Studiu: rețelele sociale – principala sursă de informare, dar și de dezinformare

Imagine simbol

Peste 64% dintre cetățenii Republicii Moldova se informează zilnic de pe rețelele de socializare, însă, paradoxal, aceleași platforme sunt considerate de 70% dintre respondenți drept principala sursă de dezinformare.

Constatările se regăsesc într-un studiu realizat de Consiliul Europei și Consiliul Audiovizualului (CA), care analizează nivelul de alfabetizare media al populației, transmite IPN.

Potrivit datelor, părinții cu copii între 7 și 18 ani sunt și mai prezenți online – 80% dintre aceștia accesează zilnic rețelele sociale pentru a se informa. Aproape toți cetățenii (96%) consideră esențial să poată deosebi știrile false de cele reale. Majoritatea (59%) se simt personal capabili să identifice un fals, dar cred că pentru restul populației acest lucru este dificil (70%). Rețelele de socializare sunt considerate principala sursă de dezinformare de 70% dintre respondenți, iar 73% declară că întâlnesc falsuri cel puțin o dată pe săptămână. Participanții la focus grupuri explică acest fenomen prin volumul imens de informații disponibile pe aceste platforme, dar și prin frecvența ridicată de consum, care inevitabil duce la prezența mai multor falsuri, dar și prin specificul conținutului, care poate fi editat mult mai ușor. Cu toate acestea, peste o treime (36%) nu face niciun pas pentru a verifica informațiile.

Mass-media este percepută ca fiind interesantă, dar independența sa politică este pusă la îndoială. Nivelul de încredere în presă rămâne scăzut – 55% dintre participanți au declarat că nu au încredere deplină în nicio sursă de informare.

Studiul arată și o susținere largă pentru introducerea educației media în școli: 72% dintre respondenți consideră oportună disciplina ca opțional, însă interesul pentru participarea la un curs rămâne redus – doar 35% s-au arătat dispuși să participe.

„Sperăm că studiul nostru privind situația mass-mediei și a nivelului de alfabetizare media în Republica Moldova va ghida autoritățile relevante și societatea civilă în abordarea corespunzătoare a fenomenului de dezinformare, dar și în sporirea eforturilor de promovare a alfabetizării informaționale”, a declarat Shahin Abbasov, șeful Diviziei pentru Cooperare în Domeniul Libertății de Exprimare a Consiliului Europei.

La rândul său, Aneta Gonța, vicepreședinta CA, a subliniat că studiul este o dovadă în plus a necesității alfabetizării media în rândul consumatorilor de informație. „Aceasta trebuie să fie o parte intrinsecă a educației pe transversală și, totodată, inseparabilă de procesele din societate.”

Sondajul a fost realizat de compania sociologică Magenta, în perioada 23 mai – 23 iunie, pe un eșantion de 1 868 de respondenți. Dintre aceștia, 1 542 au reprezentat eșantionul principal, iar 326 au fost părinți cu copii între 7 și 18 ani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *