Podcast / ”Idei în ecuație” cu Alina Artene – tânăra care a avut oportunitatea de a-și trăi visul american
Alina Artene are 16 ani și este elevă în clasa a XI-a la Liceul Teoretic ”Mihail Sadoveanu” din orașul Călărași. Tânăra este o sursă constantă de energie și entuziasm, iar fiecare zi este o oportunitate pentru ea de a se implica în activități diverse și captivante. Recent Alina a revenit din Statele Unite ale Americii, unde a avut oportunitatea de a completa un an academic cu ajutorul programului FLEX. Tânăra a locuit și a învățat într-o comunitate americană și a avut oportunitatea de a se implica în activități extracurriculare și comunitare. Despre această provocare din viața sa, dar și despre cum încearcă să-i facă pe cei din jur să se simtă inspirați să își dezvolte comunitatea, ne spune chiar ea.
Cum a început calea ta spre ”visul american”?
În urmă cu câțiva ani am aflat despre programul FLEX care oferă o oportunitate de a studia în Statele Unite ale Americii, ceea ce a fost o șansă unică pentru a-mi urma ”visul american”. Auzisem că această experiență ar putea schimba vieți și mi-a trezit imediat curiozitatea.
Cum a fost procesul de aplicare și selecție în cadrul programului FLEX?
Primul pas a fost să mă informeze în detaliu despre program și să aflu cum pot aplica. Am luat legătura cu foști participanți și am căutat resurse online pentru a înțelege mai bine cerințele și procesul de selecție. Aplicarea în cadrul programului FLEX a fost un proces intens și provocator. Totul a fost axat pe a demonstrat abilitățile mele academice, cât și pe capacitatea de a mă adapta la o nouă cultură și mediu de studiu. Procesul de selecție a fost încărcat de emoții, iar așteptarea rezultatelor a fost una destul de tensionantă. Cu toate acestea, m-am bucurat să aflu că am fost selectată ca finalistă a programului.
Cum ai descrie experiența ta într-o țară străină?
În timpul anului meu de schimb în Statele Unite ale Americii, experiența a fost una cu adevărat memorabilă și plină de învățăminte. Fiind departe de familie și de confortul obișnuit, am învățat să fiu independentă și să iau decizii responsabile. Am învățat să gestionez banii, să planific și să iau decizii importante cu privire la viitorul meu academic și profesional.
Ce dificultăți sau provocări ai întâmpinat inițial și cum ai fost primită?
Inițial am întâmpinat câteva dificultăți provocări, dar cu sprijinul prietenilor și a familiei gazdă, am reușit să depășesc aceste obstacole. Una dintre principalele dificultăți a fost limba engleză. Chiar dacă aveam un nivel înalt de cunoștințe în engleză, comunicarea fluentă într-un mediu în care toată lumea vorbea această limbă a fost o provocare, dar am avut norocul să întâlnesc oameni răbdători și înțelegători, care m-au încurajat să vorbesc și să-mi îmbunătățesc competențele lingvistice. Adaptarea la un sistem școlar diferit a fost, de asemenea, o provocare inițială. Programul de învățământ și metodele de predare erau diferite față de cele din Moldova, însă cu ajutorul profesorilor și colegilor am învățat să mă acomodez și să obțin rezultate academice bune.
Care au fost principalele diferențe între sistemul de învățământ de la noi și cel din SUA?
Principalele diferențe între sistemul de învățământ din Moldova și cel din SUA au fost că în SUA elevii au mai multă libertate în a-și alege cursurile în liceu, cu opțiuni avansate și diverse specializări. În Moldova curriculumul este adesea standardizat, există mai puține opțiuni pentru a alege materiile în funcție de interesele individuale ale elevilor. În state, activitățile extracurriculare sunt considerate o parte importantă a experienței educaționale și sunt încurajate. Există o gamă foarte largă de cluburi, echipe sportive și alte activități, în care elevii se pot implica.
Care au fost cele mai memorabile lecții învățate pe parcursul anului tău academic în America?
Pe parcursul acestui an am învățat o mulțime de lecții valoroase și memorabile. Am învățat să apreciez diversitatea culturală și să îmbrățișez diferențele. Am avut ocazia să interacționez cu oameni din diferite țări și cu tradiții diverse, ceea ce m-a ajutat să devin mai deschisă și mai înțelegătoare față de perspectivele altora. Am învățat să fiu mai rezistentă și să mă adaptez rapid la schimbări. Am avut ocazia să întâlnesc oameni minunați din toate colțurile lumii și am construit prietenii puternice și durabile.
Cum a fost viața în familia-gazdă și relația cu colegii tăi de clasă, profesorii și comunitatea locală?
Viața în familia gazda a fost una dintre cele mai speciale și calde experiențe ale anului meu de schimb în SUA. Familia gazdă m-a primit cu inimile deschise și mai inclus cu drag în viața lor de zi cu zi. Am avut oportunitatea să învăț despre cultura și tradițiile lor, iar ei au fost extrem de dornici să împărtășească cu mine experiențe noi. Relația cu colegii mei de clasă a fost de asemenea una pozitivă și prietenoasă.
Interviul integral îl puteți audia mai jos.
Lasă un răspuns