Părinții vor putea beneficia, începând cu anul 2025, de deduceri fiscale pentru educația copiilor
Părinții care investesc în educația copiilor vor avea, din 2025, posibilitatea de a-și reduce impozitul pe venit printr-o deducere fiscală în valoare de până la 16.100 de lei pe an. Facilitatea se aplică tuturor tipurilor de instituții de învățământ – grădiniță, școală, colegiu, universitate, școală profesională –, dar și școlilor de muzică, arte sau sport, indiferent dacă sunt publice sau private, atât timp cât sunt acreditate oficial.
„Dacă ai achitat pentru instruirea copiilor la grădiniță, școală, universitate, școală profesională sau instituții artistice și sportive, ai dreptul să-ți diminuezi venitul impozabil cu suma cheltuită, dar nu mai mult de 16.100 de lei”, a explicat vicepreședinta Comisiei parlamentare pentru economie, buget și finanțe, Victoria Belous.
Pentru ca Serviciul Fiscal de Stat să recunoască suma ca deductibilă, părinții trebuie să păstreze trei documente obligatorii:
- Contractul cu instituția de învățământ;
- Factura emisă de prestator;
- Dovada plății – cec (dacă plata este cash) sau ordin de plată/confirmare de transfer.
„Trebuie să ai contract, să soliciți factura și să păstrezi documentele de plată. Având aceste documente, când depui declarația, reflectezi cheltuielile aferente”, a explicat deputata pentru Teleradio-Moldova.
Declarația pe venit poate fi depusă online sau în format pe hârtie, la Serviciul Fiscal. Impozitul pe venit pentru persoanele fizice este de 12%, iar deducerea scade suma impozabilă.
Exemplu:
Dacă o persoană are un impozit calculat de 20.000 lei și a achitat 12.000 lei pentru instruirea copilului:
→ 20.000 – 12.000 = 8.000 lei vor fi impozitați.
Dacă impozitul a fost deja reținut integral din salariu, după depunerea declarației este posibil ca statul să restituie diferența. Deducerea poate fi solicitată doar de persoana pe numele căreia sunt emise toate documentele.
„Dacă ambii părinți vor să beneficieze, atunci ambii trebuie să fie indicați în contract și să aibă facturi emise pe numele lor”, precizează Belous.
Documentele trebuie păstrate timp de patru ani.
Pentru anul 2025, plafonul rămâne 16.100 lei, însă există deja o inițiativă legislativă prin care se propune majorarea deducerii la 20.000 lei în 2026.



Lasă un răspuns