Podul Eiffel | Aşa a început

Podul EiffelŞtiaţi că numele autorului podului feroviar de peste Prut de la Ungheni fusese învăluit în ceaţă ani în şir? Se pare că autorităţile sovietice nu prea-şi doreau să se vorbească despre acest pod ce uneşte cele două maluri ale Prutului. Abia acum 14 ani, cineva îşi pusese întrebarea: „Să fie podul de cale ferată de peste Prut o lucrare a lui Eiffel?”.
Era vorba de un elev în clasa a X-a de la Liceul „Vasile Alecsandri” din Ungheni, Cristian Jardan. Citiţi în continuare ce scria el în nr. 9 al revistei liceului, „Noua Generaţie”, din aprilie 1998.
Surprizele istoriei
Să fie podul de cale ferată de peste Prut o lucrare a lui Eiffel?

Răsfoind recent un manual de limbă franceză pentru absolvenții claselor X-XII (școala medie și liceu), editat sub egida Universității de Stat din Moldova, am găsit o frază care m-a uimit. Printre lucrările realizate de inginerul francez Gustave Eiffel, autorul cunoscutului turn din inima Parisului, se numără și podul de cale ferată Ungheni-Iași.
Să fie oare vorba de podul de peste Prut pe care-l cunoaște fiecare unghenean? El a fost construit în anul 1877 și cîntărește 355 de tone.
De altfel, la 6/18 mai 1872, la București a fost încheiată Convenția româno-rusă privind joncțiunea liniilor ferate ruse cu cele române, Iași-Chișinău. Intuiesc că poate fi o legătură între aceste două evenimente. Cine oare ar putea să ne verse puțină lumină peste ele?
Apropo, Gustave Eiffel este autorul podului de pe Tisa, al podului rutier Cîmpina, al osaturii metalice a Hotelului Traian din Iași.
Cristian Jardan
După apariţia acestei ştiri în „Noua Generaţie”, Muzeul de istorie şi etnografie din Ungheni a pornit cercetările și a stabilit că, într-adevăr, autorul podului este renumitul inginer francez Gustave Eiffel.
Reamintim că la 21 aprilie 2012 se împlinesc 135 de ani de la inaugurarea oficială a podului feroviar peste Prut.
Podul Eiffel

1 afișări

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *