Interviu / Vitalie Vrabie, primarul de Ungheni: „Am venit din dorința de a continua lucrurile bune și a pune în practică cunoștințele pe care le-am acumulat”
Vitalie Vrabie a fost reales la funcția de primar al municipiului după 20 ani. La jumătate de an, după ce a fost investit în funcție, dânsul a susținut o conferință de presă, unde a vorbit despre provocări, planuri, proiecte, realizări.
În anul 1999 este ales, iar în 2003 este reales în funcția de primar al orașului Ungheni. Prin Decretul Președintelui Republicii Moldova din mai 2006, Vitalie Vrabie este numit ministru al administrației publice locale al Republicii Moldova, iar din noiembrie 2006 a devenit și viceprim-ministru. În 2007, printr-un decret al președintelui Republicii Moldova, Vitalie Vrabie a fost revocat din funcția de viceprim-ministru, ministru al administrației publice locale și a fost numit în funcția de ministru al apărării. Ultima funcție pe care a deținut-o a fost de șef al Serviciului Vamal.
– Pentru început, ne puteți spune de ce v-ați întors la Ungheni și ce v-a determinat să candidați la funcția de primar?
Când am devenit primar prima dată aveam 35 de ani. În a doua jumătate de mandat, am declarat public că nu voi candida pentru un al treilea mandat. Și am zis și de ce: pentru că e suficient două mandate pentru un primar. După mine, trei mandate e prea mult. Dar nu am zis acest lucru pentru că aveam un loc garantat în Guvern, nu știam nici pe departe. Am plecat după 7 ani de activitate de primar. Eu mă gândeam să încalț cizmele și să mă întorc pe câmp, în activitatea economică. Dar nu s-a întâmplat acest lucru.
Deci, în calitate de ministru al administrației publice, al apărării, dar și al gestionării serviciului vamal, care este cel mai complex după mine, am căpătat foarte multă experiență. Și am vrut să aplic cunoștințele mele dobândite în aceste funcții pentru oraș, pentru ungheneni. A fost dorința de a veni și dezvolta lucruri frumoase pentru orășeni, dar nu pentru că cei de până la mine au fost răi, incompetenți, greșiți, sau corupți. Nu! Am venit din dorința de a continua lucrurile bune și a pune în practică cunoștințele pe care le-am acumulat.
Totodată, am avut multe contacte și solicitări de a veni acasă, de a candida la alegerile locale din 2023, iar cei care au apelat, erau siguri că voi câștiga. Dacă nu aveam convingerea de la ei, eu nu era să mă pornesc. Și în egală măsură recunosc că am vrut să vin acasă, unde am casă, curte, rude, familie.
– Aveți jumătate de an de când ați fost investit în funcție. Ce ați reușit să îmbunătățiți în această perioadă?
A trebuit, în primul rând, să schimbăm lucrurile la sectorul de amenajare și încă continuă schimbările.
Sectorul de amenajare este instrumentul de bază în amenajarea și menținerea curățeniei în oraș. Aici am găsit o verigă foarte slabă din varii motive, probabil din constrângeri de resurse financiare, sau resurse umane, sau poate nu s-a acordat atenție suficientă pentru a întări acest sector. Am schimbat managementul, dotarea cu echipamente. În curând, vom primi de la Cluj Napoca, urmare a vizitei pe care am avut-o recent, o mașină de curățit străzile. Suntem în proces să asigurăm serviciul cu tehnică, care ne va da posibilitatea să oferim servicii calitative.
Și fondul locativ a fost abandonat. Din cele patru asociații care au existat până în 2006, chiar dacă nu erau atât de perfecte, 3 din ele au dispărut, a rămas doar una cu 20 de case multietajate. Din cele peste 180 de clădiri rezidențiale, 160 au rămas ale nimănui. Asta înseamnă că oamenii nu au reușit să mobileze, așa ca blocurile locative să aibă și o deservire adecvată. Din acest considerent, suntem în mare dificultate cu acoperișurile, subsolurile, ascensoarele, scările, curțile. Am consultat populația pentru care model să se pronunțe, crearea asociațiilor de locatari sau crearea unei întreprinderi municipale care să deservească blocurile de locuit, iar lumea se pronunță în egală măsură. Pentru care vom pleda, vom vedea în timpul apropiat.
– Ce alte probleme mai necesită o rezolvare stringentă?
Drumurile din cartierele secundare ale orașelor, sistemele de evacuare a apelor reziduale, și desigur, a apelor pluviale. Acestea trei trebuie refăcute.
Cum?, probabil veți întreba. De la început, vom aduce drumurile în ordine prin lucrări de terasamente și înveliș din piatră albă și amestec ca să fie practicabile. Anul acesta ne propunem sa reparăm pe varianta albă, să aducem la normalitate circa 20 de km de drumuri, din 70 existente în cartierele periferice.
Anul acesta mergem pe proiectare a sistemului de canalizare pe cartiere și din anul viitor ne propunem să le implementăm.
– Ce alte proiecte pentru cartiere aveți?
Drumuri am zis, canalizare am zis, piețe comerciale pentru comercianții cu lucrurile crescute la sol, transport urban, terenuri de joacă mai mici.
Avem zone împădurite care au rămas de izbeliște. Am început cu iazul lui Ceachir, până în dambă la lacul Delia să amenajăm toată această vale. E de mare importanță ca să aducem apa în iazul lui Ceachir, pentru că acesta este secat. Noi știm cum să o facem și sper să ne reușească în cel mai apropiat timp.
– Dar care este situația cu digul din Ungheni Vale, pentru că se știe că avem o problemă la acest capitol… (întrebare adresată de colegii de la ziarul Unghiul)
Am depus un proiect care este în așteptare. Sper să fie acceptat pâna la sfârșitul anului. Dacă vom obține finanțare, digul va fi construit în perimetrul riveral al râului Prut și va fi amenajat în așa fel, încât el să devină pietonal.
– Care este situația cu unitățile de transport, care trebuiau să fie achiziționate pentru călătorii urbani?
Cu câteva săptămâni în urmă, am depus caietul de sarcini. În timpul apropiat, vom forma grupul de lucru și vom lansa anunțul de achiziție internațional. Vom achiziționa 16 unități de transport, dintre care 12 vor fi minibus-uri a câte 20 de locuri fiecare și 6 autocare de categorie medie, cu o lungime de 12 metri jumătate, cu o capacitate de până la 50 de locuri. Bugetul este de 25 milioane de lei, 15 milioane sunt banii din Programul „Satul European” și alte 10 milioane este contribuția primăriei. Cu siguranță, acești bani nu vor suficienți pentru achiziția întregului lot de unități, dar nu vreau sa anticipez sau să vehiculez cu alte cifre.
– Apropo, ce ați „moștenit” de la fosta conducere și dacă ați făcut vreun audit atunci când ați fost investit în funcție?
Nu, nu mi-am propus să fac nici un audit. Auditul este să cauți ceva, dar eu nu caut nimic. Eu am fost prin oraș să văd ce este în oraș. Am două zile de audiență luni și joi pentru a vedea cu ce trăiesc și cum trăiesc oamenii.
Am preluat niște lucruri care sunt în derulare, am analizat cele făcute și mi-am făcut anumite impresii asupra unor lucruri.
– Cu ce provocări v-ați confruntat în această perioadă și cum ați gestionat situația?
Nu știu dacă m-am confruntat cu provocări deosebite, pentru că, pentru mine, administrarea lucrurilor publice îmi sunt cunoscute, din experiența pe care am avut-o.
Eu a trebuit să preiau mandatul și să asigur funcționalitatea administrației publice locale pe interior, apoi pe exterior. A trebuit să menținem toate acțiunile care erau planificate, pentru că nu poți să omiți anumite sărbători. A trebuit să menținem toate costurile operaționale directe care le avem din rezultatul activității noastre.
Încerc să creez o atmosferă de lucru și confort în primărie.
Mai durează puțin și eu cu adevărat voi susține un examen în fața tuturor, pentru că jumătate de an de activitate este prea puțin.
– Cum vedeți Ungheniul după 4 ani?
Municipiul Ungheni va avea cel puțin 3 regii municipale foarte puternice, dotate cu echipamente și personal, care va include și spațiul locativ, și drumurile, și transportul urban. Operatorul AVE Ungheni trebuie să devină un operator regional și în continuare să presteze servicii intercomunitare. Aici noi suntem la limita capacității tehnice, toate unitățile de transporta sunt la limită, învechite și trebuie să dotăm, în timpul apropiat, cu cel puțin o unitate de transport, dar cel mai bine două, pentru ca să putem colecta deșeurile în cartierele periferice în fiecare săptămână, nu o dată la două săptămâni.
Orașul trebuie să aibă patru, sau poate chiar mai multe asociații ale proprietarilor de locuințe. Noi trebuie să reușim în acești 4 ani să modernizăm toata flota de ascensoare din blocurile multietajate, 104 la număr. Noi trebuie să reușim ca cel puțin 1/3 din locuitorii de la sol să aibă apă și sistem de canalizare de pe cele mai populate străzi și cartiere.
Ca să fac o remarcă, peste 90 de milioane de lei sunt în așteptare pentru a fi aprobate în 2024, în circa 15 proiecte. În jumătate dintre ele noi suntem aplicanți direcți, în cealaltă jumătate suntem parteneri. Și mai suntem în perioada de scriere a 3 proiecte, cu o valoare totală de peste 50 milioane de lei.
– Și o ultimă întrebare, curioasă: De ce nu avem nicio femeie în funcția de viceprimar?
Toți cei trei viceprimari au fost înaintați de formațiunile politice și femeile, probabil, nu s-au regăsit în aceste echipe. Eu mi-aș dori să avem femei viceprimare, dar avem femei cu funcții importante în primărie, care sunt destul de profesioniste în ceea ce fac.
Natalia Junghietu
Lasă un răspuns