Locuitorii satului Cetireni cer autorităților soluții pentru transportul public
Nemulțumiți de condițiile în care sunt transportați zilnic, locuitorii satului Cetireni au mers, pe 28 noiembrie, la Consiliul raional Ungheni pentru a cere soluții concrete. Ei au depus o plângere colectivă, semnată în doar 24 de ore de peste 270 de persoane, în care descriu situația transportului public de pe ruta Ungheni – Unțești, ce trece prin localitate, drept una care pune în pericol siguranța pasagerilor.
Problemele semnalate de locuitori
Oamenii sunt profund îngrijorați de starea tehnică a microbuzelor, pe care o descriu drept „sub orice nivel”. Vehiculele se strică frecvent pe drum, iar unul dintre șoferi ar manifesta, potrivit localnicilor, un comportament neadecvat și lipsă de prudență în timpul deplasării. Mai mult, copiii le-ar fi spus părinților că acesta ar fi „ațipit de câteva ori la volan”. Din acest motiv, locuitorii au depus o plângere, solicitând intervenția autorităților, pentru a preveni o eventuală tragedie.
Totodată, localnicii spun că șoferii microbuzelor nu respectă graficul de circulație, iar pasagerii sunt nevoiți să aștepte cu orele în stație.
„Noi nu ne dorim ca să fie schimbat transportatorul, vrem doar ca microbuzele să fie în stare tehnică bună”, spune Andrei Arcan, unul dintre inițiatorii plângerii, după care a mai adăugat: „Eu am doi copii care învață în oraș. În fiecare zi stau cu inima strânsă, să ajungă cu bine la destinație și înapoi. Nu cerem nimic ieșit din comun, doar condiții adecvate și respectarea graficului. Trebuie, oare, să așteptăm o tragedie ca cea de la Moreni ca să se ia măsuri? Tragem semnale de alarmă și sperăm să fim auziți. Nu e normal să circulăm în asemenea condiții. E vorba de vieți! De ce să așteptăm un accident, dacă îl putem preveni?”.
La rândul lor, o parte din localnici au fost și ei prezenți la ședință și au descris mai multe episoade considerate periculoase: un microbuz s-ar fi aprins în mers; un șofer ar fi încuiat copiii într-un microbuz defect, pe timp de caniculă, ca să nu piardă pasageri; trapa panoramică a unui microbuz a căzut peste pasageri.
Elena Gavrilița, își amintește de un incident care s-a produs cu câțiva ani în urmă, în care trapa panoramică a căzut peste ea în timpul mersului microbuzului. „Șoferul, în loc să ne întrebe cum suntem, a fost indignat și încă avea și pretenții la adresa noastră”,spune ea indignată.
„Vrem un transport care să corespundă atât tehnic, cât și igienic. Unele microbuze lasă mult de dorit și la capitolul curățenie. Pe noi ne interesează să fie prestate servicii calitative. Pasagerii nu achită trei lei ca să accepte orice condiție, ci plătesc o taxă stabilită de 12 lei, în care intră deservirea, starea tehnică și cea sanitară. De multe ori microbuzele se strică pe drum și suntem nevoiți să mergem să ne luăm copiii de pe drum”, a menționat un alt locuitor al satului Cetireni, Evghenii Alcaz.
Intervenția autorităților și măsurile planificate
La rândul său, Nicolae Sorotinschi, primarul satului Unțești, spune că a înaintat un demers către consiliul raional pentru modificarea graficului de circulație – în loc de cinci zile pe săptămână, se dorește trecerea la șapte zile. „Am înaintat acest demers pentru că există decalaje în circulație. Totodată, cetățenii din Cetireni au depus plângeri privind atât comportamentul șoferului, cât și starea tehnică a transportului. Rog administratorul rutei să atragă atenție la cererea noastră de a modifica graficul, dar și să ia atitudine atât la comportamentul șoferilor, cât și la starea tehnică a transportului”, a punctat primarul de Unțești.
Aceste situații i-au determinat pe oameni să solicite intervenția urgentă a autorităților și a transportatorului.
La rându-i, Vasile Verdianu, administratorul rutei, respinge o parte dintre acuzațiile aduse de cetățeni. El susține că microbuzul „care scârțâia” a fost deja scos de pe traseu, iar celelalte vehicule ar corespunde cerințelor tehnice. „Șoferul despre care se plâng cetățenii va fi concediat, iar după Anul Nou flota ruta va fi completată cu vehicule mai bune. În orele de vârf, dimineața și după-amiaza, când se deplasează elevii, va circula și autobuzul de 50 de locuri”, a declarat Vasile Verdianu.
Comisia formată la nivelul Consiliului raional Ungheni a stabilit un termen limită de 10 zile pentru ca transportatorul să soluționeze toate problemele semnalate.
„Dacă, după expirarea termenului stabilit, observați că microbuzele mai au deficiențe sau abateri, fotografiați vehiculul și sesizați imediat 112. Poliția va contacta stația autorizată de testare pentru a verifica tehnic microbuzul și pentru a lua măsurile necesare. Angajații noștri ies și fac verificări direct pe traseu, dar avem nevoie și de o sesizare a cetățenilor ”, a explicat și Andrei Costenco, ofițer superior auto de stat responsabil de starea tehnică a vehiculelor.
Oamenii insistă că cerințele lor sunt simple: respectarea graficului, vehicule sigure și un tratament adecvat din partea șoferilor.
Tatiana Tesliuc



Lasă un răspuns