Ungheni – a treia forță economică din Republica Moldova
Raionul Ungheni pare a fi o “potcoavă norocoasă” a Republicii Moldova. Nu doar pentru că, începând de astăzi, va primi gaze mai ieftine prin gazoductul care interconectează energetic România de Republica Moldova, ci are parte şi de o dezvoltare rapidă la capitolul exporturilor de mărfuri industriale.
Situat pe malul stâng al Prutului, cu o populaţie de peste 38 de mii de locuitori, Ungheniul este al patrulea oraş ca mărime din Republica Moldova şi cel mai mare din Regiunea de Dezvoltare Centru. Potrivit Mold Street, raionul Ungheni reprezintă al treilea centru industrial al Republicii Moldova, fiind întrecut în materia exporturilor de produse industriale doar de Chişinău şi Bălţi. Aproximativ 80% din producţia anuală a Ungheniului este exportată, în timp ce media Republicii Moldova este de 31,6%, subliniază sursa citată.
Poziţia economică avantajoasă, în raport cu alte raioane din Republica Moldova, este favorizată de activitatea Zonei Economice Liber “Ungheni-Business” (ZEL). În 2014, ZEL a avut o putere de absorbţie a investiţiilor în valoare de circa 62 de milioane de dolari. Raporată la nivel naţional, această cifră înseamnă 30% din volumul total al investiţiilor atrase prin ZEL în Republica Moldova, precizează Mold Street.
În ZEL “Ungheni-Business” îşi desfăşoară activitatea 35 de companii, printre care fabrica producătoare de componente auto Lear Corporation, producătorii de covoare şi mochete Moldabela, Covoare-Lux şi Covoare Ungheni.
Numărul de angajaţi din industrie, aproximativ 5.800, recomandă Ungheniul ca fiind oraşul cu rata cea mai mare a locurilor de muncă în acest sector economic. De asemenea, Ungheni, în perioada 2012-2014, a fost unul dintre puţinele oraşe din Republica Moldova care a înregistrat o creştere semnificativă a numărului de salariaţi, de la 15.982 (2012) la 18.342 (la finele anului 2013).
Fiind un oraş de frontier, Ungheni întreţine legături cu oraşe din România, în special cu Iaşiul, care se află la o distanţă de 45 de kilometri, prin punctul vamal Sculeni, pe automagistrala Sculeni şi, la o distanţă de 17 kilometri, prin punctul vamal Ungheni. Totodată, dispunând de un important nod de cale ferată, Ungheni constituie şi o potenţială poartă comercială în relaţiile economice dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană.
Începând de astăzi, România va furniza gaze naturale Republicii Moldova prin gazoductul Iaşi-Ungheni.
“Livrările de gaze vor începe mâine, la ora 11 la lansarea oficială, la platforma C, la Ungheni, unde veţi fi martorii începerii livrărilor din România. Gazele naturale vor fi pompate în reţeaua centrală, nu pentru Ungheni sau pentru cineva, pentru Republica Moldova”, a declarat Valeriu Triboi, viceministrul Economiei.
Estimările preliminare dintr-un document oficial arată că extinderea gazoductului Iaşi-Ungheni până la Chişinău va costa între 110 şi150 milioane de euro. Creşterea costurilor de extindere va depinde de capacitatea conductei. În document se menţionează că pentru extinderea capacităţii de transport la 1,5 miliarde metri cubi de gaze pe an (171.000 metri cubi/oră) ar fi nevoie de 110 milioane de euro. O creştere a capacităţii la 2,2 miliarde metri cubi pe an (250.000 metri cubi/oră) – cât consumă împreună Republica Moldova şi regiunea transnistreană – ar împinge costurile spre o investiţie de 150 milioane de euro.
Potrivit, Digi24.ro.,chiar şi în varianta scumpă, prețul pe kilometru va fi mai mic decât pe tronsonul Iași-Ungheni, dar şi lucrările sunt mai simple.
Proiectul de construcţie a conductei de gaz Iaşi-Ungheni a avut un buget de 26,49 milioane euro, din care 7 milioane euro au reprezentat contribuţia financiară a Uniunii Europene.
Gazoductul are o lungime de 43 de kilometri. Distanţa de la Ungheni la Chişinău însumează 100 kilometri.
Se estimează că gazoductul Ungheni-Chişinău ar putea fi construit în 2-3 ani.
Uniunea Europeană a alocat anul trecut 10 milioane de euro pentru extinderea gazoductului până în capitala Republicii Moldova.
Republica Moldova consumă anual 0,9 miliarde metri cubi de gaz, pe care îl importă prin Ucraina, de la Gazprom. România consumă anual 14 miliarde metri cubi de gaz, cea mai mare parte (80%) produs local, de companii precum OMV Petrom sau Romgaz. Prin noua conductă, România poate furniza Republicii Moldova jumătate din necesarul de gaze. Conform acordului semnat pe 22 decembrie 2014 cu OMV Petrom Gas, Republica Moldova va importa gaz din România la un preţ de aproximativ 277 de dolari, suma fiind cu 55 de dolari mai mică decît cea stabilită de Gazprom pentru 2015.
Compania Vestmoldtransgaz a fost creată în iunie 2014, în baza unei hotărâri de guvern, având ca scop întreținerea segmentului gazoductului Iași – Chișinău.
Sursa: infoprut.ro
Lasă un răspuns