A scăpat ca prin urechea acului
Reforma din învăţămîntul din Moldova a făcut ca la Călăraşi să fie suprimate mai multe instituţii de învăţămînt, altele fiind pe cale de a fi lichidate.
Spre exemplu, Gimnaziul din Rădeni, cu 93 de elevi la ora actuală, a scăpat de lichidare ca prin urechea acului, cu doar două săptămîni înainte de începutul noului an de studii. Salvarea a venit de la Consiliul raional, care, în şedinţa sa din 22 august, nu a reuşit să întrunească numărul necesar de voturi pentru aprobarea unei decizii în acest sens. Mai mulţi consilieri raionali, reprezentanţi ai diverselor formaţiuni politice, au exprimat un vot de blam argumentelor aduse în favoarea lichidării gimnaziului, prezentate de către şefa Direcţiei de Învăţămînt, Elena Gonţa.
Decizia consilierilor de a nu vota pentru lichidarea gimnaziului respectiv a fost alimentată şi de către afirmaţia directorului Centrului de Sănătate Publică, Grigore Ciurcă, precum că sediul liceului din Dereneu, unde urmau să înveţe cei 93 de copii de la Rădeni, nu este gata de începerea noului an de studii, urmînd ca aici să fie efectuat încă un mare volum de lucrări de reparaţie. Pe de altă parte, sediul gimnaziului din Rădeni a fost reprarat recent, fiind cheltuite în acest scop cîteva sute de mii de lei.
Nu atît de norocoase s-au dovedit a fi şcolile-grădiniţe din Părcani şi Păuleşti, lichidarea cărora a fost votată la aceeaşi şedinţă a Consiliului raional.
CĂLĂRAŞI | Tudor Josanu
P.S.
Maia Sandu, Ministrul Educaţiei:
„Sistemul vechi de finanţare favoriza şcolile mici, subvenţionîndu-le din contul celor mari. Un elev dintr-o şcoală mică beneficia de o alocaţie de cîteva ori mai mare decît unul dintr-o şcoală mare. Aceasta se întîmpla pentru că, indiferent de numărul de elevi, salariile profesorilor şi costurile de întreţinere sînt cam aceleaşi. În consecinţă, aveam, în cea mai mare parte, cheltuieli ineficiente şi rezultate slabe şi în şcolile mari, şi în şcolile mici.
Acum avem un sistem echitabil de finanţare, orientat pe beneficiari. Şcolile cu mai mulţi elevi vor primi mai mulţi bani şi vor putea să investească în infrastructură, materiale didactice, instruirea profesorilor, alte lucruri care le vor spori performanţa.
Nu există nici o îndoială că principiul „Banii urmează elevul“ este unul corect. Această reformă stimulează folosirea mai eficientă a banilor publici şi, acolo unde administraţia publică locală, împreună cu managerii şcolari, au dat dovadă de responsabilitate, rezultatele nu au întîrziat să apară.
În raioane precum Călăraşi, Orhei, Hînceşti, Ungheni, Nisporeni, Criuleni, unde, pe parcursul ultimilor ani, s-au făcut eforturi de optimizare a claselor şi a şcolilor, resursele pentru investiţii în dezvoltarea şcolilor au crescut de la cîteva sute de mii de lei, în anii precedenţi, la 3, 5 şi chiar 12 milioane de lei în anul 2013. Resursele suplimentare pe care le vom atrage, inclusiv cele din creditul Băncii Mondiale, aprobat de curînd, vor fi alocate în mod prioritar raioanelor care demonstrează efort în implementarea reformei.
Şcolile mici vor rezista, dacă vor reuşi să se descurce cu bugetul alocat fără a compromite rezultatele”.
(Din interviul acordat de ministrul Educaţiei, Maia Sandu, publicaţiei „Adevărul”)
Lasă un răspuns