Lilia Mărcuță, asistent social comunitar: „Fiecare dintre membrii echipei multidisciplinare au rolul lor specific”
Prin dispoziția primarului, în 2014, în comuna Măcărești s-a creat echipa multidisciplinară. Acesta este formată din 9 membri, specialiști din diferite domenii (primar, asistent social, manageri de grădiniță, școală, medic de familie, polițist, etc).
Care este rolul echipei multidisciplinare (EMD) de la Măcărești, dar și a făecărui membru în parte, aflați în interviul de mai jos, oferit de Lilia Mărcuță, asistentă socială comunitară, parajuristă și membră a EMD.
– Care este rolul echipei multidisciplinare, în general?
Rolul EMD este de a contribui la prevenirea și soluționarea cazurilor copiilor aflați în situații de risc, a familiilor aflate în dificultate, susținerea acestor familii la prevenirea și combaterea cazurilor de violență, neglijare. Membrii EMD participă activ la întocmirea, implimentarea și revizuirea Planurilor Individualizate de Asistență (PIA). Efectuează vizite de monitorizare după caz, de confirmare sau infirmare a situației sesizate.
– Dacă e să vorbim despre despre rolul fiecărui membru al echipei multidisciplinare în parte, care ar fi acesta?
Fiecare dintre membrii EMD au rolul lor specific. Spre exemplu, angajatul poliției, după caz, poate să înregistreze fișa de sesizare, participă activ la realizarea evaluării inițiale, evaluării complexe, a planului individual de asistență. Asigură securitatea victimelor în cazul cazurilor de violență, emite și monitorizează implimentarea ordinului de restricție.
Lucrătorii medicali raportează cazurile suspecte sau confirmate de violență sexuală, vătămări corporale, neglijare, forme grave de explotare a copilului; asigură consultarea victimei, asigură asistența medicală de urgență a copilului victimă a violenței, asigură spitalizarea copilului în caz de necesitate.
Reprezentanțăă instituției de învățământ completează fișa de sesizare a cazului suspect de violență, neglijare, explotare, trafic; raportează cazurile suspecte de violență, participă la evaluările inițiale și complexe a copilului și familiei; colaborează cu administrația publică locală, eliberează actele copilului pentru a fi transferat temporar în altă instituție, în cazul aplicării unei forme de protecție.
Reprezentații asistenței sociale înregistrează sesizările persoanelor referitor la cazurilor suspecte de violență, neglijare, explotare, trafic, sau să se autosesize în situațiile enumerate mai sus; să informeze imediat prin telefon administrația publică locală, iar în decurs de 24 de ore să-i expedieze fișa de sesizare a cazului suspect de violență, neglijare, explotare, trafic (ANET); duce evidența dosarului conform instrumentului de lucru, managment de caz; organizează ședințele EMD; monitorizează realizarea acțiunilor din PIA; efectuează vizite de monitorizare în familiile aflate în evidență; referă cazurile spre alte servicii.
– Cum intervine echipa și cum anume asigură protecția victimelor violenței?
În dependență de rolul fiecărui membru și în dependență de caz. Fie monitorizează, oferă informații, asigură interviul de protecție, pregătește documentația, asigură scoaterea victimei din familie. Deci depinde de caz.
Se asigură protecția victimei prin emiterea ordinului de restricție, discuții și informare a victimei și abuzatorului, se face referirea spre alte servicii și deschiderea managmentului de caz.
– De când a fost instituită echipa, de cîte ori aceasta a fost implicată în soluționările cazurilor de violență asupra copiilor?
Cazurile de violență sunt cele mai dificile de soluționat, deoarece victima chiar dacă recunoaște că este abuzată, fie fizic, fie psiho-emoțional, economic (dar de obicei sunt toate tipurile de violență, acestea nu sunt separate), ea foarte dificil solicită ajutor. Dar cu câtă dificultate solicită, atât de repede se împacă. Și deseori solicită ca aceste cazuri să nu fie auzite de nimeni.
Pe parcurs au fost mai multe cazuri de violență, dar finalizate au fost trei. De fiecare dată partenerii sau impăcat. Cu referire la neglijare, neonorarea obligațiunilor părintești au fost scoși 5 copii din familie. În aceste situații s-a ținut cont de interesul superior al copiilor.
– Cum s-a schimbat în ultimii ani, atitudinea oamenilor din sat față de fenomenul violenței?
Acum oamenii din localitate sunt mai informați despre acest fenomen –violența, cunosc
cine sunt membrii EMD, care sunt competențele echipei, tipurile de violență, unele prevederi legale, cum ar fi oirdinul de restricție, pe ce prioadă se aplică, de cine se aplică, ce servicii se ofereă în raion victimelor violenței în familie, etc.
– Sunt cazuri când vă sesizează vecinii, rudele? Cine mai mult atenționează EMD despre cazurile de violență?
Sunt puține situații când sesizează vecinii, rudele și chiar dacă informează, vor să rămână în
anonimat, dar totuși aceasta este principala sursă de informație. Uneori ne informează chiar victimele, dar foarte dificil merg spre colaborare. Nu sunt sigure pe ele, nu se simt în siguranță, se îngrijorează pentru ziua de mâine, sau ce va urma după. De aceea preferă să rămână în familie, alături de abuzator.
– Când și cum pot să se adreseze victimele violenței?
Victimele pot să se adreseze la primar, asistentă socială, șef de post, Direcția Asistență Socială și Protecție a Familie din orașul Ungheni.
În cele din urmă, putem concluziona că atunci când se pune problema violenței, o muncă asiduă, în echipă, va putea ajuta victima, dar și agresorul să se reintegreze cu succes în societatea noastră.
Lasă un răspuns