Ţeava pentru gazoductul independenţei Republicii Moldova de Gazprom n-a ajuns încă pe şantier

gazoduct2
Imagine: Dumitru Goncear
Bucata de ţeavă folosită pe 27 august la inaugurarea simbolică a lucrărilor se află în depozit

Companiile care au câştigat licitaţia de construcţie a conductei Iaşi-Ungheni aşteaptă decizia Guvernului privind scutirea de taxele vamale. Autorităţile spun că totul decurge conform planului.
Dacă pe şantierul din apropiere de Iaşi a ajuns deja ţeava necesară pentru demararea lucrărilor, la Ungheni se operează doar cu vorbe. Săptămâna trecută, bunăoară, de abia a avut loc prima întâlnire a administraţiei publice locale cu reprezentanţii companiilor responsabile de implementarea proiectului de construcţie a gazoductului Iaşi-Ungheni. Potrivit unui comunicat de presă al Consiliului raional Ungheni, şedinţa „a purtat un caracter de familiarizare cu situaţia actuală, cu activităţile care au fost întreprinse până acum şi cele ce urmează de efectuat“.
„NE VOM ÎNCADRA ÎN TIMP“
Responsabilii au discutat despre acordarea unui spaţiu pentru depozitarea materialelor de construcţie, asigurarea cu pază a şantierului, respectarea programului de inspecţii, organizarea cazării şi alimentaţiei muncitorilor. Adrian Ştefănescu, reprezentantul companiei austriece Habau Pipeline Systems (una dintre cele trei firme din consorţiul care va realiza proiectul), a menţionat că deja au fost întreprinse un şir de activităţi organizatorice, care au rămas neobservate pentru publicul larg. „În scurt timp, acţiunile vor deveni vizibile, iar lucrările vor fi realizate în termenele prevăzute în contract“, a dat asigurări Adrian Ştefănescu.
SCUTIRI DE TAXE LA IMPORT
Şi oficialii de la Ministerul Economiei de la Chişinău susţin că totul decurge conform planului şi procedurilor standard. „La următoarea şedinţă de Guvern, va fi propusă spre aprobare o hotărâre privind acordarea unor înlesniri fiscale şi vamale pentru firmele de construcţii. După aceasta, companiile vor putea aduce tehnica şi materialele de construcţie şi să demareze lucrările“, ne-a declarat Tudor Copaci, viceministrul Economiei. „Companiile au suficient timp pentru a executa lucrările pe segmentul din Republica Moldova. Termenul-limită este 31 martie 2014. Mult mai restrânse sunt termenele pentru segmentul din România“, a adăugat oficialul. În acelaşi timp, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale din România şi consorţiul care construieşte conducta Iaşi-Ungheni au anunţat săptămâna trecută că termenul de 20 decembrie 2013, fixat pentru finalizarea construcţiei pe segmentul de gazoduct din România, va fi respectat. Lucrările de sudare la firul principal al conductei din România urmează să înceapă pe 2 octombrie, dată la care devin libere terenurile expropriate prin hotărâre de guvern. În afară de gazoduct, companiile trebuie să instaleze şi staţia de măsurare a gazelor, utilajul căreia încă urmează să fie comandat la fabrici.
GAZ  DOAR PENTRU DOUĂ RAIOANE
Oficialii de la Chişinău recunosc că, la prima etapă, prin conductă va putea fi livrată o cantitate de metan suficientă pentru a asigura necesarul consumatorilor doar din raioanele învecinate – Făleşti şi Ungheni. Pentru a acoperi toată ţară, ar mai urma ca în România să fie construită o staţie de comprimare a gazelor, iar pe teritoriul Republicii Moldova gazoductul să fie prelungit până la Chişinău. Specificaţii tehnice şi financiare Gazoductul Iaşi-Ungheni va avea o lungime de 43,3 kilometri, din care 32,8 kilometri pe teritoriul României. Valoarea totală a proiectului este de 26,5 milioane de euro. Din această sumă 18,2 milioane de euro costă conducta de pe teritoriul României şi 8,3 milioane de euro – cea de pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv subtraversarea râului Prut (2 milioane de euro). Capacitatea maximă de transport a gazoductului va fi de 1,5 miliarde de metri cubi de gaze naturale pe an.
Sursa: adevarul.ro


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *