95 de școli din Moldova vor fi dotate cu echipamente asistive pentru elevii cu cerințe educaționale speciale

Imagine: mec.gov.md

Copii cu cerințe educaționale speciale din 95 de instituții de învățământ din Republica Moldova vor beneficia de echipamente asistive în valoare totală de peste 17 milioane de lei (aproximativ 1 milion USD sau 870.000 EUR). Donația este oferită de UNICEF, cu sprijinul Uniunii Europene, Parteneriatului Global pentru Educație, Guvernului Japoniei și Guvernului Statelor Unite ale Americii, scrie mec.gov.md.

Printre echipamentele oferite se numără mașini de scris și plăci Braille, videolupe și instrumente optice, software de citire a ecranului, aplicații de comunicare augmentativă și tastaturi adaptate.

Valoarea medie a dotărilor pentru fiecare instituție este de aproximativ 160.000 de lei (9.000 USD sau peste 8.000 EUR), ceea ce va permite copiilor cu nevoi speciale să aibă acces la un proces educațional echitabil și incluziv.

„O școală bună este una incluzivă, unde fiecare copil are șansa să învețe și să-și valorifice potențialul. Echipamentele asistive oferite vor asigura accesul la educație de calitate pentru toți copiii”, a declarat Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării.

Investiții dedicate regiunilor Cahul și Ungheni

În raioanele Cahul și Ungheni, sprijinul a fost acordat prin programul EU4Moldova: Regiuni-cheie, implementat de UNICEF și PNUD. Aproximativ 500 de seturi de echipamente – în valoare totală de peste 2,32 milioane lei (138.000 USD sau 118.200 EUR) – au fost distribuite către 20 de instituții de învățământ din aceste două regiuni.

„Educația incluzivă este fundamentul unei societăți echitabile și puternice. Cu echipamentele oferite, procesul de învățare devine mai accesibil și mai echitabil, iar copiii pot să își atingă potențialul”, a subliniat Iwona Piórko, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova.

Moldova face progrese în educația incluzivă

Datele Ministerului Educației arată că, în octombrie 2023, în sistemul de învățământ general erau înregistrați 10.362 de copii cu cerințe educaționale speciale, dintre care 4.219 aveau dizabilități. Ei reprezintă aproximativ 3% din totalul elevilor.

„Accesul la tehnologia asistivă înseamnă mai mult decât incluziune — înseamnă transformare. Dotarea copiilor cu instrumentele necesare înseamnă o societate mai echitabilă și inovatoare”, a declarat Maha Damaj, reprezentanta UNICEF în Republica Moldova.

Angajament pe termen lung

Distribuirea echipamentelor asistive în Centrele de Resurse pentru Educația Incluzivă reprezintă mai mult decât o simplă livrare de bunuri – este un angajament pentru viitor, în care fiecare copil este sprijinit și valorizat.

Această inițiativă completează un efort similar din perioada 2024–2025, când UNICEF, cu sprijinul financiar al Parteneriatului Global pentru Educație, a furnizat 40 de tipuri de echipamente asistive în valoare de aproximativ 9 milioane lei (530.000 USD sau 453.150 EUR).

UNICEF și Ministerul Educației continuă să implementeze Strategia „Educația 2030” și Programul pentru dezvoltarea educației incluzive 2024–2027, care prevede că până în 2027, 80% dintre școlile din Republica Moldova vor fi dotate cu echipamente de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale.

Expresul


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *