Interviu cu primarul Alexandru Ambros: „În următorii patru ani, vom beneficia de suportul financiar al UE în implemenatrea unor proiecte de anvergură”
La Ungheni au început lucrările de implementare a unor proiecte mari…
De fapt, s-a lucrat toată iarna. Ne-am oprit doar atunci când au fost înghețuri mari. Este vorba de Proiectul „Reabilitarea și extinderea sistemelor de aprovizionare cu apă și canalizare în localitatea Ungheni”, un proiect foarte mare, care se implementează, în special, în sectorul Dănuțeni. Suma totală e de 55 milioane de lei, dintre care la Dănuțeni vor fi investite 40 milioane de lei. Tot la Dănuțeni au început, la finele lunii martie, lucrări de schimbare a acoperișului la grădinița „Tereza Sobolevschi”, un proiect finanțat de „EU4Moldova: regiuuni-cheie” prin intermediul UNICEF.
Un alt proiect în plină desfășurare se referă la reconstrucția trotuarelor și părții carosabile a străzii Unghiul din sectorul Ungheni Vale. Tot în acest sector va fi schimbat integral iluminatul stradal, acesta fiind primul sector din municipiul Ungheni, unde toate corpurile de iluminat vor fi de tip led.
În sectorul Ungheni Deal se lucrează pe strada Căpriana, unde vor fi lucrări de asfaltare a carosabilului. În tot orașul vor începe lucrările de plombare, deja a fost anunțat concursul de selectare a executorului. Urmează să fie finalizate lucrările în Parcul Central, unde se construiește un skatepark. La Liceul „Mihai Eminescu” au loc lucrări în cadrul unui proiect foarte mare de eficiență energetică, care va îmbunătăți considerabil condițiile de studii în liceu.
Urmează, în scurt timp, un proiect mare pe strada Națională, în cadrul Programului „EU4Moldova: regiuni-cheie”.
Tot în acest an, va porni un proiect cu Corporația NEFCO privind iluminatul stradal, astfel că în oraș vor fi instalate peste 3000 de corpuri de iluminat. Sperăm să fim primul oraș din Republica Moldova, unde toate corpurile de iluminat vor fi de tip led. Va fi implementat și un proiect privind stațiile de așteptare: în municipiu vor fi construite 106 stații noi.
Deci, avem foarte multe proiecte de realizat și în acest an.
Cât de siguri pot fi unghenenii că banii prevăzuți pentru aceste proiecte vor fi utilizați exact conform prevederilor proiectelor și nu în altă parte?
Unghenenii trebuie să știe că nu Primăria este cea care organizează concursurile de selectare a antreprenorilor ce execută lucrările și nu Primăria gestionează banii prevăzuți în cazul celor mai mari proiecte despre care am vorbit. Totul se face de unitățile de impementare a proiectelor respective. Primăria Ungheni este doar beneficiara acestora.
Totodată, oamenii trebuie să înțeleagă că finanțarea nu vine imediat. E nevoie de ani de muncă. Proiectele ce se implementează acum au fost depuse cu 3-5 ani în urmă. E o muncă enormă. La momentul de față, culegem roadele acelei munci.
De foarte multe ori, unghenenii sunt nedumeriți de ce se implementează un anumit proiect și nu altul, care, din punctul lor de vedere, ar fi mai actual; de ce se implementează, spre exemplu, la Dănuțeni și nu în alt cartier, pe o anumită stradă și nu pe alta?
În majoritatea cazurilor, atunci când proiectele sunt finanțate de comunitatea europeană sau de partenerii de dezvoltare, cum ar fi GIZ, USAID, UNDP, ideea finanțării vine inclusă în Ghidul aplicantului. Adică, finanțatorul menționează pentru ce anume e dispus să ofere bani.
De exemplu, pentru extinderea rețelei de apeduct și canalizare – într-o zonă defavorizată. Sau un alt exemplu: în anii trecuți, am avut un proiect de revitalizare urbană, în cadrul căruia a fost renovată curtea blocurilor de pe Porumbescu 3, 5, 7 și Alexandru cel Bun 32. Nu primăria a decis care curte să fie renovată. A ales-o finanțatorul, pentru că a vrut să revitalizeze cea mai defavorizată curte. Ori strada Națională, renovarea căreia va începe în scurt timp. Finanțatorul a pus condiția să fie realizat un sondaj printre ungheneni, pentru a stabili prioritățile. În funcție de ce vor spune oamenii, vor fi realizate și proiectele. În rezultatul sondajului, desfășurat de Programul „EU4Moldova: regiuni-cheie”, s-a stabilit că oamenii vor, în primul rând, reamenajarea străzii Naționale, cu parcări și elemente de mobilier stradal; după care reamenajarea Pieței Independenței și amenajarea Palatului de cultură. Astfel, finanțatorul, în ordinea cum au votat unghenenii, vine cu finanțările pentru aceste lucrări.
Să ne referim și la stațiile de așteptare. Cineva poate să zică: „De ce faceți stații de așteptare și nu cumpărați autobuze de rute, care sunt foarte necesare?”. Pentru că finanțatorul a pus condiția ca proiectul să fie de prestări servicii intercomunitare, adică servicii prestate de o comunitate pentru sine și alte comunități. Ideea care ne-a venit nouă, celor de la Primăria Ungheni, a fost să elaborăm un proiect comun cu alte opt localități și să îmbunătățim infrastructura rutieră atât în municipiul Ungheni, cât și în acele localități. Pentru asta am obținut 8,5 milioane de lei.
Reiterez: în cele mai mari proiecte primăria nu gestionează partea financiară. Mai mult ca atât, toate proiectele trec un audit special, se verifică și cât de calitativ s-au făcut lucrările, și cum s-au cheltuit banii.
Misiunea primăriei e să convingă finanțatorul că avem nevoie de proiectele respective, că suntem cei mai buni pentru a ni se oferi finanțarea.
Faptul că am fost selectați, alături de Cahul, în Programul „EU4Moldova: regiuni-cheie” vorbește despre aceea că toate proiectele anterioare au fost implementate bine, am fost exemplari și din punct de vedere financiar, și al calității lucrărilor. De aceea, în următorii patru ani vom beneficia de suportul financiar al Uniunii Europene în implemenatrea unor proiecte de anvergură.
BP
Lasă un răspuns