Sistemul de canalizare din Ungheni – între vechime, neglijența oamenilor și necesitatea investițiilor

Imagine: Primăria municipiului Ungheni

Rețelele de canalizare din Ungheni, construite în mare parte în anii 1970–1990, au un grad înalt de exploatare. Însă, dincolo de vechimea țevilor, o problemă și mai mare o reprezintă modul în care acestea sunt folosite. „În ultima vreme, în canalizare ajunge absolut tot ce oamenii vor să se debaraseze din casă”, subliniază Ion Filimon, directorul ÎM „Apă-Canal” Ungheni.

Pentru a arăta gravitatea situației, directorul a mers împreună cu reprezentanți ai primăriei la stația de pompare din Ungheni. „Acolo, le-am arătat cât scoate sistemul de la grosier: cam tot ce aruncă oamenii. Dezastru! Absolut de toate găsim acolo – de la produse de igienă, până la haine, plastic, resturi vegetale, ciorchini de la strugurii care au fermentat”, spune el.

Consecințele nu întârzie să apară – blocaje, mirosuri, disconfort și cheltuieli. „Atunci trebuie să intervenim, fie la nivel intern, fie direct pe rețea. Asta înseamnă muncă, timp și costuri”, afirmă directorul.

Blocajele repetate rămân una dintre cele mai frecvente probleme cu care se confruntă locuitorii orașului. Reprezentanții întreprinderii municipale susțin că săptămânal primesc între 10 și 15 solicitări de intervenție, majoritatea din blocurile multietajate. „Avem cazuri în care, intenționat sau nu, în canalizare ajung obiecte care nu au ce căuta acolo. Săptămâna trecută, spre exemplu, am scos din țeavă o găleată de plastic spartă și chiar diverse cârpe”, povestește el.

În unele blocuri, echipele de intervenție au fost nevoite să scoată patru-cinci saci de deșeuri la fiecare vizită. O singură deplasare pentru deblocarea țevilor interne costă aproximativ 500 de lei. Când problema e la rețelele externe, cheltuielile și timpul de lucru cresc semnificativ.

Pentru a reduce aceste incidente, angajații întreprinderii încearcă diferite metode de informare. Au desfășurat întruniri de sector unde au discutat direct cu oamenii, arătându-le totodată mizeriile care sunt scoase din sistemul de canalizare. „Le reamintim că blocajele nu afectează doar persoana care le-a provocat, ci întreaga scară de bloc sau chiar cartierul”, a subliniat Ion Filimon.

Totodată, dânsul a menționat că întreprinderea „Apă-Canal” Ungheni dispune de o singură mașină pentru intervenții și de două cisterne pentru evacuarea apelor uzate, însă utilajele sunt vechi – au peste 14–15 ani – și sunt solicitate constant. În viitorul apropiat, autoritățile planifică extinderea rețelei de canalizare în mai multe cartiere ale orașului. Aceasta va necesita și investiții suplimentare în stațiile de repompare, care vor trebui adaptate unui volum mai mare de apă uzată.

Ion Filimon subliniază că investiția în sistemul de canalizare trebuie privită ca o chestiune de siguranță și confort public.

Cu peste 60 de kilometri de rețea de întreținut, echipele de intervenție au nevoie de colaborarea locuitorilor. „Respectarea unor reguli simple – să nu fie aruncate deșeuri, obiecte voluminoase sau resturi alimentare în sistem – ar reduce semnificativ numărul de blocaje și ar contribui la un oraș mai curat, mai sigur și mai funcțional”, a conchis directorul.

Tatiana Tesliuc


📍Abonează-te la canalul nostru de Telegram și urmarește pagina noastră de YouTube și de Facebook 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *