FOTO | Gânduri despre prezentul și viitorul presei regionale moldovenești după o vizită în Polonia
Chiar dacă diferența dintre Republica Moldova și Polonia este foarte mare, atât în ceea ce privește nivelul de viață, cât și din punct de vedere economic și chiar politic, iată că, în ceea ce privește ziarele regionale, situația este oarecum identică.
Este o concluzie la care am ajuns, fiind, chiar recent, într-o vizită de studiu în câteva dintre redacțiile unor ziare regionale din Polonia.
Ce avem în comun?
Și la noi, și la ei, tirajele ziarelor sunt în descreștere.
Și la noi, și la ei, în redacțiile ziarelor locale lucrează patru-cinci oameni.
Și la noi, și la ei, deocamdată site-urile nu aduc bani și nici măcar nu sunt dezvoltate așa cum ar trebui.
Și la noi, și la ei, presa locală încearcă să se mențină, iar jurnaliștii care lucrează acolo sunt mereu în căutare de noi modalități de a-și menține cititorii, de a-și diversifica produsele, de a fi prezenți pe piața media.
Cum o fac la modul practic?
”Gazeta Radomszczanska”, 26 de ani pe piața media, tiraj: 3000 – 3800 exemplare.
Până nu demult, accentul era pus doar pe ziar și pe calitate. Site-ul a apărut recent, pe 3 februarie 2019. A fost o strategie a lor, căci, așa cum ni s-a spus, doar astfel au reușit să-și mențină cititorii și să crească vânzările la ziar.
Conform calculelor făcute în această redacție, 90% dintre potențialii cititori vor prefera site-ul, unde vor găsi știri scurte; 10% însă vor continua să opteze pentru calitate, adică pentru investigații, pentru articole bine documentate. Anume pe aceste 10% se vor axa jurnaliștii de aici și în continuare, iar majoritatea articolelor publicate în ziar nu vor fi postate pe site.
Pentru a-și ușura oarecum munca, anual, redacția își propune o temă, care să fie mereu în centrul atenției. Cu trei ani în urmă, s-au axat pe social. A urmat un an electoral, astfel că s-au axat pe politic. Acum, și-au propus să abordeze cât mai des un subiect cu genericul ”Omul locului”.
”Kurier Podlaski – Glos Siemiatycze”, 29 de ani pe piața media, tiraj: 4000 exemplare.
În redacția respectivă au stabilit cititorul țintă: persoane trecute de 40 de ani, care lucrează, preponderent, în agricultură. Cunoscându-și bine cititorul, jurnaliștii de aici știu ce trebuie să facă, știu cum pot să le mențină interesul pentru ziar.
Trebuie de recunoscut, însă, că e un ziar cu un design care lasă mult de dorit, cu o echipă redacțională care lucrează haotic, fără planificări, fără o strategie bine pusă la punct. Totuși, reușesc să se țină pe linia de plutire, să aibă un parteneriat bun cu instituțiile publice din teritoriu, ceea ce nu este de neglijat, mai ales, când e vorba de accesul la informație.
”NowyWyszkowiak”, 22 de ani pe piața media, tiraj: 3200 exemplare.
Aici au trei priorități: și ziarul, și site-ul, și canalul YouTube.
Ziarul se vinde în 170 de locații, astfel ca să ajungă la cât mai mulți cititori. Jurnaliștii se află foarte puțin timp în redacție și mai mult pe teren, căci numai astfel, consideră ei, pot obține cât mai multe informații interesante și veridice.
În plus, aici optează și pentru alte produse media, oferite ca supliment la ziar sau pe care le vând separat. Este vorba și de pliante, și ghiduri turistice, și hărți, și broșuri. E o redacție mică, ca și celelalte, dar care, se pare, știe exact ce are de făcut în continuare, pentru a-și menține cititorii și a obține profit.
Cinci concluzii, urmare a vizitei în Polonia
1. Ziarele locale de la noi pot rezista și în continuare cu condiția ca fiecare redacție să-și traseze strategia sa, în funcție de specificul regiunii și publicul țintă (exemplul ziarelor ”Gazeta Radomszczanska” și ”Kurier Podlaski – Glos Siemiatycze”).
2. Pentru a te menține pe piața media este bine să-ți diversifici produsele (exemplul redacției ”NowyWyszkowiak”).
3. Site-urile sunt bune, dar va mai dura până vor aduce venit. Deocamdată, aduc doar satisfacție și… notorietate.
4. Nu are rost să alergi după un tiraj mare – oricum nu-l vei obține, pentru că cei care continuă să citească ziare sunt, în majoritate, persoane trecute de 40-50 de ani. Tinerii preferă și vor prefera în continuare on-line-ul, oricât de interesante vor fi ziarele. Deci, să nu neglijăm site-urile.
5. Poți realiza lucruri frumoase (ziar, site, alte produse media) cu foarte puțini oameni, doar ca aceștia să fie harnici, curajoși și talentați. Deci, la treabă!
În loc de post-scriptum:
Un cuvânt aparte trebuie de spus de Joanna Kowalska, coordonatoare de proiect, care ne-a fost alături pe tot parcursul vizitei în Polonia, care a selectat redacțiile pe care le-am vizitat și a fost receptivă la toate doleanțele noastre.
A fost una dintre cele mai utile vizite de studiu în Polonia pentru cei ce lucrează în presa locală, deoarece au fost identificate redacții similare cu cele din Republica Moldova.
În plus, am avut ocazia să facem un schimb de experiență și cu jurnaliști din Belarus, care au participat la aceeași vizită de studiu.
Lasă un răspuns