Jurnalul din tren | Ferata cale de modernizare liberală
Calambur – e primul cuvînt care-ţi vine în cap cînd citeşti titlul. Dar acesta corespunde întru totul situației de la căile ferate moldoveneşti.
Trenul modernizat în România s-a defectat din nou, scria ziarul “Adevărul” la 2 septembrie. Aflăm că cei ce au călătorit cu el spun că defecțiunea a survenit pe la Bălți și că au ajuns la Ocnița cu o întîrziere de 40 de minute.
Reamintim că, pe 17 august, același tren a mai avut probleme tehnice, deşi circulă doar din 27 iulie. Atunci a fost vorba despre o defecțiune la locomotivă. Pentru modernizarea lui, Ministerul Transporturilor a plătit 2,2 milioane de euro.
Apropo, colegii de la “Adevărul” au fost induși în eroare de comunicatele Î.S. Calea Ferată din Moldova. Şi iată de ce.
La 10 august, ora 9:15, am venit la Gara Feroviară din Chișinău pentru a lua trenul spre Ungheni. Am cumpărat un bilet de 16 lei și am urcat într-un tren de model vechi. Am întrebat-o pe doamna controloare unde e cel modernizat. Mi-a explicat că acesta circulă numai în zilele impare, dar că ieri (adică, pe 9 august) s-a defectat la Bălți. ,,Am auzit că s-o stricat ceva la коробка пeрeдач”, mi-a mai spus doamna. Deci, găsim că acest tren modernizat s-a defectat pentru prima oară cu mult timp înainte de a fi anunțat desprea aceasta oficial.
Totuși, ce se întîmplă cu trenul modernizat? Feroviarii afirmă că prima dată a cedat cutia de viteze. Din discuția pe care am avut-o cu ajutorul unui mecanic de locomotive, cazul din 9 august ar fi fost al doilea şi că înlăturarea defecțiunii ar fi costat circa 50 mii de euro. Cică, noul tren nu este decît un tren vechi, produs în Ungaria în anii 70, căruia i s-a schimbat motorul, iar cutia de viteze a rămas aceeaşi. Actualul motor ar fi mai puternic decît este acceptabil pentru cutia de viteze, astfel că a survenit o incompatibilitate.
O altă versiune a defecțiunii ar fi renumitul furt de combustibil, care are loc la Căile Ferate din Moldova. Sînt voci care spun că mecanicii, din lipsă de bani, recurg la ,,kișcă”, adică la furtun, pentru a mai scoate niște combustibil din rezervoare. Nu întîmplător s-a decis să se pună în motorină o soluție specială care o colorează în albastru, ceea ce facilitează descoperirea furturilor. Dar nici hoţii nu stau degeaba. Pentru a suplini motorina furată, în rezervorul noului tren e posibil să se fi turnat combustibil cu impurități (uleiuri sau chiar apă).
Pe 31 august și 1 septembrie, trenul modernizat a mers, totuși, pînă la Ocnița și înapoi la Chișinău. Doar că… legat de o locomotivă “ЧМЭ3”, produsă în anii 60 în fosta URSS.
În aceste condiții, mă întreb: oare mai e nevoie să dăm încă douăzeci și ceva de milioane de euro pentru a merge în ,,confort”?
Constantin Uzdriș
Lasă un răspuns