Educație pentru sănătate – o șansă pentru o generație sănătoasă

Imagine simbol: www.ziarulunirea.ro

Imagine simbol: www.ziarulunirea.ro

Obiceiuri alimentare nesănătoase, obezitatea și lipsa activităților fizice, malnutriția – sunt problemele cu care se confruntă majoritatea copiilor și tinerilor din țară. Din aceste considerente, promovarea sănătății în școli, prin disciplina opțională ”Educație pentru sănătate” este o necesitate, ne spune Victoria Arcan, profesoară la Liceul ”Mihai Eminescu” din Ungheni.
Potrivit ei, această disciplină vine în ajutorul atât a profesorilor, cât și al elevilor, prin oferirea unor informații suplimentare, menite să schimbe modul de viață al tinerilor.
”Educația pentru sănătate” schimbă modul de viață al copiilor
Despre cum schimbă modul de viață al elevilor această disciplină, am decis să mergem la o lecție cu copiii din clasa a VI-a de la Liceul ”Mihai Eminescu”, predată de Victoria Arcan. „Copiii își petrec mai mult din jumătatea zilei în școală. De aceea este foarte important ca școala să reprezinte locul care să ajute la formarea unor abilități și competențe, necesare în menținerea sănătății viitorului adult”, spune profesoara Victoria Arcan, după care mai adaugă: ”Mai ales că  astăzi trăim într-o societate în care, cu părere de rău, tendințele nesănătoase sunt propagate în rândurile tinerilor”.
Conținutul ”Educației pentru sănătate” diferă de majoritatea obiectelor de studiu predate în școli. Totuși, se regăsesc similitudini cu biologia, prin faptul că abordează și anumite teme ce țin de igiena corpului, alimentația, ne spune Victoria Arcan, care, fiind și profesoară de biologie, dânsei îi vine foarte ușor să treacă de la disciplina de bază la educația pentru sănătate.
Obiectivele cursului opțional, încurajează profesorii și elevii să recunoască și să prevină obiceiurile și comportamentele riscante pentru sănătate. „Noua abordare a educației pentru sănătate are drept scop promovarea și formarea unor deprinderi de viață sănătoasă”, a specificat Victoria Arcan.
Teme specifice vârstei
Potrivit dânsei, cursul ”Educație pentru sănătate”, clasa V – VI-a, prevede teme specifice vârstei: Corpul uman, Dezvoltarea umană şi igiena, Activitatea și odihna, Alimentația sănătoasă, Sănătatea mintală. ”Ținând cont de vârsta copiilor, nu putem chiar deschide toate parantezele, în ceea ce privește abordarea unor subiecte. Însă, în cadrul orelor, încercăm să dezvoltăm responsabilitatea față de propria sănătate dar și a celor din jur”, povestește profesoara.
Mai ales, Victoria Arcan se vede încântată de rezultatele clasei a VI – a ”A”, la lecția cărora am fost și noi. Timp de doi ani, de când predă educație pentru sănătate, spune că sunt vizibile schimbărilor elevilor în ceea ce privește modul în care percep lumea înconjurătoare. ”Au devenit mai responsabili, mai informați, conștientizează factorii nocivi și încearcă să găsească soluții pentru a preveni anumite probleme ce apar” , a subliniat ea.
Și părinții, și elevii sunt pentru ”Educația pentru sănătate”
Desigur, am întrebat și elevii dacă le place această disciplină. „Consider că este foarte utilă pentru noi, deoarece ne face să devenim mai responsabili și să avem mai mare grijă de sănătatea noastră”, spune Olivia Țurcu, eleva clasei a VI – a „A”. ”Educația pentru sănătate ne face să avem grijă de noi, pentru că sănătatea este prețioasă. Ne învață cum să ne protejăm de anumite boli, cum să avem grijă de corpul nostru”, o completează și colegul ei de clasă – Tudor Surdu. Iar Alexandrina Bereghici, recunoaște că acum un an, când era în clasa a V-a nu respecta atât de mult regulile de igienă, însă a mai crescut și acuma aceste reguli stau la bază. ”Încerc să nu îmi mai pun în pericol sănătatea, pentru că deja dețin toată informația”, a subliniat Alexandrina.
Părinții tot au un cuvânt bun de spus referitor la predarea disciplinei respective în școală. „Educația pentu sănătate este binevenită în ziua de astăzi. Atunci când un copil nu are de la cine afla informații corecte despre sănătate, mai ales atunci când părinții sunt plecați peste hotare, ca și în cazul nostru, școala rămâne a fi principalul suport al copilului. Iată și motivul pentru care ar trebui să se pună accentul tot mai mare și pe această disciplină”, a menționat Ana Budeanu, mama unei fetițe din clasa a VI-a, Mihaela.


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *