită în funcție de categoria de vulnerabilitate energetică atribuită. Consumatorii casnici vor fi grupați în 7 categorii de vulnerabilitate energetică: primară, extremă, foarte ridicată, ridicată, medie, scăzută și fără vulnerabilitate. Cetățenii se pot înregistra pe platformă până pe 25 noiembrie.

 

 


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *