Politica de Protecție a Copilului, elaborată cu ajutorul elevilor din Ungheni
Elevi din 11 instituții de învățământ din raionul Ungheni au fost informați despre drepturile copilului, importanța participării în procesele decizionale, dar și asigurarea unui mediu sigur, prin participarea la elaborarea Politicii de Protecție a Copilului. Adolescenții au participat recent la opt sesiuni de instruire, desfășurate de Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii, în cadrul Proiectului EVA, finanțat de Uniunea Europeană, realizat în parteneriat cu UN Women și UNICEF Moldova.
Elevilor li s-a vorbit despre ce este Politica de Protecție a Copilului și cum trebuie să se implice în procesul de elaborare a acestui document intern al fiecărei instituții de învățământ. De asemenea, adolescenții au aflat mai multe despre campaniile de advocacy, au fost informați despre tipurile de violență și cum pot raporta un caz suspect de abuz. Întrucât bullying-ul este destul de răspândit în Republica Moldova, participanții la instruirile CNPAC au discutat și despre acest fenomen, care sunt cauzele și consecințele, dar și cum pot interveni în cazul când sunt martori la o situație de bullying.
Adolescenții au participat activ la instruiri, fiind implicați și în consultarea unui pliant, destinat profesioniștilor, ce vizează Politica de Protecție a Copilului. Unii elevi spun că este pentru prima dată când le-a fost solicitată opinia, iar acum sunt nerăbdători ca pliantul, la care au muncit împreună, să ajungă în școlile unde își fac studiile (Pliantul poate fi văzut AICI)
Valeria Grigorii este elevă la Liceul „Gheorghe Asachi” din Ungheni și spune că Politica de Protecție a Copilului e un subiect ce merită analizat și „pipăit” cu grijă și atenție. Noul proiect, afirmă eleva, deschide noi orizonturi. „Implicarea elevilor în proiectul EVA este necesară. Societatea vrea să știe mai multe despre această politică de protecție. Mă face să înțeleg că eu sunt schimbarea și pot să conturez un drum mai sigur pentru alte persoane care, poate, nu se bucură de aceeași liniște interioară ca mine, ci sunt victime ale abuzurilor”, a subliniat adolescenta.
Un alt participant, Marcel Damian, elev la Liceul „Vasile Alecsandri” din Ungheni, mărturisește că instruirile organizate de Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii, i-au oferit informații utile și emoții de nedescris. „Fiecare sesiune m-a motivat să aflu cât mai multă informație benefică pentru mine și pentru a mă dezvolta. Am aflat multe lucruri noi, pe care le voi împărtăși și cu colegii mei, am avut o colaborare frumoasă cu elevi din diferite instituții, mi-am făcut noi prieteni și am reflectat asupra unor lucruri pe care credeam că nu sunt atât de importante”.
Iar Doina Țîcu, elevă la Liceul „Mihai Eminescu”, spune că, odată ce a participat la instruiri, a aflat care sunt tipurile de violență și „cum reacționăm atunci când ne întâlnim cu asemenea situații, care sunt formele bullying-ului și, nu în ultimul rând, cum are loc o activitate de advocacy și care sunt pașii parcurși pentru realizarea acesteia”. Adolescenta a mai adăugat că vrea să se implice în procesul decizional al liceului, prin intermediul discuțiilor cu administrația școlii. „De asemenea, dorim să organizăm activități și cursuri de instruire a elevilor privind formele de violență, bullying-ul și metode de identificare și raportare a acestora”, a conchis Doina Țîcu.
Elevii, participanți la instruiri, urmează să fie implicați în elaborarea sau reactualizarea Politicii de Protecție a Copilului în instituțiile de învățământ din care fac parte, spune Natalia Țurcanu, coordonatoare Programe Prevenire la CNPAC. „Acum, adolescenții cunosc că fiecare școală trebuie să aibă un astfel de act, în care sunt incluse măsuri de prevenire a violenței și de protecție a copiilor față de acest fenomen. În toamnă, va demara și un exercițiu de revizuire a Politicii de Protecție a Copilului în școlile care fac parte din proiect, iar elevii vor avea cunoștințele minime necesare pentru a fi parte la proces. Aspectul participativ este cel pe care, în mod special, ne dorim să îl valorificăm, implicând alături de elevi și părinții acestora”, a subliniat Natalia Țurcanu.
Coordonatorul de programe protecția copilului, UNICEF Moldova, Gheorghe Trofin, consideră că ”o Politică de Protecție a Copilului bine realizată în școli este unul din elementele de bază care ajută la prevenirea violenței și la adresarea plângerilor într-un mod eficient. În cele din urmă, eficacitatea Politicii de Protecție a Copilului va depinde de procesul prin care a fost elaborată, iar „împrumutarea” acesteia pur și simplu nu este o soluție. Politica de Protecție a Copilului în școli trebuie să fie elaborată de către și împreună cu cadrele didactice și alți angajați ai școlilor, părinți și copii, printr-un proces reprezentativ și participativ”, este de părere coordonatorul de programe protecția copilului, UNICEF Moldova, Gheorghe Trofin.
Reprezentanta Direcției Educație Ungheni, Natalia Ranețcaia, precizează că, 43 de instituții din raion au aprobat deja Politica de Protecție a Copilului. Cu toate acestea, sprijinul oferit specialiștilor în domeniu, continuă Natalia Ranețcaia, îi va ajuta să adapteze acest document la necesitățile școlii și ale comunității. ”Elevii vor fi un punct de reper important în acest proces. Avem încredere în acești copii care au dat dovadă de responsabilitate și implicare în procesul de combatere a fenomenului de violență în cadrul instituției de învățământ. Doar cu implicarea diferitor categorii de actanți vom obține rezultate pozitive”, a mai spus Natalia Ranețcaia.
Potrivit datelor Direcției Educație Ungheni, în primul semestru al anului 2021, au fost înregistrate 66 de cazuri de violență asupra copiilor (27 băieți și 39 fete), dintre care 22 de cazuri de abuz fizic, 18 psihologic, 25 neglijare și un caz de abuz sexual. Din numărul total de cazuri, 39 au fost depistate de către profesori, opt de către alți angajați ai instituției, zece cazuri de către copii și nouă cazuri semnalate de părinți.
Politica de Protecție a Copilului, un document intern al instituției de învățământ, vine în ajutor pentru a oferi dreptul copilului la siguranță, sprijin și intervenție în situațiile când sănătatea și viața copilului sunt puse în pericol. La începutul acestui an, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a adoptat o Foaie de parcurs, „Să asigurăm un mediu protector pentru copii”, pentru anii 2021-2023, care prevede mai multe acțiuni pentru prevenirea cazurilor de violență, neglijării, exploatării și traficului împotriva copiilor în Republica Moldova. Autoritățile își propun să informeze societatea, dar și să coordoneze acțiunile pentru asigurarea unui mediu protectiv, capabil să prevină violența față de copii, cu principalii actori din sistemul educațional și partenerii neguvernamentali.
Pe parcursul lunii iunie, 20 de facilitatori locali din Cahul si Ungheni participă la instruiri în cadrul Programului de elaborare și reactualizare a Politicii de Protecție a Copilului. Ulterior, participanții vor coordona grupuri de lucru în cele 21 de școli beneficiare ale proiectului, prin implicarea elevilor, părinților, cadrelor didactice, dar și a personalului auxiliar.
Activitatea este realizată de CNPAC în cadrul Proiectului EVA „Promovarea egalității de gen în raioanele Cahul și Ungheni”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UN Women în parteneriat cu UNICEF. Părerile și opiniile exprimate aici aparţin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al UN Women, al UNICEF sau al Uniunii Europene.
Lasă un răspuns